Het kikkerforum

Welkom op het kikkerforum

Het is nu 02 dec 2022, 12:08

Forumoverzicht » Algemeen » Algemeen » Hoe kan ik de kikker helpen?

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 24 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Hoe kan ik de kikker helpen?
BerichtGeplaatst: 13 nov 2022, 20:37 

Beetje triest verhaal, maar we hebben sinds 2 jaar in onze gemeenschappelijke tuin een kleine vijver (oude plastic vijver ooit gebruikt als eendenvijver) ingegraven als vogelbadje.
Hij staat half rechtop en we hebben het diepe gedeelte helemaal volgegooid met aarde, met planten laten begroeien en het laagste gedeelte als vogelbadje ingericht. Mijn buurvrouw wilde er toch graag nog een minivijvertje bij hebben dus hebben we nog geen halve meter diep een kuil ervoor uitgegraven waar we wat waterplanten in laten groeien.
Tot onze verbazing huisde er sinds deze zomer ook een kikker in het mini vijvertje (wij blij), die op een gegeven moment de benen leek te hebben genomen weer op zoek naar wat wij dachten een grotere vijver dicht in de buurt (oh jammer, kikker is weer weg)
Nu was ik laatst in de tuin bezig en lette niet op waar ik liep (hoorde een vreemd vogelgeluid en keek in de bomen) tot ik voelde dat ik op iets dik zachts stond. Tot mijn horror bleek het de kikker te zijn die weer op weg was naar ons minivijvertje en ik was boven op 'em gaan staan. Ja, je verwacht dat ook niet, als hij al zo lang weer was verdwenen. Echt een rotgevoel, waarom dan, net daar....
Diep, diep, diep geschokt heb ik hem opgepakt en in het water gezet, waar hij nu nog steeds rondhangt, maar echt vrolijk ziet hij er niet meer uit, hij zwemt een beetje scheef, en hangt wat in het water.
Laatst leek het alsof hij dood was, want hij bewoog helemaal niet meer, maar toen ik hem wat aanraakte met een stokje toch weer wel. Tot op de dag van vandaag hangt hij daar maar wat. Wel steeds op een ander plekje.....Ook al is de vijver ietsie pietsie, er zit toch wel wat waterleven in waar hij schijnbaar van kan leven.
Maar hij moet daar weg, want als het gaat vriezen is dat kleine waterpartijtje natuurlijk zo dichtgevroren en dan gaat hij zeker dood.

Wat kan ik doen? Ik zit er aan te denken om hem maar een bak te geven, en binnen te zetten en dan maar voeden met meelwormen o.i.d. of in de tuin een plekje maken waar hij kan overwinteren, maar hoe pak ik dat aan?
Wanneer gaan ze precies in winterslaap, ben ik niet te vroeg met het graven van een kuil voor hem, en gaat hij daar dan zelf wel heen? Zo niet wanneer en hoe zorg ik er dan voor dat hij veilig zit voor de winter. Of als ik hem er zelf in zet, ben ik dan niet te vroeg en kan hij geen eten vinden, en sterft dan de hongerdood?
Kan het niet over mijn hart verkrijgen om dat beestje aan zijn lot over te laten.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 14 nov 2022, 13:20 

Inderdaad een triest verhaal, maar dat kan gebeuren. In mijn tuin met kikkers moet ik altijd heel voorzichtig zijn met verplaatsen van stenen, stronken of lopen.
Ik neem aan dat het een bruine kikker is.
Die is door het warme weer helaas (!) nog niet in winterslaap.
Zoals je omschrijft, schat ik het somber in. Bij deze lage temperaturen èn de korte daglengte eten kikkers niet meer en bewegen ook nauwelijks.
Zo hoort dat.

"Een kuil graven? Een kikker zoekt in een rommelige (!) tuin zelf een schuilplaats onder takken, stenen etc. Zo gaat dat bij mij ook. Van die hopen afblijven dus in najaar en winter.

