Auteur |
Bericht |
T.Davidson
|
Geplaatst: 06 jul 2016, 11:08 |
|
|
Niet de voorpoot, wat daar op zit zijn zaadjes van de waterbies. Het gaat om de achterpoot, ik heb vandaag nog eens gekeken en mogelijk is dat het "bovenbeen" dat nog moet groeien. Ik zal het beter kunnen zien als hij/zij wat groter is. update: het was inderdaad de achterpoot die nog niet volgroeid was, het kikkertje is gezond zoals te zien is op de close up foto die ik hieronder plaats. Bijlage:
f660a747b47670195a6a9816dfe.jpg [ 225.67 KiB | 31776 keer bekeken ]
Daarbij een close up van een kikkervisje dat de eerste keer op land komt. Het kopje kan nog niet opgetild worden en het diertje is nog transparant. Bijlage:
c00169d7917c50c12aecde85de9.jpg [ 219.43 KiB | 31776 keer bekeken ]
|
|
Omhoog |
|
|
Wilma
|
Geplaatst: 07 jul 2016, 09:29 |
|
|
Site Admin |
|
|
T.Davidson schreef: Niet de voorpoot, wat daar op zit zijn zaadjes van de waterbies. Ik dacht inderdaad dat je die plek bedoelde. Dat was het enige dat ik op de foto kon zien. Mooi dat het gewoon de achterpoot was die nog niet volgroeid was maar dit is dan wel een hele aparte metamorfose geweest. T.Davidson schreef: Daarbij een close up van een kikkervisje dat de eerste keer op land komt. Het kopje kan nog niet opgetild worden en het diertje is nog transparant.
Prachtig!
_________________ Ik geloof niet in prinsen, ik geloof in kikkers.
|
|
Omhoog |
|
|
T.Davidson
|
Geplaatst: 12 jul 2016, 10:09 |
|
|
Even een update, ik heb op dit moment veertien groene kikkers op het land.
2 in een kleine "Hibiscus vijver" zoals wij het noemen en 12 in de grote vijver. Het kan zijn dat het er nog meer zijn maar hun schut kleur is erg goed, sommige zag ik alleen toen ze aten of wegsprongen.
Ik heb kokosnoten liggen met daarin rottend fruit om fruit vliegjes te lokken en gebruik de restanten van naaktslakken en maiskolven om grotere vliegen naar de rand te lokken. Ze eten natuurlijk veel meer insecten maar dit zijn de vliegjes waarvan het wemelt.
|
|
Omhoog |
|
|
Wilma
|
Geplaatst: 12 jul 2016, 10:41 |
|
|
Site Admin |
|
|
Het forum zou eigenlijk een 'Like' button moeten hebben.
|
|
Omhoog |
|
|
T.Davidson
|
Geplaatst: 13 jul 2016, 01:26 |
|
|
Haha ik vind het ongeacht ik al jaren met reptielen en amfibieën heb gewerkt een wonder. Ik hoop deze dieren in goede conditie te houden en nakomelingen (kikkerdril) weer uit te zetten op de plek waar ik ze gevonden heb.
En natuurlijk een stukje educatie voor geïnteresseerde.
We gaan het zien, tot nu toe vermaken ze zich goed en zitten vaak met drie of vier op elkaar (dit terwijl er genoeg ruimte is)
|
|
Omhoog |
|
|
Wilma
|
Geplaatst: 13 jul 2016, 09:56 |
|
|
Site Admin |
|
|
Groene kikkers zitten vaak op een kluitje. Er is zelfs een spreekwoord 'als een kikker op een kluitje (=zonder enige bewegingsruimte)'.
|
|
Omhoog |
|
|
T.Davidson
|
Geplaatst: 18 jul 2016, 16:39 |
|
|
Er moet een goede reden zijn dat ze op elkaar zitten en ik neem aan dat dit niet is voor een bepaald plekje in de zon, sommige zitten ook alleen (dit zijn vaak dezelfde, gezien hun eigen kleur patroon.
Mogelijk dat dit is om sneller op te warmen (isolatie) En de na mijn mening hoofd reden is dat ze met zijn allen 360graden zicht hebben om zich heen vanuit één plek gezien. Als er een springt springen de andere vaak spontaan mee, dit zou voor roofdieren verwarrend kunnen werken.
