Het kikkerforum

Welkom op het kikkerforum

Het is nu 03 dec 2023, 15:54

Forumoverzicht » Kikkers » Informatie » Geluidsoverlast door kikkers

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 30 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: 09 mei 2011, 18:14 

Hoelang duurt de voorplantings tijd?

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 10 mei 2011, 07:47 
Site Admin

Van de groene kikkers ongeveer tot juli

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 24 mei 2011, 16:37 

Wat leuk, een kikkerforum! Wij hebben een vijver van 5 bij 2,5 meter met een redelijk stabiele populatie van zo'n 8 kikkers. Het ene jaar wat meer, het andere wat minder. Vorige week hadden we voor het derde achtereenvolgende jaar kikkerdril en ieder jaar komen er daardoor wat jonge kikkertjes bij, maar er vertrekt ook wel eens eentje.
Wat me wel opvalt is dat het kikkerlawaai heel grillig is. Twee jaar geleden duurde het een week (geweldig), vorig jaar één weekend (te kort) en nu duurt het al 3 weken en is het leuke er wel af. Ik denk dat het te maken heeft met het weer en dan vooral met het verloop van de temperatuur. Sommige kikkers hebben hun beurt al gemaakt en zijn nu rustig, maar een paar andere hebben de daad even uitgesteld tot het weer zwoel wordt en blijven zolang nog (wel)lustig doorkwaken. Mijn vrouw begint zich nu ook zorgen te maken over de overlast voor de buurt en vind dat ik ze moet wegvangen als het nog lang doorgaat. Wat mij betreft mag het nu ophouden en dan zijn ze volgend jaar mei van harte uitgenodigd voor een nieuw concert.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 24 mei 2011, 16:54 
Site Admin

:welkom: op het kikkerforum, Rodepo

Rodepo schreef:
Wat mij betreft mag het nu ophouden en dan zijn ze volgend jaar mei van harte uitgenodigd voor een nieuw concert.

Het concert van kikkers heeft, ter irritatie van veel mensen, geen aan/uit knop zoals op de radio.

Als de buren gaan klagen dan kun je ze wellicht sussen met het feit dat het nog hooguit een paar weekjes zal duren, de piek is in principe al geweest.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 06 apr 2012, 19:40 

Ten eerste complimenten voor de site. Veel informatie en overichtelijk!
Wij wonen midden in de natuur en dus midden tussen de kikkers. Inderdaad veel lawaai.
De kids zijn er mee opgegroeid dus die zijn er helemaal aan gewend. Omdat wij ons verstand nog gebruiken net voordat we gaan slapen is het wel eens hinderlijk.
Wat onze grote opluchting is, is dat het niet lang duurt. Na vaderdag houdt het gekwaak grotendeels op. Laat dat een licht aan het eind van de tunnel zijn voor al die mensen die er niet van kunnen slapen. BINNENKORT zijn de kikkers weer stil.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 07 apr 2012, 09:49 
Site Admin

:welkom: op het kikkerforum, Petra en bedankt voor de positieve bijdrage.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 14 apr 2012, 00:04 

petrazwart schreef:
Ten eerste complimenten voor de site. Veel informatie en overichtelijk!
Wij wonen midden in de natuur en dus midden tussen de kikkers. Inderdaad veel lawaai.
De kids zijn er mee opgegroeid dus die zijn er helemaal aan gewend. Omdat wij ons verstand nog gebruiken net voordat we gaan slapen is het wel eens hinderlijk.
Wat onze grote opluchting is, is dat het niet lang duurt. Na vaderdag houdt het gekwaak grotendeels op. Laat dat een licht aan het eind van de tunnel zijn voor al die mensen die er niet van kunnen slapen. BINNENKORT zijn de kikkers weer stil.

:mrgreen: Ik als Randstadbewoner vind het geluid van kikkers (brommen of kwaken) rustgevend. 10 Keer liever een kikker dan auto's, ambulances, ruzieende buren, harde muziek ergens (ik woon vlak achter het mediapark in Hilversum en dat gaat nog weleens door tot in de late uurtjes en houdt zich niet aan een seizoen....)

Kikkers, nachtzwaluwen, nachtegalen; een welkome afwisseling in het hectische bestaan :)

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 05 jun 2014, 20:57 

Hallo,

De meeste posts dateren al van enige tijd geleden, maar misschien heeft er toch nog iemand advies voor ons?

Wij wonen hier het eerste jaar en het is dus de eerste keer dat we met kikkers geconfronteerd worden.
Hoe lang duurt die kikker paartijd eigenlijk?
Het geluid, elke nacht, met honderden tegelijk in de vijver achter onze tuin, is al bezig sinds eind maart.
Volgens alles wat ik vind op internet, zou de paartijd al voorbij moeten zijn, maar het blijft maar duren.
Ik heb niks tegen kikkers en zeker niet tegen de natuur, maar dit geluid overstemt echt alles.

Ik ben chronische migraine lijder en slaap daarom altijd met de venster open en met oordopjes, maar dit geluid gaat er los doorheen. We zijn er allebei stilaan gek van aan het worden.

Tegenwoordig proberen we het een nacht op twee met de venster toe, maar dan heb ik gegarandeerd hoofdpijn de dag erna en dan hebben we nog altijd niet goed geslapen, want de kikkergeluiden komen er toch nog door.