Hoe nu verder? Als hij fysiek beschadigd is/blijkt, dan help ik een kikker snel uit zijn lijden.
Daar zit (naar mijn mening) het menselijk mededogen.
Dus niet door een gewond langzaam een uiterst smartelijke dood te laten sterven.
Als je dat niet zelf kunt, dan vraag je iemand anders.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 14 nov 2022, 16:44 

Ja, ik kan helaas niet beoordelen in welke vorm hij fysiek beschadigd is.
Weet ook niet of het een bruine of groene kikker is, maar ik denk inderdaad een bruine (na me ingelezen te hebben)
Ik heb ook echt maar heel even op hem gestaan en ik weet niet precies hoe en waar.
Na observatie leek het alsof een van zijn oogjes troebel was, misschien dat daar zijn scheef zwemmen aan over heeft gehouden.
Vind het zelf nogal moeilijk om te beoordelen of hij uit zijn lijden verlost moet worden of dat hij nog jarenlang mee kan (zij het iets gemankeerd)
Als hij rond deze tijd sowieso inactief is kan ik dat natuurlijk moeilijk beoordelen. In oktober zwom hij nog wel rond (zij het scheef dus, zijwaarts)
Ik las dat ze ook meelwormen lusten en was van plan om te kijken of hij dat van mij aan wil nemen.
Maar het liefst wil ik hem een plekje geven waar hij de winter kan overleven.
En hoe gaan ze eigenlijk in winterslaap? Zoeken ze een plekje voordat de vrieskou intreedt, of pas als de eerste vriestemperaturen optreden?
Ik heb bij het werken in de tuin ooit eens 2 padden gestoord die zich onder in een tuinafvalhoop hadden genesteld al ver voor de winter in zou treden. Maar ja dat waren padden en die hipten vervolgens weg op zoek (denk ik) naar een ander onderkomen.
Onze tuin is gelukkig groot genoeg, met minibos en meer dan genoeg verstop-plekjes.

Hoe verlos je een kikker eigenlijk humaan uit zijn lijden?

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 14 nov 2022, 18:02 

Amfibieën zoeken bij kortere daglengte en lagere temperaturen zelf schuilplaatsen op.
Padden zul je ook in de zomer tegenkomen onder/in tuinafval, etc., omdat het nachtdieren zijn.
Bruine kikkers, salamanders en padden overwinteren op het land en overleven in een stand van lage energieverbruik/ademhaling. Zo kunnen ze maanden overleven. Groene kikkers blijven bij mij soms wel 5 maanden in de modder. Wat een prestatie, hè?

Kikkers eten alles wat beweegt en in hun bek past. Meelwormen zijn handig omdat je ze makkelijk kunt kopen, maar wormen, pissebedden en spinnen zijn natuurlijk ook prima. Of hij gaat eten, is de vraag.

Heel lastig - ook voor mij - om te beslissen of een gewond dier al dan niet aan zijn (zware?)verwondingen langzaam gaat sterven. Da's inschatten.

Humaan uit lijden verlossen?
Dat vereist allereerst te kiezen voor het lijdende dier en niet voor je eigen weerzin tegen de uitvoering ervan.
(Let op: het volgende is onsmakelijk en sommigen nemen mij dit advies kwalijk. Mijn motivatie haal ik echter uit mededogen.)

Aangezien je nooit een "keurig, dodelijk spuitje" kunt geven, is er maar één manier: je neemt een steen en daarmee plet je in één klap zijn kop.(Of meer)
Als je dat niet kunt, dan laat je het dier aan zijn lijden over en juist dàt "niet-doen" vind ik een gebrek aan dierenliefde/mededogen.
Sterkte met je keuze.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 14 nov 2022, 20:39 

Ik wil dan toch eerst maar kijken of hij iets wil eten, want doden als hij misschien maar een kleine verwonding heeft waar hij nog van kan herstellen vind ik toch nog iets te ver gaan. Hij leeft nog en er hangt verder helemaal niets uit o.i.d.
Maar bij de dierenwinkel kon ik alleen gedroogde meelwormen krijgen, dat lijkt me geen eten voor een kikker. Of wel?
Dus ga het eerst maar proberen met wormen......zitten genoeg in onze tuin.
Gisteren alleen al meer dan 20 uit de grond zien komen toen ik mijn mos aan het fatsoeneren was.
Maar ja niet aan de kikker gedacht dat die ze wel zou lusten........
morgen, het is nu donker.

