Het kikkerforum

Welkom op het kikkerforum

Het is nu 05 aug 2021, 01:13

Forumoverzicht » Algemeen » Algemeen » Kikker in de tuin.

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 7 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Kikker in de tuin.
BerichtGeplaatst: 06 mei 2018, 13:01 

Hallo.

Wij hebben een kikker in de tuin. Dat vind ik erg gezellig. Nu willen wij graag ik maken voor het beestje.. een klein poeltje ofzo. Kan iemand mij helpen hoe ik dat kan doen? Ik kan niet een bakje ingraven en slootwater gebruiken of wel? Ik hoor het graag..

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Kikker in de tuin.
BerichtGeplaatst: 06 mei 2018, 14:20 

Dit is de kleine rakker

Bijlagen:
20180506_141858.jpg
20180506_141858.jpg [ 3.92 MiB | 5891 keer bekeken ]
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 06 mei 2018, 16:23 

Je bent op de goede website van Wilma. Die weet nagenoeg alles van kikkers en huisvesting!
Doorzoek deze site+ forum EN google zoiets als "vijvers aanleggen voor kikkers".
Er is zoveel goeds te lezen, maar "even een poeltje aanleggen" is net zoiets als een pleister op een wond.
Het is snel behelpen uit nood, maar om kikkers het goed naar de zin te maken is heel wat meer nodig.
Snel aan de gang, veel lezen en maar hopen dat die bruine kikker het voldoende vindt om te blijven.

Het probleem van "een klein poeltje" is dat het heel lastig schoon en stabiel te houden is. Het wordt snel smerig, te heet, vol met algen en is nauwelijks biologisch in balans te houden.
Met 'schoon" bedoel ik NIET "keurig leidingwater" maar "schoon" zoals een optimaal werkende sloot of meer in elkaar steekt als ecosysteem.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 07 mei 2018, 10:13 
Site Admin

Bruine kikkers zijn niet zo gebonden aan water dan groene kikkers maar ook bruine kikkers zoeken graag afkoeling in het water. Daarvoor is een kleine bak met kraanwater al voldoende.

Maar vind je het leuk om een vijver in je tuin aan te leggen die echt geschikt is voor kikkers kijk dan ook even hier: viewtopic.php?f=22&t=3

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 07 mei 2018, 11:47 

Leuk!
Misschien is het leuk om een minivijvertje te maken (deze kun je in de winter eventueel leegmaken als de kikker er dreigt in te willen overwinteren). Mooie schaal of bak vullen met water, hoornblad erin en watersla, misschien een paar watervlooien tegen de algen. Het voordeel van een minivijvertje is dat je het water makkelijk kunt verschonen als het toch te vies wordt.
Een minimoerasje, vinden ze ook heel leuk, misschien zelfs leuker. Als je googlet op minivijver of minimoeras maken kom je veel leuke tips en voorbeelden tegen. Zorg in ieder geval dat hij er makkelijk in en uit kan en dat hij niet de hele dag in de volle zon staat.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 07 mei 2018, 11:51 
Site Admin

Een minivijvertje is zeker erg leuk. Er komen ook vogels op af om te drinken en te badderen.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Kikker in de tuin.
BerichtGeplaatst: 12 mei 2018, 07:37 

Bedankt voor jullie lieve reacties. We gaan eens kijken wat we kunnen doen voor rakker..

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 7 berichten ] 

Forumoverzicht » Algemeen » Algemeen » Kikker in de tuin.