Het kikkerforum

Welkom op het kikkerforum

Het is nu 01 dec 2023, 15:03

Forumoverzicht » Algemeen » Algemeen » dode kikker drogen

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 26 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: dode kikker drogen
BerichtGeplaatst: 03 apr 2021, 11:54 

Hallo. :dag Ik probeer een dode kikkerverzameling aan te maken. :shock: Uiteraard alleen van kikkers die al dood waren. :hypo Ik heb er nu nog maar 2, maar ik vind ze heel bijzonder. Het geraamte is zo mooi. Ik heb zojuist een dode kikker gevonden in een bosvijver. Hij is nog helemaal intact. Kan iemand mij vertellen hoe ik deze het snelste kan drogen? De andere 2 had ik eerst in het zonnetje gelegd in de tuin, maar de vliegen hadden dit heel snel door. :mrgreen: Daarna heb ik ze in de container gelegd, maar de stank was niet te harden. :mrgreen:
Alvast bedankt voor het meedenken. :dag

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 04 apr 2021, 17:05 

Renate31.
Drogen kan doorgaans snel in felle zon + wind, maar kan dan alléén met fijn gaas er over tegen vliegen.

Stokvis (Noorwegen) gaat zo nog steeds.Niks mis mee.

Verder kun je aluinpoeder gebruiken. Ook een kadaver eerst in de formaline leggen stopt het verteringsproces.Daarna drogen. Geen vlieg of bacterie die formaline lust.

Voor de beste informatie: neem contact op met een preparateur. Die weet alles van opzetten van pas gestorven dieren, maar ook van dieren die al in een bepaald stadium van ontbinding verkeren.

Vind je iets en je weet nog niet precies hoe het werkt, dan leg je hem in de vriezer in een plastic zakje.
Dat klinkt onsmakelijk, maar er is géén principieel verschil tussen (dode) kippenpoten en een dode kikker. Eventuele afkeer zit tussen je oren.

Vriesdrogen kan ook, maar dan moet je de kikker open en bloot in je vriezer leggen. Zeker op -18, liefst nog lager.Veel produkten worden zo verduurzaamd.

Succes. Ik lees graag hoe je dit oplost.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 04 apr 2021, 20:44 

Aanvullend: Als je wèl vliegen en maden hun werk laat doen, houd je alleen botjes over. Maden consumeren alleen zachte delen.Ook het kraakbeen wordt aangetast.Een leeggegeten kadaver zou wellicht ook een aardig resultaat kunnen geven: een kaal geraamte.
Wel moet je verwachten dat door het maden-gekrioel de kleinere botjes van kikkers van hun plaats gaan en dus het geraamte niet "mooi" achterlaten.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 05 apr 2021, 11:30 

Hallo Peter27,

Allereerst heel erg bedankt voor je antwoord met daarin verschillende oplossingen. Ik ga eerst de zon/wind en fijn gaas proberen, puur omdat ik nog heel fijn gaas heb. Maar als dat niet lukt ga ik zeker 1 van de andere oplossingen proberen! Ik kreeg ook nog de tip om hem in de oven te drogen op een hele lage temperatuur. Dit idee vond ik echter niet zo hygienisch. Hoe denk jij daarover? Ik hou je zeker op de hoogte van het uiteindelijke resultaat. Nogmaals heel erg bedankt!

Bijlagen:
kikker.jpeg
kikker.jpeg [ 34.41 KiB | 13678 keer bekeken ]
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 05 apr 2021, 13:23 

In de oven op een lage temperatuur...

Ik heb zelf geen probleem met het begrip "hygiënisch". Je zet een kadaver in een eigen bak en dan gebeurt er verder niets. Het ruikt niet alleen lekker.
Het is vaak meer het psychologische aspect van "in dezelfde oven bak ik mijn lekkere cakes...".

Ik heb zo mijn twijfels. Een droogproces veronderstelt de afvoer van vocht en dat zal bij een oven, die altijd dicht staat slecht werken, denk ik.
Wat ook een rol kan spelen is dat lijkengeur, ik spreek uit ervaring, een hardnekkige stank is. Maar....schoonmaakmiddelen doen de truc.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 06 apr 2021, 10:38 

Hoi Peter. Bedankt voor je antwoord. Ja, helaas heb ik ook vanuit mijn werk ervaring met (de unieke) lijkengeur. Die wil ik liever niet in mijn huis ;) Ik heb inmiddels het doosje voorzien van heel fijn gaas en buitengezet. De kikker begon nu al onaangenaam te ruiken!! Ook zat er roodachtig vocht onderin. Ik heb hem onder een afdak van mijn huis op een vensterbankje gezet, droog en in de zon. Nu maar hopen dat mijn honden hem niet vinden... Ik stuur nog wel een foto. Ben benieuwd..! Groetjes en een fijne dag!

