Auteur |
Bericht |
Wilma
|
Berichttitel: Hoe maak je een perfecte kikkervijver Geplaatst: 22 feb 2005, 18:41 |
|
|
Site Admin |
|
|
Leg de vijver aan op een zonnige plek, de voor de vijver zo belangrijke zuurstofplanten hebben zon nodig en alleen als de vijver genoeg zon krijgt wordt het water warm genoeg voor kikkers om in te kunnen leven en voortplanten. Kies een plek waar geen bomen staan of schep blad dat in de vijver is gewaaid er zo snel mogelijk uit. Door het rottingsproces ontstaan schadelijke gassen, dit levert vooral een probleem op als de vijver in de winter door vorst lange tijd is afgesloten.
De beste tijd voor het aanleggen is in het (late) voorjaar, er zijn dan genoeg zuurstofplanten te koop en de vijver heeft de rest van het groeiseizoen de kans om een biologisch evenwicht op te bouwen.
Maak verschillende niveaus, het diepste punt moet minstens 80 cm diep zijn, maar niet dieper dan 120 cm want dan krijgen de planten het moeilijk. Hierdoor zal bij strenge vorst niet al het water bevriezen. Dat is belangrijk omdat een aantal kikkers en kikkervisjes die nog niet klaar waren met de metamorfose in de vijver zullen overwinteren. De vijver moet ook ondiepe plekken hebben. Daar kan het water sneller opwarmen. Dat is goed voor het dril dat kikkers en padden graag in ondiep water afzetten. Maak de oeverranden niet te steil en/of leg een tak half in het water.
Vul de vijver met leidingwater en voeg er indien mogelijk een paar liter water uit een andere gezonde vijver en/of watervlooien aan toe.
Plaats heel veel zuurstofplanten, zoals glanzend fonteinkruid, aarvederkruid, waterranonkel, waterpest en hoornblad (4 of 5 bosjes per m3 water). Die zijn nodig om een goed biologisch evenwicht in de vijver te krijgen. Plaats de zuurstofplanten binnen 24 uur nadat het water er in is gegaan, zodat zweefalgen niet de overhand krijgen en de hele vijver een groene soep wordt. Een beetje alg is goed, het is voedsel voor de kikkervisjes maar de alg mag niet overheersen. Naast zuurstofplanten zijn ook moerasplanten belangrijk i.v.m. de ei-afzet en schuilmogelijkheden. Ze gaan in het ondiepe gedeelte.
Op de bodem wat stenen of op de kant gelegde bloempotten geven schuilplaatsen en een donker plekje voor de overwinterende kikkers.
Gebruik nooit een filter of een UV lamp. Hierdoor raakt het biologisch evenwicht verstoord. En gebruik zeker nooit chemische middelen om de vijver helder te krijgen. Als je genoeg zuurstofplanten plaatst heb je verder ook niks nodig.
_________________ Ik geloof niet in prinsen, ik geloof in kikkers.
|
|
Omhoog |
|
|
puitprinses
|
Geplaatst: 24 jun 2005, 20:11 |
|
|
leuk! Ik mag helaas geen kikkers in de tuin
|
|
Omhoog |
|
|
Jacqueline
|
Geplaatst: 20 mei 2008, 13:16 |
|
|
ik Heb een stuk of 6 kikkervisjes ik wil een plekje voor ze maken moet dat echt zo diep voor deze tijd van het jaar of kan het ook een bouwkub moet dat in de zon of schaduw Alvast bedankt GR.Jacqueline
|
|
Omhoog |
|
|
Wilma
|
Geplaatst: 20 mei 2008, 13:36 |
|
|
Site Admin |
|
|
Van harte welkom op het kikkerforum, Jacqueline. Eerst een vraag... hoe kun je kikkervisjes hebben zonder vijver Het moet inderdaad zo diep omdat ze waarschijnlijk in of bij de vijver blijven en dan in de winter in de problemen kunnen komen. De beste plek is in de zon, er mag wel een gedeelte in de schaduw liggen. Op deze site kun je heel veel informatie lezen over het aanleggen van een vijver.
|
|
Omhoog |
|
|
Jacqueline
|
Geplaatst: 20 mei 2008, 21:28 |
|
|
Wij Hebben Kikkervisjes uit de sloot gehaald Daarom heb ik er ook maar een stuk of 6
|
|
Omhoog |
|
|
Wilma
|
Geplaatst: 21 mei 2008, 00:06 |
|
|
Site Admin |
|
|
Beste Jacqueline, dat had ik eigenlijk al verwacht...
