Auteur |
Bericht |
BepPe
|
Geplaatst: 21 nov 2022, 17:05 |
|
|
Ben bang dat er van het observeren van paargedrag en het afzetten van kikkerdril bij dat mini watertje van ons geen sprake zal zijn. 50 bij 40 cm en dan ± 30 cm diep, worden kikkers niet echt vrolijk van lijkt me. Ik zal allang blij zijn dat onze kikker het overleeft.
Jammer genoeg is er in onze tuin niet echt ruimte om een grote vijver aan te leggen, te veel bomen. Ik heb het al eens geprobeerd, vooral ook omdat ik graag kikkers erin wilde hebben. (ik hou zo van kikkerconcerten) maar die lag onder de ratelpopulier en zat in no time vol met bladeren en al alles wat die boom nog meer in de lente en zomer naar beneden liet vallen, ging dus stinken op een gegeven moment. Was ook net niet diep genoeg vanwege al de boomwortels. Heb hem helaas dicht moeten gooien. Is nu een "moeras"partij, met varens, lievevrouwebedstro en daslook.
Februari is nog niet een tijd dat ik in de tuin bezig ga, meestal pas in mei dus dat zit dan wel goed. Maar opletten zal ik zeker.
|
|
Omhoog |
|
|
peter27
|
Geplaatst: 22 nov 2022, 10:42 |
|
|
Inderdaad is een vijver van 50 x 40 x 30 cm te klein. Alhoewel in geval van nood bruine kikkers er weleens genoegen mee nemen. Met "nood" bedoel ik, als ze geen enkel ander plekje in de omgeving vinden.
Een kikkerconcert. Dat zal niet lukken. Bij een "concert" denk je aan luid kwakende kikkers. Dat zijn dan de mannetjes van de groene kikker. Die soort is heel kieskeurig en, gezien de omschrijving van de tuin, zullen ze daar niet vestigen. Bovendien migreren ze alleen via ruim open, waterige natuurgebieden en zullen zeker dichte woonwijken mijden.
Dat ze in mijn achtertuin van ca. 150 m2 blijven, is te danken aan een succesvolle, eenmalige "import" en voortdurende (jaar-rond) inspanning tot een gunstige biotoop en het kat- en reigervrij houden daarvan.
_________________ Ik kick op kikkers
|
|
Omhoog |
|
|
BepPe
|
Geplaatst: 22 nov 2022, 22:43 |
|
|
Ik moet zeggen dat ik door al je verhalen over "jou" kikkers best wel zin krijg om eens in de tuin/"bos" rond te kijken of er misschien toch een plekje is dat geschikt kan worden gemaakt voor een echte (en diep genoeg) vijver (zal mijn overbuurvrouw daar vast wel in mee kunnen krijgen, wij zijn toch de enigen die ook maar iets doen in ons "bos") Helemaal achterin is een wild stukje met alleen maar wat kleine struiken en bramen daar schijnt de zon ook door het bladerdak heen. Zou naar mijn menig wel een leuk plekje zijn waar eventueel ook groene kikkers op af zouden kunnen komen. Even verderop in een andere tuin van ons complex is ook een vijver (ik denk dat onze bruine kikker daar steeds heen en weer ging) en die staat met onze tuin in verbinding. Dus wie weet.
Maar ja ik heb daar geen alleenrecht over
|
|
Omhoog |
|
|
peter27
|
Geplaatst: 23 nov 2022, 11:59 |
|
|
Een heel mooi streven BepPe. Voordat je met enthousiasme van start gaat en met de overbuurvrouw een diep kikkerparadijs gaat graven met omringende amfibievriendelijke omgeving, raad ik je sterk aan om eerst je goed in te lezen over eisen die kikkers stellen. Zelf heb ik veel geleerd van deze site. Wilma's kikkerinfo was een voortdurende bron van kennis. (Wilma, je leest mee,...nog steeds dank daarvoor.) Sindsdien kan ik met genoegen mijn persoonlijke kikkerervaringen met foto's en filmpjes hier kwijt.
Je hoopt ook, schrijf je,op groene kikkers. Verdiep je daarvoor in je omgeving. Wáár zitten die groene dan? En hoe is de kans dat ze jouw vijver vinden? Bruine kikkers en de gewone pad komen doorgaans vanzelf. In mijn dorp aan de duinen wandelen ze gewoon de tuinen binnen, samen met de kleine watersalamander.
Als gezegd; de groene kikker is kieskeurig. Ook de ca. 600 m, afstand van mijn tuin naar de dichtstbijzijnde groene kikkerpoel maken ze niet. Kennelijk hebben ze echt een veel natuurlijker overbrugging nodig. Zelfs al zijn hier ruim begroeide tuinen en ook diverse vijvertjes tussen poel en mijn tuin.