Is hier echt geen enkele, milieuvriendelijke oplossing voor?

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 06 jun 2014, 08:56 
Site Admin

:welkom: op het kikkerforum, Goele

De paartijd van de groene kikkers, de kikkers die de concerten geven, begint later en gaat door tot ongeveer juli.

Ik vind het erg naar voor je maar als oordopjes niet helpen dan weet ik het niet.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 15 mei 2019, 19:10 

Vandaag het volgende meegemaakt:
Eén van mijn 5 grote, groene kikkers kwaakt al 3 weken zeer hard.
Mannetje dus. De anderen zijn stil en of dat nog niet geslachtsrijpe mannetjes zijn of vrouwtjes, weet ik niet.
Normaliter zit ieder exemplaar dagelijks op een vaste plek, maar vanmorgen werd er tussen twee wat gesparteld/gestoeid in het water en het leek m.i. een poging tot paren.
Rivaliserende mannetjes vertonen een ander spel dan flirtende Rana's.
Da's bij mensen niet anders...toch?

Ook het (door mij veronderstelde) vrouwtje maakte tijdens de amplex zachte, stotende geluidjes. Na een half uurtje was het spektakel over en werd het opvallend stil!
De buren vroegen al of ik er eentje vermoord had...

Het lawaaiierige mannetje hield vanaf dat moment zijn kop met af en toe een kort riedeltje.
Voor mij is dit de eerste keer dat ik in mijn tuinvijvers parende groene kikkers heb waargenomen.
Vraag aan voyeuristische kenners van parende groene kikkers:
Klopt het dat het mannetje na "zijn daad" aanzienlijk minder kwaakt?
Zo ja, dan is dat een bevestiging van deze amfibische schennispleging... :D :D :D

Ik heb het antwoord nergens kunnen terugvinden.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 18 mei 2019, 09:56 
Site Admin

Interessante vraag, Peter. Ik heb ook geen idee. Is de kikker nog steeds stil?

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 18 mei 2019, 20:39 

Ja, Wilma. Zijn gekwaakfrequentie is niet weg, maar duidelijk minder luid en minder vaak overdag. 's Nachts praktisch nihil. De buren zijn daar wel blij mee.
Alhoewel ik een prima verstandhouding heb met alle omwonenden is het minder leuk, als je merkt dat ze er toch last van krijgen.

Wat mij óók nu bezighoudt, is de vraag of de 3 andere, flinke jongens toch "dames" blijken te zijn (ze kwaken totaal niet) of...nog niet geslachtsrijpe mannetjes.
Ik houd jullie op de hoogte.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 29 mei 2019, 18:07 

Vervolg...
Gisteren vond ik het al merkwaardig stil toen ik opstond. Geen gekwaak van mijn, naar voorlopig aangenomen, enige mannetje. Hij lag ook niet op "zijn plek".
Bij mijn gebruikelijke controlerondje, ontdekte ik echter een nieuw klontje dril!
Nu in mijn moerasje, een klein vijvertje met veel modder, slechts 25 cm water en daardoor een wat andere begroeiing.
Beslist ongeschikt om dáár uit te groeien tot een kikker, dus ik verplaatste het hoopje naar ruimer sop.

De hele dag bleef het echter ijzig stil en ik zag de aanrander ook nergens.
Tot vandaag.
Hij was er weer!
Zacht murmelend startte hij een bescheiden oratorium en bracht het aan het eind van de dag weer tot de normale decibels.

Voor de tweede keer gebeurde het: hij hield hij zich een dag stil na een paring.
Alhoewel twee keer statistisch geen waarde heeft, lijkt het er op dat mijn eerder gestelde vraag "Stopt een mannetje na de paring tijdelijk met kwaken?" bevestigend beantwoord gaat worden.

Mijn buurman, ook even over de heg glurend en mijn verhaal aanhorend, zei schertsend: "Er moet gewoon in deze buurt meer gepaard worden. Dat brengt rust."
Ik: "Maarre...je bedoelt dan toch de kikkers, hè?" :kikker3 :kikker3 :kikker3

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 30 mei 2019, 08:14 
Site Admin

Leuk hoe je door eigen waarneming veel dingen over kikkers kunt leren, hè?
Ook leuk dat je het op jouw humoristische manier met ons deelt! :kikker3 :kikker3 :kikker3

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 21 mei 2020, 13:18 

Het is nu al eind mei, maar tot nu toe stilte. Ik weet niet precies welke kikker hoe oud is, maar aangezien ik er vandaag toch weer zo'n 25 in allerlei grootten gezien heb, zou daar toch een volwassen mannetje tussen moeten zitten...
En dat ze aardig aan de maat zijn, heb ik op dit forum recent ook met een foto aangetoond.

Het duurt 2-3 jaar tot volwassenheid, dus ik kan alleen maar concluderen dat ze nog te jong zijn.
Statistisch is het zeer onwaarschijnlijk dat het per ongeluk allemaal vrouwtjes zijn, dus....afwachten maar.
Al fietsend door de polder heb ik met dit mooie weer al 3x een concert gehoord, dus de omstandigheden zijn goed.
Mijn buren vinden het overigens prima.....lekker rustig bij "buurman Kikker".

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 30 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2

Forumoverzicht » Kikkers » Informatie » Geluidsoverlast door kikkers