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 06 apr 2021, 11:02 

Roodachtig vocht zal lijkvocht zijn. Alle vocht, ook al is dat onsmakelijk, gelijk wegdeppen. Hoe sneller droog, hoe beter. Mummificeren werkt ook zo: het onttrekken van vocht aan het lichaam. Je houdt een leerachtige huid over die niet meer door bacteriën en schimmels wordt aangetast. Daarom zijn de iceman uit Oostenrijk (die is gevriesdroogd) en Farao's nu nog toonbaar.

Let op: als het lukt om je kikker(s) goed uit te drogen en je die daarna bewaart, dan kun je last krijgen van het kleine museumkevertje. De larven en de kever vreten ook gedroogde huid. Dan vallen er gaten in. Zie je vanzelf aan kleine zwarte korreltjes onder/naast je kikker. Dat zijn de droge uitwerpselen.
Wellicht is het verstandig om een dood dier eerst in de formaline te drenken en DAN pas te drogen. Raadpleeg een preparateur!

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 06 apr 2021, 16:27 

Hoi, hierbij de foto's van de kikker onder het gaas en twee foto's van de twee kikkers die ik al had (voor en achterkant). Eigenlijk wil ik de laatste kikker dus ook zo hebben.
Bijlage:
kikker en gaas.jpg
kikker en gaas.jpg [ 619.58 KiB | 13672 keer bekeken ]

Bijlagen:
geraamtes.jpg
geraamtes.jpg [ 641.6 KiB | 13672 keer bekeken ]
kikkergeraamtes.jpg
kikkergeraamtes.jpg [ 567.46 KiB | 13672 keer bekeken ]
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 06 apr 2021, 18:45 

Schitterend! Ik kan van dit soort "natuurlijke kunstwerken" net zo genieten als van levende kikkers.
Succes met je na-de-dood-behandelingen. :kikker3 :kikker3

Vraag: liggen er bij jou in de buurt dode kikkers voor het oprapen?
Zo ja, dan vraag ik me af wat daar aan de hand is...

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 09 apr 2021, 11:41 

Hoi Peter. Ik heb gisteren nog even gekeken en nee, er liggen (gelukkig) verder geen dode kikkers :) . Ik denk dat je bedoelde ivm die bacterie? Nee, ik denk dat het dan wel was opgevallen. Er is trouwens ook geen levende kikker meer te bekennen terwijl er heeeeeeel veel zaten. Dat zal waarschijnlijk met de koude nachten te maken hebben? Ook het kikkerdril was veel minder. Er zaten wel iedere dag twee reigers, maar ik kan me niet voorstellen dat die alle kikkers hebben opgegeten want dan had ik wel 2 obesitas reigers gezien :D .

Ik heb nog 1 vraag: waar komt, na de winter, de eerste kikker vandaan? Dat vraag ik me altijd af.

Ik heb nog wel een mooi ganzen ei van 8 cm. gevonden. Hij was steenkoud, geen nest, geen veren en ganzen in de buurt en 2 meter van een pad. Misschien zijn de ganzen verstoord door honden want hier wonen heel veel mensen die totaal geen verstand van de natuur hebben en de honden in deze tijd gewoon los laten lopen en het o zo leuk vinden als de hond achter de ree(en) aan gaan, daarnaast verstoren ze het nestbouwen, koppeltjes vormen enz.

Heel fijn weekeinde! :kikker3

PS nog een up-date over de kikker die ligt te onbinden: het gaat goed, denk ik. Hij is nog steeds helemaal intact. Er steken alleen twee hele kleine witte puntjes uit de achterkant van zijn rug. Maden van binnen uit? Ze bewegen niet. Spannend.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 09 apr 2021, 13:18 

Ik vind dit humor: een nieuw forumlid dat zich niet bij Wilma meldt i.v.m. levende kikkers, maar eentje die dode kikkers verzamelt.Een "necrocollectioneuse" :kikker3 :kikker3

Je verdwenen kikkers. Dat zullen vast bruine kikkers zijn. Ja, die komen binnen een korte tijdspanne naar de paarplaats en na 3 weken zijn ze weer verdwenen. Bruine kikkers migreren soms over km's.
Bij mij is dat ook zo. Plotseling (febr./mrt) heb ik een 20 -tal bruine kikkers in mijn vijver. Ze komen vooral bij regenachtige nachten. Na 3 weken heb ik tig-klonten dril en is iedereen verdwenen. In de zomer vind ik nog wel een paar tussen mijn keien en stronken, maar ik probeer daar af te blijven. Je vermorzelt zó een kikker onbedoeld.