Kortom: eerst studeren en dan pas de spa in de grond. Wij zijn benieuwd. Laat horen hoe dit avontuur vorm gaat krijgen. Ik ben ook zo begonnen..Succes.
|
|
Omhoog |
|
|
Wilma
|
Geplaatst: 23 nov 2022, 13:03 |
|
|
Site Admin |
|
|
Ik zou het ook erg leuk vinden om verder van je te horen, BepPe.
En jij heel erg bedankt dat je vanuit je eigen ervaring altijd zoveel bijdraagt, Peter.
_________________ Ik geloof niet in prinsen, ik geloof in kikkers.
|
|
Omhoog |
|
|
BepPe
|
Geplaatst: 25 nov 2022, 01:29 |
|
|
Ik zal me goed inlezen ;-)
Zo weet ik wel dat je voorzichtig moet zijn met kikkers zo maar over te brengen naar een kunstmatige vijver. Ze keren weer terug naar waar ze geboren zijn om te paren (of waren dat nou padden?) Zal dus nooit zo maar iets overbrengen vanuit de natuur naar een klein(er) kunstmatig onderkomen. "Onze" bruine kikker(s?) is/zijn er dus wel helemaal uit zichzelf naar toe gekomen. Dus mochten we ooit nog een echte vijver graven laat ik het in principe helemaal aan de kikkers zelf over. Mijn buurvrouw daarentegen had er ook graag salamanders in gehad, en heeft rond de waterrand al verstop/overwinteringsplekjes gemaakt. Maar ik heb er een hard hoofd in dat die zich spontaan in onze eventuele vijver gaan vestigen.
Had ik trouwens al verteld dat "mijn" kikker als het goed is nu lekker verstopt zit half onder de ingegraven vijverbak, maar moet mezelf wel steeds inhouden om te checken of hij er daadwerkelijk nog steeds zit. Toen ik hem uit het water haalde leek hij toch wel lekker actief en glipte direct de goede richting uit. Ga eind februari kijken, of in maart (beetje afhankelijk van de temperatuur) kijken of het holletje leeg is. Kan nu ook niets zien ik heb alles bedekt met bladeren.
Duurt nog wel even, maar ik zal jullie dan op de hoogte houden van mijn kikkeravonturen.
|
|
Omhoog |
|
|
peter27
|
Geplaatst: 25 nov 2022, 23:12 |
|
|
Als je later een goed doordachte en ingerichte vijver met amfibievriendelijke oevers hebt gemaakt, zou je jouw bruine-kikker-bestand kunnen helpen door een stukje dril in de vijver te leggen.(jaarlijks in ca. maart) Dan heb je in ieder geval later kikkers die bij jou geboren zijn. Kikkers kunnen best 5 - 10 jaar worden, als ze alle bedreigingen overleven...
Voor het geval je erg enthousiast bent en je er een ritje voor over hebt, kun je bij mij in het vroege voorjaar wat komen halen. (Oostvoorne) Dat hoeft zeker geen hele klont te zijn, maar ik heb altijd heel wat "productie". Stuur me t.z.t een pb, dan kun je wat komen halen.
|
|
Omhoog |
|
|
BepPe
|
Geplaatst: 26 nov 2022, 00:27 |
|
|
Heel erg bedankt voor de uitnodiging, als ik in de buurt had gewoond had ik je er zeker aan gehouden. Zou best graag eens willen kijken, maar ik heb geen eigen vervoer en ik woon in Groningen, dus dat is wel een heel eind met de trein. Ik hoef ook nooit ergens in de buurt te zijn, geen familie, niks.
Als we zin krijgen om die vijver aan te leggen moeten we het doen met foto's, (tenminste als ik erachter ben hoe ik die moet overzetten, van zo'n vermaledijde mob. tel. naar een pc. Maar komt tijd komt raad.
|
|
Omhoog |
|
|
peter27
|
Geplaatst: 26 nov 2022, 15:10 |
|
|
Foto's?
Pak de fiets, houd je ogen open onderweg en bekijk leuke vijvers. Ik bel weleens aan bij een woning met een,in mijn ogen, prachtige kikkervijver (da's meestal wat aan de wilde kant) en maak een praatje met de bewoner. Daar leer je veel van.
Ook, naast het raadplegen van Wilma: ga surfen op internet, google b.v. "hoe maak ik een goede vijver voor amfibieën." en snuffel in bibliotheken.
Soms is het zelfs handig om ook eens te googlen in het Duits of Engels, dan kom je op buitenlands sites die heel leerzaam, kunnen zijn.
Succes.
|
|
Omhoog |
|
|
BepPe
|
Geplaatst: 06 dec 2022, 22:17 |
|
|
Sorry voor de late reactie, laptop adapter was stuk, kon dagenlang niet online komen.