Hou 'em wel in de gaten, als het er echt op lijkt dat hij het niet gaat redden, dan moet ik toch maar doen waar ik eigenlijk het hart niet voor heb.
Maar hoe kan ik in hemelsnaam bepalen of de kikker lijdt ja of nee. En of hij er nog bovenop komt
Misschien is hij wel rustig aan het revalideren.
Heb wel vaker dieren uit hun lijden verlost, daar gaat het dus niet om, maar dat ging altijd heel snel, dit voelt wel erg gruwelijk, zeker als het mis gaat.
En voordat ik op iets rigoureus overga, wil ik zeker weten dat ik er alles aan gedaan heb om hem weer op te kalefateren.

Kan ik hem anders misschien beter uit het water halen en op een droog afgezonderd plekje neerzetten, waar hij zich dan voor de winter kan ingraven of overdekken? Bladeren genoeg.
We hebben ook een heel takkenbos, begroeid met hedera, en openingen voor egels om te overwinteren (niet dat ze dat doen, maar het kan) Lijkt me dan ook een prima plekje.
Maar ik kan ook iets maken waar hij heen kan. Materiaal genoeg, moet alleen wel weten hoe diep zoiets moet zijn of breed/lang en welk materiaal ik er moet neerleggen voor de kikker om lekker warm te zitten (of hoeft dat niet?)

PS mocht het nog niet duidelijk zijn. Ik vind kikkers dus echt hartstikke leuke beestjes.
Heb thuis ook een verzameling lachende kikkers, en mijn avatar op fora is een hangende kikker.
(Hier ook maar even aan toegevoegd)
Dus het welzijn van deze kikker gaat me echt wel aan het hart.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 14 nov 2022, 21:34 

Gedroogde meelwormen.
Nee. Een kikker eet alleen bewegend gedierte.

Ik bedot soms weleens mijn groene kikkers met een klein balletje gehakt (8 mm doorsnee) aan een dun draadje. Als het maar beweegt.(Ik heb ergens op deze site een foto met een springende kikker die loodrecht uit het water springt naar dat balletje. Zie in: "Voederplaats groene kikkers. Prijsschieten!" Daar staan meer foto's/flims met hoe je kikkers voert

"Warm plekje" is niet van toepassing. "Vorstvrij" is beter. Een "warm plekje" is zelfs geheel verkeerd, omdat warmte amfibieën juist uit winterslaap houdt.

Je egels. Prima dat je ze in je tuin laat, maar....egels eten ook kikkers. (https://youtu.be/Im-tzIWIX-U) En nog veel meer. Al behoren ze eigenlijk tot de insekteneters, egels eten van alles...

Tja, en dan het besluit een dier uit zijn lijden te verlossen? Blijft zeer lastig inschatten in hoeverre een dier lijdt en hoe gewond het is.
Alleen jij kiest.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 15 nov 2022, 10:47 
Site Admin

Nog even wat aanvulling van mij...

De kikkers gaan binnenkort in winterslaap, dan eten ze niet.
Je kunt er hier iets meer over lezen: https://www.kikkersite.nl/winterslaap.php

Als de kikker in het water blijft dan kun je hem er beter uithalen voordat het gaat vriezen.
Als je zoals je zegt een rommelige tuin hebt dan zoekt de kikker zelf een plekje.
In ieder geval niet in een bak binnen zetten.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 16 nov 2022, 01:35 

bedankt allebei voor de commentaren.
Heb vandaag geprobeerd hem een worm te laten eten, maar hij (of zij misschien) deed geen sjoege en toen heb ik de worm per ongeluk in het water laten vallen. Het was al donker, dus heb een nieuwe worm maar even achterwege gelaten....
Morgen nog een keer proberen, maar waarschijnlijk hoeft hij dan niet meer, ik heb zo'n gevoel dat hij zich al aan het voorbereiden is op de winterslaap.

