Het kikkerforum

Welkom op het kikkerforum

Het is nu 09 dec 2021, 14:44

Forumoverzicht » Kikkers » Informatie » Kikkers helpen overwinteren in de vijver

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 19 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: 20 sep 2021, 07:25 

Ik zal vanmiddag een foto proberen te maken van de kikkers die in het vijvertje vertoeven, iemand zei ooit dat het padden waren maar in mijn plantenfilter overwinteren de zelfde kikkers.
foto zal dat wel duidelijk maken hoop ik

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 20 sep 2021, 21:52 

Had een foto in kikkers gezet en iemand zegt dat het een bruine kikker is, zo zitten er een 6 tal in de vijver en nog 2 anderen die slanker zijn en overal op klimmen, een bruine kikker overwintert wel in de vijver?

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 21 sep 2021, 09:41 
Site Admin

Een deel overwintert op het land, een deel in het water.
De kikkers die in het water willen overwinteren trekken in het najaar naar het water maar ze gaan pas in winterslaap als het te koud voor ze wordt. Soms zijn ze tot in december nog wakker en ook tussendoor.
De vijver afsluiten met noppenfolie vind ik dan ook geen goed idee.

Er staan hier wat tips over hoe je kikkers kunt helpen overwinteren in je tuin en vijver: https://www.kikkersite.nl/winterslaap.php

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 21 sep 2021, 11:20 

Geheel met Wilma eens. Mijn groene kikkers kruipen onderin mijn vijvers gedurende wel 5 maanden (!).

Ooit heb ik één groene kikker ontdekt ònder de slab van een overhangend watervalletje. (= nat, bemost,maar niet vorstveilig...)
Bruine kikkers verbergen zich bij mij tussen de (met opzet daarvoor ingerichte) steen- en rommelhopen. De padden graven zich hier in de grond in. Mijn tuin is zandgrond. (=oud strandgebied).

Let op: Blijf in de late herfst, winter en vroege voorjaar AF van dit soort hopen. Het gevaar is groot dat je bruine kikkers en/of padden beschadigt bij het open/dichtmaken. Bovendien verstoor je hun winterrust.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 19 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2

Forumoverzicht » Kikkers » Informatie » Kikkers helpen overwinteren in de vijver