Ik ben nieuw hier op het forum en zit meteen met een lading vragen.
Mijn situatie:
Op het moment zijn wij onze (ietwat verwilderde) tuin aan het aanpakken. Ons terras was van grind, dat verplaatsen we naar de zijkant van de tuin. Verder krijgen we een betegeld terras en willen we naast ons bestaande grasveld een moestuintje aan gaan leggen.
We hebben geen vijver oid, maar de grond is kleigrond en meestal redelijk vochtig, de tuin is schaduwrijk. Ca 15 meter achter de schutting loopt een sloot. Veel buren hebben de tuin helemaal of grotendeels betegeld, niet allemaal gelukkig.
In onze tuin zitten behoorlijk wat kikkers, in aardig wat maten en kleurtjes. 1 van onze 2 katten jaagt erop sinds we hier wonen maar tot nog toe hebben we ze kunnen redden. Vorig jaar zagen we ook 2 salamandertjes

Nu, met het verplaatsen van potten enzo, zijn we ook de salamandertjes weer tegengekomen en een prachtige pad. We willen wel heel graag de tuin geschikt houden voor al deze levensvormen: wijzelf, de 2 katten (die alleen met ons naar buiten gaan en de tuin niet uit mogen), de kikkers, salamanders en de pad(den).
Ik ben een beetje huiverig voor een vijver vanwege de vele kinderen die bij ons komen maar iets ondieps mag wel evt van mij. Wat kunnen we nog meer doen om het een fijne leefomgeving voor ons allemaal te maken?
Hebben jullie tips en/of foto's voor mij? Nu kunnen we onze plannen nog aanpassen

Bedankt!