Kan ik aan de buitenkant ook zien of het een mannetje of vrouwtje is?
Ik las net hier ergens dat alleen de vrouwtjes bij gevaar een akelig geluid laten horen.
Is al eens voorgekomen in onze tuin, toen een kikker aangevallen werd door een kat.
Zijn er meteen tussen gesprongen, maar tjonge wat een geluid zeg.
En sinds ik tot nu toe het gevoel heb gehad dat er maar 1 kikker in onze tuin huist is het misschien wel een vrouwtje.

Zal hem zeker niet binnen zetten.
Dat heb ik nu begrepen

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 16 nov 2022, 10:42 

Mijn groene kikkers stoppen met eten van de door mij aangeboden krekels onder de 14 - 15 graden. Een paar zitten bij felle zon dan nog weleens op de kant, maar verder eten ze niets.
Het lijkt me toe dat bruine kikkers en padden een zelfde patroon hebben.

Nee.Je kunt het geslacht niet aan de buitenkant zien. Behalve in het voorjaar. Dan vertonen mannetjes een wat lichtere keel en ze bestrijden elkaar pesterig in het water. Bovendien "knorren" ze goed hoorbaar, zowel overdag als 's nachts (Kwaken wil ik het niet noemen.) Helemaal duidelijk is het bij een paartje waarbij het mannetje het vrouwtje tot het drillen onder de oksels omklemt.

Zelf heb ik nooit een kikker horen gillen, maar ook nog nooit gezien dat een kat een kikker pakt. Dat doen ze echter beslist wel!. Daarom heb ik mijn tuin afgeschermd.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 16 nov 2022, 13:06 
Site Admin

Bij de bruine kikkers zijn de vrouwtjes ook wat roder maar verder is er buiten de paartijd inderdaad geen verschil te zien.

Het lijkt me eigenlijk dat mannetjes net zo goed kunnen gillen. Ik heb het zelf ook nog nooit gehoord.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 17 nov 2022, 20:13 

Oh, ik dus wel, en ik had nooit kunnen kunnen bedenken dat daar zo'n geluid uit kon komen.
We schrokken ons het leplazarus.
Een hele hoge shrieeeek. Ongeveer wat je kan horen als je een kat op zijn staart gaat staan. (per ongeluk natuurlijk)
Verwacht je niet van een kikker.
Tuin afschermen voor katten is helaas niet mogelijk. deel die tuin met mijn medebewoners (oud gekraakt ziekenhuis), en sommigen van hen hebben een kat.

Heb gisteren een kuiltje gegraven voor de kikker, maar ik denk dat ik het nog even wat langgerekter (dus niet dieper) moet maken. Een omgekeerde bloempot met blaadjes gevuld en op het heuveltje een hoopje herfstbladeren gelegd.
Had er foto's van gemaakt, maar ik kan niet met een mobiele telefoon om gaan (heb alleen een in huis omdat ik die opgedrongen heb gekregen van mijn zoon, ligt doelloos in een la). Krijg ze niet overgezet op mijn Lubuntu laptop.
Had graag jullie advies willen hebben of het een goed holletje was/is.

Gisteren ook nog minstens 10 minuten hem een worm voorgehouden, maar volgens mij heeft hij zijn energie al verlaagd, eet niks. (tenminste ik merk er niks van).
Zit wel steeds op een ander plekje, dus beweegt nog wel, zij het weinig.
Moet wel echt zorgen dat hij uit het water gaat. Heb begrepen dat het koud gaat worden, tegen het vriespunt aan.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 18 nov 2022, 10:22 

Dank voor de update.
Dat hij van plek verandert, is een goed teken.