Kikkers zijn een beschermde diersoort en daarom mag je geen kikkervisjes uit de sloot mag halen.
Hoe leuk het ook is, je zou ze gewoon terug moeten brengen. Nu nog snel een vijver voor deze kikkervisjes graven heeft sowieso geen zin, het duurt een hele tijd voordat een vijver goed is voor kikkervisjes om in te leven.
|
|
Omhoog |
|
|
marjolein
|
Geplaatst: 22 jul 2010, 13:38 |
|
|
waarom is het niet goed om een filter in je vijver te hebben? Zo hou je hem toch veel beter schoon? Bij ons komt er altijd veel troep uit als we hem schoonmaken.
|
|
Omhoog |
|
|
Wilma
|
Geplaatst: 22 jul 2010, 15:50 |
|
|
Site Admin |
|
|
Omdat een filter ook het micro organisme verwijderd en daardoor het biologisch evenwicht wordt verstoord.
Als je genoeg zuurstofplanten plaatst dan houden die het water op een natuurlijke manier helder.
|
|
Omhoog |
|
|
Cera Cera
|
Geplaatst: 06 aug 2010, 14:04 |
|
|
marjolein schreef: waarom is het niet goed om een filter in je vijver te hebben? Zo hou je hem toch veel beter schoon? Bij ons komt er altijd veel troep uit als we hem schoonmaken. Een vijver met een filter is een zwembad
|
|
Omhoog |
|
|
Cera Cera
|
Geplaatst: 06 aug 2010, 14:05 |
|
|
Jacqueline schreef: ik Heb een stuk of 6 kikkervisjes ik wil een plekje voor ze maken moet dat echt zo diep voor deze tijd van het jaar of kan het ook een bouwkub moet dat in de zon of schaduw Alvast bedankt GR.Jacqueline Je moet het echt wel diep genoeg maken, want doordat mijn oude vijvertje niet diep genoeg was, is er eens een kikker vastgevroren tijdens zijn winterslaap..
|
|
Omhoog |
|
|
sjoony
|
Geplaatst: 25 sep 2010, 18:45 |
|
|
hallo
geld dit alles ook voor een vijver met vissen, of een vijver met vissen en kikkers of gaat dat niet samen.
|
|
Omhoog |
|
|
Wilma
|
Geplaatst: 26 sep 2010, 10:10 |
|
|
Site Admin |
|
|
op het kikkerforum, Sjoony Dit onderwerp is in principe geschreven voor het aanleggen van een kikkervijver. Omdat kikkers die in de vijver overwinteren afhankelijk zijn van huidademhaling, wat minder efficient is als via kiewen zoals vissen dat doen, is er voor het aanleggen van een kikkervijver wat meer aandacht nodig maar op zich maak je zo ook een perfecte vijver voor vissen. In een PERFECTE kikkervijver leven overigens geen vissen.
|
|
Omhoog |
|
|
DarkBever
|
Geplaatst: 23 apr 2011, 12:38 |
|
|
Dus geen filter, liefst alleen planten?
|
|
Omhoog |
|
|
DarkBever
|
Geplaatst: 19 jul 2011, 22:09 |
|
|
Mijn vijver is harstikke donker dus ik kan niet kijken wat er op de bodem licht. Ik wil namelijk als er blaadjes en andere rommel op de bodem licht deze opruimen. Maar nu kwam ik erachter dat er op de boden (in een heel klein laagje zand) allemaal zuurstof plantjes waren gegroeit. Nu wil ik deze niet kapot maken.... Maarja nu de clue van het verhaal de vijver is dus heel donker.. dus ik kan niet zien wat er verder inligt... en zag ik laatst bij intratuin een fles met spul dat het water 'kraakhelder' maakt. Kan ik dit gebruiken? er stond wel op dat het niet schadelijk was voor het leven in de vijver maar ik vertrouwde het niet echt. :O
|
|
Omhoog |
|
|
Wilma
|
Geplaatst: 20 jul 2011, 09:18 |
|
|
Site Admin |
|
|
Persoonlijk zou ik nooit van die middeltjes gebruiken om de vijver helder te maken. Je zou nog kunnen proberen om er wat grote zuurstofplanten zoals glanzend fonteinkruid in te doen en wat watervlooien en als je iemand kent met een gezonde vijver daar wat water van overnemen naar je eigen vijver maar ik weet niet of dat nog gaat helpen.
|
|
Omhoog |
|
|