Het kikkerforum

Welkom op het kikkerforum

Het is nu 07 okt 2024, 09:32

Forumoverzicht » Kikkers » Informatie » geelgerande waterkever (deel 2)

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 4 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: geelgerande waterkever
BerichtGeplaatst: 10 apr 2005, 06:56 

Om het (over)leven van padden in de tuin wat minder moeizaam te maken, heb ik speciaal voor hen een vijvertje gegraven. In deze tuin is namelijk een zwembad gelegen die deze gruweltjes wel eens bezochten. Overleven was een kwestie van op tijd gezien worden en er uitgeschept worden. Ik haast me er aan toe te voegen dat het niet mijn tuin en zwembad is, maar van mijn overjaarse schoonmoeder die enkel en alleen nog te been wil om de zwerfkatten te voeren.
In dat vijvertje heeft één wijfjespad haar eiersnoeren op kunstige wijze verweven tussen de mazen van de kokosmatten en takkenbak. De eitjes zijn inmiddels bijna larfjes geworden en vormen er, tezamen met wat onschuldige waterinsecten en planten de enige vorm van leven. Zoals gezegd; speciaal voor de padden.
Tot een dag of drie geleden een grote geelgerande waterkever zich het vijvertje eigen had gemaakt. Tot mijn afschuw!
Leven en laten leven. De natuur zijn gangetje laten gaan, ... en padden eten ook levende wezens, enz ... . Ik weet het wel!
Maar, ik wil die roofkever en zijn eventuele, al even op vlees beluste kroost, kwijt!
Het vijvertje is nog maar pas gegraven en de eiersnoeren zijn het eerste legsel. En dit schenk ik liever niet zomaar weg aan zo'n roofridder.
Een zonnebaars zou de larven van de geelgerande opeten. D'as één ding, maar eet nadien ook wel paddenvisjes, en ... dan ben ik nog niet van die kever af! Die zonnebaars vormt later zo geen probleem.
Uit voorzorg heb ik de eiersnoeren reeds uit de vijver verwijderd.
Met de stukken kokosmat en takken liggen de toekomstige padjes betere tijden af te wachten.
Iemand enig idee hoe ik die geelgerande waterkever kan vangen of liquideren?
En helpt zo'n zonnebaars?

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: geelgerande waterkever (deel 2)
BerichtGeplaatst: 21 nov 2006, 06:34 

Verleden jaar (2005)ontdekte ik een geelgerande waterkever in de paddenput. Zie 'geelgerande waterkever.' Had ik toen een voldoende lang schepnetje bij me gehad dan had ik haar makkelijk kunnen verwijderen.
Geelgerande waterkevers dienen immers noodgedwongen naar het wateroppervlak te komen om lucht onder hun dekschilden op te slaan om dit dan te consumeren onder water.
Op zo'n moment kan je ze vangen, bovendien duiken ze na het 'tanken' zéér traag naar de diepte.
Het beest zette haar eitjes af in de vijver, getuige daarvan de larves die ik na enkele weken door het water zag ploegen als door roeiriemen aangedreven Vikingschepen. Ze waren toen een centimeter of drie.
Het vangen van deze larven is de simpelheid zelve. Ook zij dienen naar de oppervlakte te komen om via de endeldarm lucht in hun lichaam op te slaan. Wegvangen met een schepnetje gaat makkelijk.
s'Nachts kan je ze naar de oppervlakte lokken door met fel licht in het water te schijnen. Aangetrokken door het licht komen ze spiraalsgewijs uit de diepte te voorschijn. Wees echter spaarzaam met de lichtbundel ... ook volwassen geelgerande waterkevers worden er door aangetrokken.
Op goed geluk met een schepnetje wat onder de waterplanten rommelen geeft ook resultaat. Vooral de kleinere larven worden dan pas ontdekt.
Nog een goede methode om die ongewenste gasten te verwijderen kan je bewerkstelligen door muggengaas over waterplanten te plaatsen en er dan voor te zorgen dat dit gaas onder het wateroppervlak komt te liggen. Algauw dienen de larven naar het oppervlak te komen om hun luchtvoorraad aan te vullen. Het muggengaas verhindert dit. Wanhopig zullen de larven naar een uitweg zoeken. Sommigen slagen daarin en komen naast het gaas aan de oppervlakte, waar ze dan weggeschept kunnen worden. Anderen vinden evenwel geen uitweg. Deze dien je dood te knijpen. Wachten totdat ze de verstikkingsdood sterven onder het gaas duurt te lang (circa 2 uur voordat ze écht dood zijn!)
Verleden jaar, dus 2005, ving ik in zijn totaliteit 430 (!) van deze larven. Gezien ik ze in verschillende groottes ving, bewijst dit, dat het vijvertje meerdere keren door een kevers werd bezocht om er eieren in af te zetten.
De verrassing kwam evenwel toen ik het zwembad opende om klaar te maken voor gebruik. Tientallen larven van verschillende groottes trof ik er in aan!
Ontegensprekelijk diende 'moeder kever'op het afdekzeil te landden en werd de legbuis tussen de mazen in stelling gebracht, waarna de eitjes één voor één of 'en masse' werden gedropt.
Ook in 2006 heb ik weerom de geelgerande larven gezien. Tot mijn verbazing niet in de paddenput, maar weerom in het zwembad!
De eerste keer toen ik het afdekzeil verwijderde om het bad gebruiksklaar te maken.
De tweede maal tijdens de koude maand augustus toen er van zwemmen geen sprake meer was en het bad er dus niet meer gebruikt werd.
Het bovenstaande bewijst overduidelijk dat zo'n geelgerande waterkever helemaal niet kieskeurig is waar ze haar toekomstige kroost deponeert. Het weerlegt zelf de theorie dat de kevers dikstelige planten nodig hebben om hun eieren in die stengels af te zetten.
'Watertijgers', want zo worden de larven genoemd, zijn bijzonder agressief en vraatzuchtig. Ze groeien uit tot zo'n cm of zes, een pinklengte(!), en vervellen enkele keren tijdens hun groei. Na hun laatste vervelling zijn ze niet meer in staat om zich drijvend te houden en dienen dus in ondiep water te vertoeven. De staart steekt dan vrijwel ononderbroken boven het wateroppervlak uit om het lichaam van lucht te voorzien. Na enige tijd zoeken de 'tijgers' het land op om er te verpoppen tot kever.
Watertijgers voeden zich met watervlooien, muggenlarven, visjes, dikkopjes, regenwormen, etc, bovendien zijn ze niet vies van kannibalisme.
Dode dieren worden ook aangevreten.
Enfin, als U geelgerande waterkevers en/of de larven daarvan liever kwijt dan rijk bent, hoop ik U met deze van dienst geweest te zijn.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: geelgerande waterkever (deel 2)
BerichtGeplaatst: 21 mei 2024, 16:56 

Een paar maanden geleden zat er een geelgerande watertor in mijn vijver. Bijna gevangen, helaas net mis maar sindsdien niet meer gezien! Zou het kunnen dat hij verhuisd is of doen ze dat niet?
Er verdwijnen de laatste tijd vissen en niet door de reiger want die kan de tuin niet meer in!

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 22 mei 2024, 09:17 
Site Admin

Ze kunnen inderdaad heel gemakkelijk van het ene naar het andere water vliegen. De larven van de kever die je hebt gezien zijn heel vraatzuchtig het zou kunnen dat ze van je vissen eten.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 4 berichten ] 

Forumoverzicht » Kikkers » Informatie » geelgerande waterkever (deel 2)