Het kikkerforum

Welkom op het kikkerforum

Het is nu 24 mei 2025, 11:14

Forumoverzicht » Algemeen » Algemeen » veel diertjes in de tuin

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 9 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: veel diertjes in de tuin
BerichtGeplaatst: 16 mei 2015, 21:01 

Ik ben nieuw hier op het forum en zit meteen met een lading vragen.

Mijn situatie:
Op het moment zijn wij onze (ietwat verwilderde) tuin aan het aanpakken. Ons terras was van grind, dat verplaatsen we naar de zijkant van de tuin. Verder krijgen we een betegeld terras en willen we naast ons bestaande grasveld een moestuintje aan gaan leggen.
We hebben geen vijver oid, maar de grond is kleigrond en meestal redelijk vochtig, de tuin is schaduwrijk. Ca 15 meter achter de schutting loopt een sloot. Veel buren hebben de tuin helemaal of grotendeels betegeld, niet allemaal gelukkig.
In onze tuin zitten behoorlijk wat kikkers, in aardig wat maten en kleurtjes. 1 van onze 2 katten jaagt erop sinds we hier wonen maar tot nog toe hebben we ze kunnen redden. Vorig jaar zagen we ook 2 salamandertjes :)
Nu, met het verplaatsen van potten enzo, zijn we ook de salamandertjes weer tegengekomen en een prachtige pad. We willen wel heel graag de tuin geschikt houden voor al deze levensvormen: wijzelf, de 2 katten (die alleen met ons naar buiten gaan en de tuin niet uit mogen), de kikkers, salamanders en de pad(den).
Ik ben een beetje huiverig voor een vijver vanwege de vele kinderen die bij ons komen maar iets ondieps mag wel evt van mij. Wat kunnen we nog meer doen om het een fijne leefomgeving voor ons allemaal te maken?
Hebben jullie tips en/of foto's voor mij? Nu kunnen we onze plannen nog aanpassen ;) Bedankt!

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 17 mei 2015, 10:34 
Site Admin

Welkom op het kikkerforum, Nienna

Wat fijn dat jullie de tuin amfibievriendelijk willen laten blijven.
Een vijver die niet diep genoeg is kan in de winter geheel dichtvriezen, omdat een aantal dieren in de vijver zal willen overwinteren is dat niet zo'n goed plan. Als alternatief zou je in warme en of droge periodes kunnen sproeien zodat er een vochtige leefomgeving blijft bestaan. Voor de voortplanting en overwintering kunnen ze terugvallen op de sloot.
Wellicht blijft er ergens een plekje in de tuin over waar je een 'rommelig hoekje' kunt creëren door er wat stenen of dakpannen op te stapelen waar ze zich overdag kunnen verschuilen. Je kunt ook een kuil van ongeveer een halve meter losjes vullen met takken, blad, snoeihout, keien, stenen enz. of stukken buis schuin ingraven.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 17 mei 2015, 21:56 

Dankjewel, we gaan even brainstormen. Heel misschien doen we idd een vijvertje, ik las ergens dat die 80 cm diep moet zijn.. dan wel met een kinderhekje ofzo.
Rommelig hoekje willen we idd ook wel maken, hebben oa nog dakpannen liggen!

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 18 mei 2015, 09:33 
Site Admin

Super! Hier staat alle informatie die ik heb over een perfecte kikkervijver: viewtopic.php?f=22&t=3

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 19 mei 2015, 21:36 

We hebben een tijdelijk toevluchtsoord voor de beestjes! In een verwilderd hoekje van de tuin waar we voorlopig nog niet aan toekomen om aan te pakken. Ondertussen beraden we ons op verdere stappen. Nu even een vogelbadje/schaaltje met water, boomstammetjes en takken, extra stenen, keien, en 2 potjes om onder of in te kruipen :)

PS: In ieder al een blije pad en salamander :)

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 20 mei 2015, 08:13 
Site Admin

Geweldig

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: veel diertjes in de tuin
BerichtGeplaatst: 11 mei 2016, 14:08 

Inmiddels zijn we een jaar verder! We hebben een vijver van 1×1,5 meter gegraven, van ongeveer een meter diep. Meteen die avond werd er al dankbaar gebruik van gemaakt. Afgelopen winter hebben er wat kikkers in overwinterd. En nu, nu is het een kikkerparadijsje. Zuurstofplantjes, drijfplanten, plateautjes en zelfs een plankje om op te zonnen en makkelijk in en uit het water te kunnen. Soms tellen we 8 kikkers in en om de vijver, en dat zijn alleen degenen die we zien. Ook in het rommelhoekje zit van alles, en ook de salamandertjes en misschien een padje. Beregezellig dus hier in de tuin! Onze kennissen kijken soms alsof we gek zijn, maar wij genieten. We hebben een inklapbaar hekje voor als er kinderen zijn, dus nog veilig ook :)

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 11 mei 2016, 16:10 
Site Admin

Wat leuk om te lezen, Nienna. Geniet er van!

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 11 mei 2016, 23:58 

We genieten er zeker van! Vanavond zag mijn man iets wegschieten, waarschijnlijk een hazelworm (hagedis). En dat allemaal midden in een woonwijk. Ik ben echt blij!

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 9 berichten ] 

Forumoverzicht » Algemeen » Algemeen » veel diertjes in de tuin