Het kikkerforum

Welkom op het kikkerforum

Het is nu 09 aug 2020, 02:07

Forumoverzicht » Algemeen » Algemeen » Toch groene kikkers te koop?

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 3 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Toch groene kikkers te koop?
BerichtGeplaatst: 28 jul 2020, 01:25 

In de meeste Europese landen zijn praktisch alle kikkers beschermd en mogen ze niet te koop worden aangeboden.

Hoewel...in Duitsland, Bochum, is het vijvercentrum van Suzanne Braun, dat een vergunning heeft om ze te kweken en om deze nakweek ook te verkopen. De enige in Duitsland overigens.
Suzanne schermt met een grote vijver waar ze een 10-tal volwassen groene kikkers voor kweekdoeleinden apart houdt en met de hand voert.

Goedkoop zijn ze niet. Nadat je met foto's hebt aangetoond dat je een goede biotoop hebt thuis, mag je er 10 hebben voor 400 Euro.Met vergunningpapieren. Alleen ophalen.Niet verzenden.
Maar wat zeggen foto's? Met een leuk plaatje van het "parkvijvertje om de hoek" bewijs je nog helemaal niets.

Terugdenkend aan de hype van jaren geleden om "kleine waterschildpadjes" in een soepbord met palmboompje voor kleuters te kopen, houd ik mijn hart vast. Miljoenen schildpadjes vonden een ellendige dood in de wc, omdat ze na enige tijd "toch niet zo leuk bleken".

Zelf ben ik de afgelopen jaren al twee keer telefonisch benaderd door vreemden of ik kikkerdril kon leveren. Dat kan ik inderdaad, maar als ik dan vroeg of ik éérst mocht komen kijken naar de vijver waarin ze volgens zeggen terecht moesten komen, dan wilde men dat beslist niet! Dat was om de "privacy-redenen".
Maar men wilde wèl bij mij thuis de dril persoonlijk komen halen. En dat was voor hen dan weer NIET "mijn privacy", voelt u?

Ik vrees dat deze Duitse nakweekkikkers hetzelfde lot beschoren is als de waterschildpadjes: het riool in of een verontreinigde poldersloot.

http://web2.cylex.de/reviews/viewcompan ... Id=2899525

Wie ècht wil weten hoe je een kolonie van enige tientallen groene kikkers in stand houdt en beschermt, mag komen kijken. Aanmelden bij mij op deze site via een privé-bericht.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 28 jul 2020, 10:15 
Site Admin

Wat vreemd dat ze een vergunning hebben gekregen om kikkers te verkopen???

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 28 jul 2020, 12:54 

Vond ik ook, maar dat staat er wel.

Nu is "nakweek" dus in eigen beheer het vermenigvuldigen van beschermde dieren vast toegestaan (dat doen de gifkikker-hobbyisten OOK), maar het verkopen leidt meestal tot vervelende situaties: B.v. de oma (met genoeg geld) die het zo "schattig" vindt voor haar kleinzoontje van 9 jaar en in haar onkunde die kikkers in een lullig klein aquariumpje voor het raam zet.
Vaak geen idee hebbend hoe verdraaid lastig het is om amfibieën gezond te houden. Onder schimmels, gebrekziekten, onvoldoende rust en gebrek aan schuilplaats kwijnen ze vaak weg.. Net als de waterschildpadjes, gekko's en meer van die "niet-aaibare" dieren.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 3 berichten ] 

Forumoverzicht » Algemeen » Algemeen » Toch groene kikkers te koop?