Het kikkerforum

Welkom op het kikkerforum

Het is nu 15 dec 2018, 02:21

Forumoverzicht » Algemeen » Eindelijk: Schrijvertje

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 5 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Eindelijk: Schrijvertje
BerichtGeplaatst: 29 jun 2018, 12:01 

De meeste vijverhebbers hebben ruimere belangstelling dan alleen onze bruin/groene springers. Insekten, salamanders, waterplanten zijn minstens zo boeiend. Het is duidelijk dat je, afhankelijk van de tuin/vijveromstandigheden en locatie niet alles in je watertje kunt hebben.
Jarenlang speurde ik sloten af naar deze beweeglijke waterkever: Schrijvertje. Op school stond het gedicht van Guido Gezelle "Het schrijverke" overal op de literatuurlijst.

Maar...nu heb ik hem! Zelf aankomen vliegen. Vanmorgen, als gewoonlijk met koffie in de hand, inspecteerde ik mijn privé-poeltjes.
Wervelend guirlandes draaiend schoot hij onvermoeibaar over de oppervlakte.
Het " krinklende winklende waterding" uit het gedicht maakte weer mijn hele dag goed.

https://encrypted-tbn0.gstatic.com/imag ... X5pYPuOdcQ

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 05 jul 2018, 07:30 
Site Admin

Sowieso geweldig hoe al dat leven je vijver weet te vinden. Ik vergeet zelf nooit hoe verbaasd ik was dat er opeens een rivierkreeft in onze vijver zat.
Maar het moet helemaal leuk zijn als er dan een diertje verschijnt waar je al zo lang naar hebt uitgekeken.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 26 sep 2018, 08:45 

Eindelijk verrassing nr. 2:

Van de groene kikkers die ik had, waren er tot nu toe 3 overgebleven. Een daarvan kwaakte, dus er restte enige hoop dat tussen die andere 2 een vrouwtje zat. Helaas geen resultaat dit jaar. Niets gezien ....tot gisteren. (25 sept.!)

Ik had de heg gesnoeid en was restanten uit het water aan het vissen met een net. Plotseling twee heel grote dikkoppen met achterpootjes.(Alleen de kop was al 2,5 cm) Nieuwsgierig verder scheppend leverde het twee 5 cm groene kikkertjes op.
De stiememerds hebben dus tòch een buiten het oog van mijn dagelijkse inspectie een eiklompje geproduceerd! Daar word je toch helemaal gelukkig van...

Met (ondiepe) beluchting en verwarmingsdraadjes (voor een eenvoudig wak) gaan we weer proberen om ze levend onder water de winter door te helpen...

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 26 sep 2018, 08:59 
Site Admin

Wat een geweldige ontdekking!

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 28 sep 2018, 16:36 

Dat is een leuke verrassing! Gefeliciteerd! :cheer

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 5 berichten ]