Auteur |
Bericht |
Marleen58
|
Geplaatst: 09 jul 2016, 11:29 |
|
|
Hoi, ik heb al jaren een eenzame kikker in de tuin. Nu vond ik dit jaar nog enkele kleine. Om ze te helpen met wat water, heb ik een kunststof vijver gekocht, maar deze is maar 40 cm diep. Nu lees ik dat ze hierin kunnen bevriezen. Geldt dit ook voor bruine kikkers, omdat die op het land overwinteren of kan ik hem beter niet gebruiken?
|
|
Omhoog |
|
|
Wilma
|
Geplaatst: 09 jul 2016, 14:21 |
|
|
Site Admin |
|
|
Welkom op het kikkerforum, Marleen. Bruine kikkers overwinteren voor zover ik weet op het land of in de vijver. Het gebeurt meestal andersom... mensen hebben een klein vijvertje en daar komen dan opeens kikkers op af. Een perfecte kikkervijver is het niet maar met extra aandacht lukt het dan meestal ook nog wel. Deze tips kun je ook voor een klein vijvertje toepassen: viewtopic.php?f=22&t=482
_________________ Ik geloof niet in prinsen, ik geloof in kikkers.
|
|
Omhoog |
|
|
Thony
|
Geplaatst: 01 okt 2016, 23:38 |
|
|
Dag Wilma Ik heb al jaren een folievijver van ongeveer 6 meter diameter. Met veel salamanders en padden. Kikkers heb ik ook maar had er liever wat meer gezien. Maar door omstandigheden en ouderdom is de folie aan vervanging toe. Na wikken en wegen heb ik besloten een polyester vijver van ongeveer 3 M3 te plaatsen. Die kan ik ook terug in de zon plaatsen. Want de vijver ligt nu in de schaduw door de bomen van de buren. Nu is mijn vraag: wanneer doe ik dat best? Nu nog dit achterjaar of in het voorjaar?
|
|
Omhoog |
|
|
Wilma
|
Berichttitel: Re: Hoe maak je een perfecte kikkervijver Geplaatst: 02 okt 2016, 09:56 |
|
|
Site Admin |
|
|
Welkom op het kikkerforum, Thony.
Wat de kikkers betreft is dit het ideale seizoen. Nadat de metamorfose is afgerond en voor dat ze in winterslaap gaan.
Heel veel succes met het vervangen van de vijver.
|
|
Omhoog |
|
|
Mike
|
Geplaatst: 08 feb 2022, 17:50 |
|
|
Dag Wilma,
Ik heb een vraag over het schoonmaken van de vijver. We hebben in onze tuin zeker zo'n 20 bruine kikkers waarvan er een aantal in de vijver overwinteren (3 niveaus variërend van 25 tot 85 cm diep). De vijver moet echt elk jaar een keer schoongemaakt worden vanwege het vele blad dat er in waait maar wat is daarvoor de beste tijd?
We willen de kikkers in winterslaap namelijk niet storen maar willen ook niet te lang wachten vanwege de paartijd.
Alvast bedank en met een vriendelijke groet, Mike
|
|
Omhoog |
|
|
Wilma
|
Geplaatst: 09 feb 2022, 08:51 |
|
|
Site Admin |
|
|
Dag Mike,
De beste tijd om een vijver schoon te maken is in de late herfst, na de metamorfose en voor de winterslaap.
|
|
Omhoog |
|
|
Mike
|
Geplaatst: 10 feb 2022, 11:44 |
|
|
[quote="Wilma"]Dag Mike,
De beste tijd om een vijver schoon te maken is in de late herfst, na de metamorfose en voor de winterslaap.[/quote]
Ik was al bang dat we nu te laat zouden zijn, vanaf komend najaar gaan we dat dus verbeteren.
Omdat de vijver nu nog vol met blad ligt moet die toch schoongemaakt worden, is nu dan de beste tijd of dan toch vlak voor het paren? (Heb gister al de eerste 'wakkere' kikker alweer gezien)
|
|
Omhoog |
|
|
peter27
|
Geplaatst: 10 feb 2022, 22:28 |
|
|
Als ik veel ingewaaide bladeren zie, dan schep ik die er met een visnet eruit. Dat voorkomt een hoop troep op je bodem. Met alle gevolgen die rottende bladerenn hebben: verbruik van kostbare zuurstof, productie van giftige afvalgassen en een halfverrotte, slijmerige, zwarte massa onderin.
Voorkomen is beter dan jaarlijks modder verwijderen. Natuurlijk voorkom je niet alles, maar wel een heleboel gedoe.
Verder behoort modder onderin een vijver bij een normale waterhuishouding. Kikkers en andere waterdieren moeten wel iets hebben om in te kruipen..Zoals met alles gaat het om de juiste verhouding tot de grootte en inhoud.
|
|
Omhoog |
|
|
Wilma
|
Geplaatst: 11 feb 2022, 10:14 |
|
|
Site Admin |
|
|
Mike schreef: Omdat de vijver nu nog vol met blad ligt moet die toch schoongemaakt worden, is nu dan de beste tijd of dan toch vlak voor het paren? (Heb gister al de eerste 'wakkere' kikker alweer gezien) Er zijn al kikkers wakker vanwege de hoge temperatuur voor de tijd van het jaar maar ik denk dat de meeste nog slapen. Misschien toch nog een paar weekjes wachten.
|
|
Omhoog |
|
|
Mike
|
Geplaatst: 13 feb 2022, 19:12 |
|
|
|
Omhoog |
|
|
peter27
|
Geplaatst: 29 maart 2022, 12:18 |
|
|
Aanvullend aan de opmerkingen over modder, schoonmaken en het op orde houden van de waterkwaliteit, heb ik bij de aquariumhandel gekocht zakjes met de broze slibworm. Ik heb geen idee of deze al in mijn vijvers voorkomt, maar deze van oorsprong uitheemse slibworm is een uitermate nuttige schakel in het omzetten van rottende stoffen. De vraag die ik me stelde is: kan ik een uitheemse worm uitzetten in ons land en is dit diertje geen ongewenste faunavervalsing? Internet geeft positieve informatie over het nut van deze moddervreter. Daarom heb ik ze uitgezet in mijn watertjes. Ze helpen mee aan het helder houden, vermenigvuldigen zich makkelijk en breken vervuiling af. Lees meer er over in b.v. https://www.rvo.nl/sites/default/files/ ... iculus.pdf
|
|
Omhoog |
|
|