Er zijn nu ongeveer 35 kikkers en er komen er nog een aantal bij deze zomer.
|
|
Omhoog |
|
|
Wilma
|
Geplaatst: 19 jul 2016, 11:31 |
|
|
Site Admin |
|
|
Ik heb altijd gedacht dat ze op een kluitje gaan zitten om op te warmen maar je zou zomaar gelijk kunnen hebben.
|
|
Omhoog |
|
|
T.Davidson
|
Geplaatst: 26 jul 2016, 14:17 |
|
|
De teller staat op dit moment op 83 kikkers in drie vijvers (ik heb er pas nog een vijver gemaakt waar nu zes kikkers in zitten)
Ook het gebied waar ik de kikkervisjes vandaan heb gehaald heb ik afgelopen weekend bezocht en daar wemelt het van de babykikkers. Het grappige is dat de kikkers daar allemaal lichtgroen zijn met lichtbruine achterpoten, die van mij verschillen allemaal qua kleur.
In het begin kwamen de kikkers allemaal aan een kant uit de vijver en op dit moment zie ik dat alle zon kanten benut worden. 's nachts zijn er een paar die op de leliebladeren slapen maar vrijwel allemaal kiezen een holte tussen de lavastenen om te slapen (onder water).
|
|
Omhoog |
|
|
T.Davidson
|
Geplaatst: 27 jul 2016, 17:03 |
|
|
Nadat de eerste kikker er een maand geleden uit kwam laat ik even een foto zien van het verschil in grootte. Bijlage:
41bcac0a627e9e245cfc6dfcde8.jpg [ 371.02 KiB | 31685 keer bekeken ]
Dertien kikkers waarvan de grootste een maand op het land is. Bijlage:
c30da63fbd4ec49485ae87d26f2.jpg [ 418.52 KiB | 31685 keer bekeken ]
|
|
Omhoog |
|
|
Wilma
|
Geplaatst: 01 aug 2016, 07:24 |
|
|
Site Admin |
|
|
Ze groeien hard, hè? Ook leuk om de kleurvarianten te zien.
|
|
Omhoog |
|
|
T.Davidson
|
Geplaatst: 28 maart 2017, 14:56 |
|
|
Het is nu 28 Maart en mijn vijver leeft weer sinds een maand.
Er zijn veel padden actief die aan het paren zijn en de alpenwatersalamanders hebben hun eieren ook al afgezet.
De grootste hoeveelheid groene kikkers die ik tot nu toe heb gezien is negen dus ik ga er van uit dat in April er nog veel meer aan het oppervlak komen.
|
|
Omhoog |
|
|
Kikker
|
Geplaatst: 29 maart 2017, 19:37 |
|
|
Mooi hè om te zien hoe alles weer wakker wordt. Wij hebben hier helaas geen salamanders, lijkt me wel heel leuk.
|
|
Omhoog |
|
|
T.Davidson
|
Geplaatst: 29 mei 2017, 15:03 |
|
|
Sinds ijsheiligen (15mei) zijn de padden vertrokken en hebben de kikkers het water overgenomen.
De kikkers zijn na een jaar volwassen en de mannen zijn druk aan het kwaken en hun territorium aan het verdedigen. Van de drie mannen is er één in de vijver over en de andere twee zijn verjaagd naar de aangelegen vijver van mijn buurvrouw.
Het gedrag van de kikkers is wederom anders dan vorige jaar, waar ze vorig jaar uit de vijver kwamen als kikkervisje en voornamelijk op de rand zaten. Dobberen ze nu soms rustig door het water.
Op het begin van de dag warmen ze op, op de rand van de vijver. En op het moment dat de zon er niet op op schijnt gaan ze in het opgewarmde water liggen.
De mannetjes van deze poelkikker zijn geel/groen en de vrouwtjes zijn makkelijk drie tot vier centimeter groter. Of ook de vrouwtjes geslachtsrijp zijn moet nog worden gezien. Het mannetje grijpt de vrouwtjes amplexus maar zij moeten hier nog niks van weten.
Ik zou graag een foto uploaden maar deze zijn te groot, is hier een makkelijkere manier voor?
|
|
Omhoog |
|
|
Wilma
|
Geplaatst: 07 jun 2017, 14:25 |
|
|
Site Admin |
|
|
Tobias, ik heb iets aan de forumsoftware gewijzigd. Je kunt nu grotere afbeeldingen plaatsen. Ze worden automatisch kleiner getoond.
|
|
Omhoog |
|
|