Het kikkerforum

Welkom op het kikkerforum

Het is nu 23 okt 2017, 12:00

Forumoverzicht » Gezellig kletsen over kikkers » Voederplaats groene kikkers. Prijsschieten!

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 5 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Voederplaats groene kikkers. Prijsschieten!
BerichtGeplaatst: 20 aug 2017, 15:50 

Bijlage:
DSC05632.JPG
DSC05632.JPG [ 6.04 MiB | 100 keer bekeken ]
Om de groene kikkers in mijn tuin met vijvers nog wat meer eetmogelijkheden te geven, heb ik het volgende gemaakt:
Een drijvend plankje met omgekeerd plastic bakje. Bakje is voorzien van diverse gaatjes, zo klein dat vliegen er niet doorheen kunnen. Onder het omgekeerde bakje vlees/visresten die gaan stinken. De aangetrokken vliegen landen en dat is voor kikkers gemakkelijk "prijsschieten".

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 28 sep 2017, 11:57 

Nog een andere maatregel om mijn amfibieënstand op peil te houden, de bruine, groene kikkers, padden en kleine watersalamanders, is deze.
Toen ik jaren geleden vijvers begon te graven, stond er binnen no-time een reiger aan de kant en had ik een koppeltje eenden.
Zwarte netten over de vijvers spannen is een vreselijk gezicht en ontneemt mij alle lol in de tuin. Ergens las ik iets over zwart nylon visdraad boven de tuin spannen. Heb ik gedaan. Op 2,5 m hoogte, iedere 45 cm in de lengte van de tuin, van erfafscheiding naar mijn huis.. Visdraad-breeksterkte: 60 kg. Heel gek: zwart nylon visdraad zie je nauwelijks, transparant draad deste meer.
Resultaat: geen reiger, eend of meeuw meer gehad. En die 45 cm laat alle andere vogels, ook kauwtjes en duiven, gewoon door. Aangezien ik ook vogels wil houden en bijvoer, slalommen ze gewoon om de draden heen.
Aangezien visdraad prima mee rekt/beweegt, is het systeem vogelvriendelijk. Er tegenaan vliegen is voldoende afschrikking, maar verwondt niet.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Voederplaats groene kikkers. Prijsschieten!
BerichtGeplaatst: 28 sep 2017, 14:27 
Site Admin

Dankjewel voor deze tip, Peter.
Wij hebben in het verleden ook wel eens een reiger in de tuin gehad. Als ik dat toen had geweten...

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 28 sep 2017, 15:47 

Werkt ook prima voor mensen die vissen in de vijver houden.

Nog een tip dan: De natuur is wreed en iedere winter met ijs levert bij dieren die onder water overwinteren doden op.
Een gat open houden kan wel met een beluchtingsslang en er zijn nog wat mogelijkheden.
Nadeel bij luchtbellen: er treedt vermenging van waterlagen met verschillende temperatuur in het water op. Onderin moet het beslist +4 graden blijven!

Ik heb uit een elektrische deken de verwarmingsdraad gesloopt. Die mag gewoon in het water, want je mag hem, volgens voorschrift, in de wasmachine wassen.
De verwarmingsdraad is 15 m. en ik leg hem als een slang verspreid drijvend AAN DE OPPERVLAKTE (!) over mijn waterpartijen. Met 3 standen (!) kun je over een leuke afstand de boel ijsvrij houden, afhankelijk van de vorst.
Verbruik max. hoogste stand:60 Watt, maar over 15 m. draad verspreid is dat prima om het water beslist nìet op te warmen, maar wèl ijsvrij te houden aan beide zijden van de draad. Vriest het minder dan neem je een lagere stand. Je kunt zelfs een tijdschakelaar er tussen zetten...

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 29 sep 2017, 09:24 
Site Admin

Ja, bij ons zijn er een aantal goudwindes gegeten.

Hier staan ook een aantal tips om kikkers te helpen overwinteren in de vijver: viewtopic.php?f=22&t=482 maar dit is wel een gouden tip, hoor.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 5 berichten ] 

Forumoverzicht » Gezellig kletsen over kikkers » Voederplaats groene kikkers. Prijsschieten!