Het kikkerforum

Welkom op het kikkerforum

Het is nu 15 mei 2025, 08:24

Forumoverzicht » Algemeen » Algemeen » Kan een kikker eenzaam zijn?

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 3 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Kan een kikker eenzaam zijn?
BerichtGeplaatst: 28 jun 2015, 21:37 

Wij hebben een kleine rechthoekige vijver met wat vissen, planten en tot onze verrassing een mooie kikker. Die lijkt zich op zijn gemak te voelen, 's avonds kwaakt ie of hoe heet dat bij een kikker en overdag zit ie in de zon of hangt ie aan een blad van een waterlelie. Eigenlijk denken we dat ie heeft overwinterd want vorig jaar zagen we een paar keer een kikkerachtige maar dan kleiner.

Nu onze vraag: is een kikker gewend alleen lees solitair te leven of heeft ie behoefte aan soortgenoten. En als ie behoefte heeft aan gezelschap wat raadt u ons dan aan? bij ons in de buurt zijn sloten en er is een grote vijver in een natuurpark waar het getuige de geluiden savonds stikt van de kikkers. Moeten we hem verplaatsen naar die vijver? We vinden hem echt leuk hoor, maar we kunnen ons niet voorstellen dat het leuk is zo alleen ook niet voor een kikker.

Onze tuin is omringd door schuttingen en andere tuinen dus hij is ook zomaar niet weer in 'de natuur'. Ik ben benieuwd naar jullie antwoorden.

Diane

Laatst bijgewerkt door diane vos op 29 jun 2015, 12:56, in totaal 1 keer bewerkt.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 29 jun 2015, 09:59 
Site Admin

Welkom op het kikkerforum, Diane

Een kikker die je in deze tijd van het jaar duidelijk hoort kwaken zal een groene kikker zijn. Die leven niet solitair maar vooral jonge mannetjes pionieren ook, gaan op zoek naar ander water in de buurt. Met het kwaken roept hij zelf andere kikkers naar de vijver om zo een nieuwe populatie te vormen.

Als deze kikker je vijver kon bereiken dan zullen andere kikkers dat ook wel kunnen, dus geniet maar van het groene kwakertje.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 29 jun 2015, 12:58 

Dank voor je antwoord.
Hij is gezellig en springt niet eens meer weg als ik buiten kom. Van mij mag ie blijven.

mvrgrdiane

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 3 berichten ] 

Forumoverzicht » Algemeen » Algemeen » Kan een kikker eenzaam zijn?