Reigers. Zeker! Sinds 10 jaar geleden een reiger bij zeker 15 kikkers had verslonden tijdens de paartijd heb ik zwart visdraad boven mijn tuin. Opgelost!
Hij gaat maar naar onze locale visboer. :kikker2

Twee witte puntjes rug: zullen waarschijnlijk beenderen (bekken?) zijn die door de huid heenpiepen.

Succes met je interessant verzameling.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 09 apr 2021, 14:23 

Hahaha Peter. Het klinkt wel sjiek hoor; "necrocollectioneuse". Ik zeg gewoon dat er een hele zware studie aan vooraf ging. :stil

Maar eh.. de eerste kikker in het jaar? Weet jij dat toevallig? Ik voeg nog wat foto's toe van hoe de kikker er nu bij ligt. Maar goed dat de stank van de kikker op het forum niet te ruiken is. phew :evil

En een foto van het ei :)

Ik hou je en iedere belangstellende op de hoogte!

Bijlagen:
dode kikkers 115.jpg
dode kikkers 115.jpg [ 1.28 MiB | 13624 keer bekeken ]
dode kikkers 116.jpg
dode kikkers 116.jpg [ 749.46 KiB | 13624 keer bekeken ]
dode kikkers 118.jpg
dode kikkers 118.jpg [ 702.13 KiB | 13624 keer bekeken ]
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 09 apr 2021, 15:41 

De eerste kikker in het jaar?
De bruine kikker overwintert meestal op het land, evenals padden en salamanders. De groene kikker (alle 3 de soorten) meestal onderin de vijver, in de modder.

De bruine kikker kan over vrij grote afstanden migreren. Bij mij zijn ze allemaal weer weg. Naar...? Geen idee.
Ik woon in een dorpswoonwijk, met "gewone tuinen", dus moeten ze wel een km (!) verderop zich in de bosrijke duinen ophouden.
Of op een braakliggend stuk land op 200 m bij mij vandaan. Of in een parkachtig bosje op 400 m van hier.
Enig struweel, vochtige greppels zullen waarschijnlijk als schuilplaats/fourageerplek dienen.

In R'dam heeft iemand al jaren bruine kikkers in het klein vijvertje dat gehéél door huizen met ruime, ouderwets begroeide achtertuinen is ingesloten. Ze kunnen er niet weg.
Toch overleven/overwinteren deze kikkers in alle tuinen. Onder schuurtjes, woekerende bodembedekkers, grondklimop, rommelige tuinen. Overal pissebedden, spinnetjes en kruipend gedierte. Ieder jaar weer kikkerdril.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 11 apr 2021, 11:18 

Hoi Peter. Bedankt voor je info over de "eerste" kikker in het nieuwe jaar. Nooit geweten dat ze ergens zo lang kunnen overleven. Ook nooit geweten dat ze zulke grote afstanden kunnen overbruggen. Naast de grote plas waar ik over vertelde, zit er 200 meter verder ook nog een vennetje genaamd "paddenpoel" en die doet zijn naam eer aan. Als ik met de honden wandel hoor ik ze van grote afstand al kwaken geweldig, complete zangkoren. Ik heb een tuin gehad met drie vijvers. Nooit een kikker of reiger te bekennen. Daarna had ik een tuin met 1 vijver. Ruim 10 jaar gewoond en ieder jaar 1 kikker (onder een flagstone bij de waterval) en 1 reiger die er met mijn goudkarpers vandoor ging! :stom Ik heb toen ook gewoon doorzichtig vissnoer kruislings over de tuin gespannen. De reiger heeft het nog 2 keer geprobeerd en daarna niet meer. Helaas heb ik nu geen vijver meer. In ieder geval bedankt voor je info; weer een hoop bijgeleerd :) Fijne zondag!

PS Het eerste gaatje zit er in. Op zijn rug.Of zou het toch een klein dolfijntje zijn? :o

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 11 apr 2021, 18:55 

Gelezen dat bruine kikkers wel 10 jaar kunnen worden. Betekent dat ze zeker 9 winters overleven "ergens"...

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 26 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Forumoverzicht » Algemeen » Algemeen » dode kikker drogen