|
Pagina 1 van 1
|
[ 10 berichten ] |
|
Auteur |
Bericht |
Liselot
|
Berichttitel: gewonde kikker Geplaatst: 02 dec 2016, 19:22 |
|
|
Hallo, ik ben net nieuw op dit forum, ik houdt van kikkers en padden en nu heb ik een vraag:
voor in de tuin zitten de kikkers weleens onder de container en vandaag heb ik een kikker een nieuw huisje gegeven, tenminste als ie daar in wil. gat gegraven en bloempot met bladeren erin. een andere kikker/pad? hing met 1 voorpootje in een struik en kon niet loskomen, heb het losgemaakt en nu zijn de achterpootjes onderaan kapot, eentje bloed en de ander is een stukje zwart, aardig kapot. ik heb het diertje in een bakje met bladeren gedaan, maar wie heeft een tip, kan het beestje het nog redden of moet ik het gewoon weer bij de andere kikker zetten en de natuur haar gang laten gaan? oh, ja, het komt doordat m,n man gisteren de container buiten heeft gezet en dus per ongeluk over de pootjes is gereden. groetjes Liselot
|
|
Omhoog |
|
 |
Wilma
|
Geplaatst: 03 dec 2016, 10:54 |
|
 |
Site Admin |
 |
|
Welkom op het kikkerforum, Liselot. Of de kikker het nog kan redden durf ik niet te zeggen. Misschien kun je Marja Kik ( info@kikdierenarts.nl), dierenarts speciaal voor reptielen en amfibieƫn, een mailtje sturen.
_________________ Ik geloof niet in prinsen, ik geloof in kikkers.
|
|
Omhoog |
|
 |
Liselot
|
Berichttitel: kikkers en klimmen Geplaatst: 03 dec 2016, 16:39 |
|
|
oke, ik heb de een mailtje gestuurd wat te doen met de gewonde kikker. hij beweegt al niet zoveel meer, als ik met de vingers dichtbij komt schrikt ie niet meer en blijft op z,n plek, zal het wel niet redden. ik heb nog een vraag: ik heb voor de andere kikker in de voortuin een gat gegraven en hier een bloempot op z,n zij ingelegd en zand erop en bladeren erin gedaan. om eruit tekomen moet ie dus wat omhoog klimmen (zand, bladeren) lukt dit? ik heb het beestje eigenhandig erin gezet omdat ie steeds weer onder de container kroop en ik niet weer een gewond beestje wil zien. hij is er nog niet uitgekomen en zit nog niet onder de container. waarschijnlijk een lekker plekje, maar stel dat ie er niet uit kan? groetjes Lia
|
|
Omhoog |
|
 |
Wilma
|
Geplaatst: 04 dec 2016, 10:55 |
|
 |
Site Admin |
 |
|
Kikkers kunnen behoorlijk klimmen, hoor. Anders doe je er nog een takje bij in. Hij heeft zo een veilige plek om te overwinteren.
Ik ben benieuwd naar het antwoord van de dierenarts.
|
|
Omhoog |
|
 |
Liselot
|
Berichttitel: gwonde kikker Geplaatst: 04 dec 2016, 14:36 |
|
|
Hoi wilma,
de kikker zit nog in een emmer met bladeren erin, heb gemaild naar de kikkerarts en deze zei: of in laten slapen of op een veilig plekje terug zetten. kon zonet de kikker gewoon aanraken, toch ging ie nog een keer een poging tot klimmen doen, maar de emmer was te glad. z,n onderste deel van z,n achterpootjes zijn echt helemaal plat, zwart spul, erg zielig. is er een humane manier dat ik het zelf kan doen in laten slapen? hoe weet ik hoeveel pijn het heeft? de dierenarts ziet me al aankomen met een kikkertje en voor het diertje is het ook stress denk ik of toch buiten een holletje van bladeren maken waar ie veilig in kan, moeilijk, hoor, beslissingen maken.
|
|
Omhoog |
|
 |
Wilma
|
Berichttitel: Re: gwonde kikker Geplaatst: 04 dec 2016, 15:59 |
|
 |
Site Admin |
 |
|
Niet iets over de overlevingskansen? Sorry, ik weet ook niet hoe je dat het beste zou kunnen doen. Ik zou hem denk ik buiten op een veilig plekje zetten.
|
|
Omhoog |
|
 |
Liselot
|
Geplaatst: 04 dec 2016, 17:18 |
|
|
ja, inderdaad, ik denk dat ik dat maar doe, maak wel even een gat in de grond met bloempot en bladeren enzo, het is lastig beslissen als je niet weet of ie het wel of niet kan redden. (en nog niet zoveel verstand van kikkers heb, vandaar ook mijn aanmelding bij dit forum, altijd handig). Heb in de achtertuin ook kikkers, die overwinteren ook op leuke plekjes in de tuin en onder onze vlonders. straks in het voorjaar maak ik een klein vijvertje voor ze, heb ik eerder gehad maar de diertjes vroren altijd dood. nu wil ik tegen de winter het vijvertje gewoon leeg maken. nou, genoeg kikkerpraat 
|
|
Omhoog |
|
 |
Liselot
|
Berichttitel: gewonde kikker Geplaatst: 06 dec 2016, 14:50 |
|
|
Hoi Wilma, Heb de kikker nu een plekje in de tuin gegeven, onder een stapel bladeren in een kuil. zag vanmorgen dat ie zich een beetje ingegraven had in het zand. kan ,m gewoon aanraken, zit weinig beweging in, maar misschien ook de winterslaap? als een gezonde kikker in winterslaap is en je raakt deze aan, wordt deze dan wakker?
|
|
Omhoog |
|
 |
Wilma
|
Berichttitel: Re: gewonde kikker Geplaatst: 06 dec 2016, 15:59 |
|
 |
Site Admin |
 |
|
Kikkers kunnen zich ook niet goed bewegen als het zo koud is. Ik denk dat de kikker na het ingraven inderdaad in winterslaap is gegaan. Ik begrijp dat je graag wilt checken hoe het met hem gaat maar je kunt hem nu beter niet meer verstoren. Ik duim dat hij het gaat redden.
|
|
Omhoog |
|
 |
Liselot
|
Berichttitel: met rust laten Geplaatst: 06 dec 2016, 17:28 |
|
|
inderdaad, ik laat hem nu met rust.... bedankt voor de tips!
|
|
Omhoog |
|
 |
|
Pagina 1 van 1
|
[ 10 berichten ] |
|