Ja, foto's, die je kan maken van je eigen vijver ter beoordeling. Als we er daadwerkelijk mee aan de slag gaan. Die bedoelde ik, niet ter inspiratie, dan krijg je meer een na-aperige vijver. Vijver moet (wat mij betreft) langzaamaan gestalte krijgen, naargelang je er mee bezig bent. Vind ik zelf de leukste manier om tuinen en daarin voorkomende ornamenten gestalte te geven Buurvrouw is bioloog, dus dat zit ook wel goed. Zij was ook degene die graag salamanders in de "vijver" wilde. Als het aan mij had gelegen hadden we nu alleen een vogelbadje gehad....
Maar ja, winter staat nu voor de deur, dus ik zal waarschijnlijk nu niet zo heel vaak op het forum meer te vinden zijn. Buiten activiteiten staan ook op een minimum nu. Natuurlijk laat ik wel weten wat er in de lente gebeurt....kan nu al niet wachten tot het zover is.
|
|
Omhoog |
|
|
peter27
|
Geplaatst: 07 dec 2022, 10:52 |
|
|
"Na-apen"? Welnee, BepPe. Er zijn veel dezelfde basisprincipes waaraan iedere kikkervijver moet voldoen. Wel kun je lekker spelen met de vormgeving en beplanting. Daarnaast heeft het mij enige jaren gekost voordat ik de biotoop goed uitgebalanceerd had op bacterieel, aquatisch en chemisch niveau. Je krijgt bijna altijd in het begin problemen met overdadige zweef- en draadalgengroei. heeft alles te maken met de waterplanten als biologische filters in de voedselketen. Het is niet "effe een vijver aanleggen en-dat-is-het-dan..." zul je merken.
---De buurvrouw is bioloog--- Goed om haar naast je te hebben, maar "biologische kennis" is vaak niet hetzelfde als een vijver in de praktijk. Mijn vijver heeft op sommige punten andere eigenschappen dan zo "uit het boekje" te halen is. Voorbeeld: Mijn diversiteit aan waterplanten wordt beperkt doordat het voedselarm water blijft. Bepaalde planten doen het hier gewoon niet. En verder: ik kreeg last van woelratten die mijn vijverfolie doorknaagden, veel egels die 's nachts foeragerende kikkers + padden kwamen roven, reigers vraten ooit op één middag de helft van mijn bruine kikkermannetjes op, een paartje eenden maakten er een zooitje van....etc. Dat moest ik allemaal oplossen. Succes met de voorbereiding.
|
|
Omhoog |
|
|
BepPe
|
Geplaatst: 15 dec 2022, 11:13 |
|
|
Gelukkig zou onze vijver dan flink verscholen liggen, tussen de huizen van de stad, en de bomen van ons "bos" , ik denk dat we van reigers niet echt een probleem zullen hebben. Zie ik zelden, zelfs niet overvliegend. Alhoewel ik er laatst tijdens een wandeling wel een heb zien staan bij een vijver, maar dat was in de villabuurt aan de rand van de stad tegen Haren aan, en daar staan de woningen ver van elkaar af, dat is nogal open. Draadalg is inderdaad een probleem, onze mini vijver hebben we ook al regelmatig schoon moeten maken, maar omdat hij zo klein is niet echt een tijdrovende klus. Een draaiende tandenborstel doet wonderen.
Maar goed, het zit nog in de gedachtefase, kan daar pas mee bezig als de temperatuur weer wat gaat stijgen in de lente en zomer, en de rest moet het nog willen ook. Lijkt mezelf een goed plan, leuk om me bezig te zijn.
|
|
Omhoog |
|
|
peter27
|
Geplaatst: 15 dec 2022, 22:08 |
|
|
Een draaiende tandenborstel als draadalgverwijderaar. Dat is humor!
Dan is het inderdaad een klein vijvertje. Zelf heb ik ooit een wc-borstel aan een stok gemaakt en met ronddraaiende bewegingen de draadalg opgerold. HET probleem, vond ik, was echter het van de pleeborstel afhalen van de prop groene draden. Het glibberige spul was slecht te verwijderen en plakte meer aan mijn handen dan wat ik eraf kreeg.
Ervaring is de beste leermeester, natuurlijk en nu gebruik ik een visschepnet aan lange stok. Ik haal het door de groen watergordijnen, keer het ding boven land om en...flats...de groene smurrie plettert in de bak. Door al het water is het veel zwaarder dan je zou denken.
Welnu, ieder moet maar zijn/haar manier maar toepassen. Ieder voorjaar komt het hier eind mei to groei en met 1 - 2 keer scheppen is het opgelost. Een beetje mag gewoon blijven en het hoort ook in een natuurlijke biotoop.
|
|
Omhoog |
|
|