Mijn ervaring is dat bruine kikkers zich alleen verstoppen in holtes, onder rommelhoekjes bij stronken en grote stenen. Die plekjes heb ik opzettelijk in mijn (óók rommelige, vrij wilde) tuin "gebouwd", zodat er keus blijft.
Een kikker laat zich echter niet dwingen en weet het instinctief veel beter dan ik.
Holletjes graven heb ik alléén van padden gezien.
Die wroeten zich langzaam achteruit (!), met hun kontje en pootjes bewegend, de lossere grond in, daarna stil in wachtend op het voorjaar.
Ik heb een wat zanderige ondergrond en ik zorg dat bij onderhoud of (voorzichtige !)verplaatsing, dat ik die grond ook wat los houdt.
Let op: in de herfst en winter niet meer aan dit soort verstopplekjes komen. De kans is groot dat je bij het verplaatsen van e.e.a. de kikker/pad beschadigt.

Ook in de rest van het jaar kom ik op zulke verstopplekjes padden en bruine kikkers tegen, omdat ze 's nachts opereren. De groene kikkers niet. Dit slapen/overwinteren bij mij altijd onderin de vijver.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 18 nov 2022, 11:35 

Aha, ik denk dat ik weet wat ik nu moet doen.
Om de vijverrand (mag je het eigenlijk wel een vijver noemen?) hebben we grote boomstronken (van onze oude ratelpopulier en beuk) liggen.
Ik denk dat ik daar vandaag maar een holte onder uit ga graven daar zit hij dan denk ik beter dan de kleine ruimte die ik eerst voor hem in gedachten had. Vond het nogal open.
Als hij zich daar niet in thuis voelt kan hij waarschijnlijk zelf nog een anders plekje vinden.
De tuin/het "bos" is echt rommelig genoeg.
Stenen (ook een groot liefhebber van), boomstronken, alle herfstbladeren laten we in het "bos" (dat voor een stadstuin :)) liggen. En we hebben een houtwal. (maar die ligt wel ver van het watertje vandaan)

Heb de tuin al bijna winterklaar dus ik zal nergens meer aankomen

In de lente begin ik meestal met het opruimen van het bladafval, en fatsoeneren van alles.
Moet ik dan nog rekening houden met de kikker (dat ik hem per ongeluk kan mee harken?)
Bij welke temperaturen komen ze uit hun schuilplaats?

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 18 nov 2022, 13:25 
Site Admin

Waarschijnlijk is de kikker al wel wakker als je met de tuin begint. Hier staat meer informatie: https://www.kikkersite.nl/voortplanting.php

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 18 nov 2022, 18:02 

Citaat:
---Moet ik dan nog rekening houden met de kikker (dat ik hem per ongeluk kan mee harken?)---

Mijn ervaring is: Jazeker.
Het hele jaar door kun je in tuinschuilplaatsen kikkers of padden tegenkomen.
Mijn buurvrouw heeft een keer een kikker zwaar gewond, toen ze haar vuilnisbak verplaatste.
Dat kun je haar niet kwalijk nemen, maar daaraan zie je op wat voor rare plekken je een kikker kunt tegenkomen.

Temperatuur: Bij mij verschijnen de bruine kikkers al eind februari in het water. Het is de combinatie van daglengte en temperatuur. Plotseling zijn ze er.
Ze migreren vooral 's nachts. Opeens zie ik 's morgens onder water een vrouwtje of een paartje. Na die eerste waarneming komen er binnen een week meer. En ineens zitten er 5 mannetjes overdag elkaar aan de oppervlakte te pesten. Vooral als de zon schijnt. Dan richten ze hun wit-grijze kelen naar de zon en spelen de macho.

Ieder jaar weer leuk om te zien. Ze verliezen dan ook hun angst voor mij en blijven rustig doorstoeien.

Voorspelbaar: na wéér een week ligt daar de eerste klont dril en met enige dagen nog 10 - 12 klonten.
Geniet ervan.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 24 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Forumoverzicht » Algemeen » Algemeen » Hoe kan ik de kikker helpen?