Het kikkerforum

Welkom op het kikkerforum

Het is nu 06 dec 2019, 15:18

Forumoverzicht » Algemeen » Algemeen » Nieuw kikkervijvertje

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 3 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Nieuw kikkervijvertje
BerichtGeplaatst: 05 okt 2019, 19:06 

Wij willen een diepere bak maken voor de kikkers. Het is een minivijvertje rondom 60 cm en een diepte van 80cm.
Als het vriest kunnen de kikkers dan overleven in dit minivijvertje?
Ik heb er zuurstofplanten in, wie heeft ervaring hiermee?

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 06 okt 2019, 09:01 
Site Admin

In een vijver van 80 cm diep kunnen kikkers in principe wel overwinteren maar als het water langere tijd door een ijslaag is afgesloten kan er zuurstoftekort in het water ontstaan.

Er staan hier tips over hoe je ze kunt helpen: https://www.kikkersite.nl/winterslaap.php

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 06 okt 2019, 15:32 

Heel goed CorneliaHendrika dat je meer informatie zoekt op deze site bij de "moeder-overste-van-de-kikkersite": Wilma. :kikker3
Ze is een kei op dit gebied!

Om kikkers het naar de zin te maken, is aardig wat nodig en ook, misschien moet ik zeggen JUIST, is het in de winter opletten om te voorkomen dat ze het niet overleven.

Vandaag (6 okt.) is het bij mij 7 graden en al mijn groentjes zijn vandaag weg: ondergedoken.
Wonderbaarlijk dat ze het nu 5 - 6 maanden onder water kunnen uithouden. En de bruine zitten vast ergens verstopt in mijn takken- en steenhopen.

Naast de uitstekende info waar Wilma heen verwijst, kan ik toevoegen dat ik ook een warmtedraad (12 m.) gebruik. (Gesloopt uit een elektr. deken.)
Die draad is voor een wat moerassig vijvertje (50 cm), waar toch af en toe een kikker - verkeerd gekozen - in overwintert.
Ze hebben bij mij namelijk twee andere, diepe plekken ca. 1.20 - 1.60 m.
Raar, want dieren weten doorgaans b├Ęst wel wat ze doen, zonder Wilma's kikkersite te lezen... :D :D
Die draad blijft net onder de oppervlakte op de waterplanten liggen en zorgt voor open watersleuven in het ijs. Afgelopen jaar werkte dat goed en zag ik twee groene kikkers erin overleven.

Succes met het vergroten van je vijver. Laat ons t.z.t. eens horen wat de resultaten zijn.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 3 berichten ] 

Forumoverzicht » Algemeen » Algemeen » Nieuw kikkervijvertje