Auteur |
Bericht |
Wilma
|
Berichttitel: Geluidsoverlast door kikkers Geplaatst: 05 mei 2008, 11:53 |
|
|
Site Admin |
|
|
Ja hoor, de groene kikkers zijn amper begonnen met hun concerten of ik krijg al weer volop mail van mensen die daar overlast van hebben.
Als kikkerliefheber erger ik me dood aan die klaagmailtjes en ik begrijp er ook niks van maar dat zal wel komen omdat geluid niet door iedereen hetzelfde wordt ervaren. Zelf heb ik altijd heerlijk geslapen met het achtergrondgeluid van "mijn kikkers"
Kikkers zijn een beschermde diersoort die een belangrijke rol in ons ecosysteem hebben. Bedenk eens hoeveel meer overlast je zou hebben van insecten als er geen kikkers waren.
Om de vraag voor eens en altijd te beantwoorden: Nee, er is geen mileuvriendelijke manier om de kikkers weg te jagen en/of ze het zwijgen op te leggen.
Het enige advies dat ik dan ook kan geven aan mensen die het geluid als overlast ervaren is een paar oordopjes te kopen.
_________________ Ik geloof niet in prinsen, ik geloof in kikkers.
|
|
Omhoog |
|
|
Linda
|
Geplaatst: 05 mei 2008, 12:07 |
|
|
Ik ben het helemaal met Wilma eens!!
Zelf ben ik ook gek op het kwaakconcert van de kikkers. Ik laat altijd extra mijn raam een heel stuk open staan, zodat ik het kan horen.
Ik vind het altijd erg raar als ik mensen hoor klagen over 'lawaai' van kikkers, vogels en andere dieren... Wat mij betreft is dat een heel stuk beter dan lawaai van mensen en auto's. Ik denk dus dat de mensen die geluiden uit de natuur als overlast ervaren, beter in de stad kunnen gaan wonen.
|
|
Omhoog |
|
|
chaimel
|
Geplaatst: 05 mei 2008, 20:21 |
|
|
nou in de stad heb je daar ook last van. als je het last wil noemen. ik vind het prachtig mooi. waarom dure concert kaartjes kopen als je een concert in je eigen huis kunt ervaren?
|
|
Omhoog |
|
|
sjoerddejong
|
Geplaatst: 08 jun 2008, 11:25 |
|
|
Hoewel ik dol ben op de natuur (hiervoor heb ik vele mooie reizen over de wereld mogen maken), ben ik het absoluut niet met de sprekers eens dat kikkers nu zo een mooi geluid maken. O ja, voor eventjes is het best indrukwekkend, maar na een paar maanden van herrie, 24 uur per dag, dindt je het niet zo mooi meer. Kort samengevat ben ik deze kikkers gaan haten en zal ik alles doen om deze te vernietigen. Het is namelijk "ik dood of zij dood". Klint erg he, maar het is wel zo. Achter mijn woning welke ik net 6 maanden geleden heb betrokken, bevinden zich enkele honderden kikkers op nog geen 25 meter afstand. Hoewel deze woning volgens de modernste eisen volledig is geisoleerd en alle ramen zijn gesloten, doen wij al maanden geen oog meer dicht. Wij raken oververmoeid waardoor ik mijn baan over enkele weken dreig te verliezen (ik ben 59 jaar jong met net een nieuwe baan met proeftijd), mijn vrouw met kanker na vele chemo's door zwakte niet door kanker maar door kikkers het kistje lijkt in de gaan, verhuizen geen optie is want dan zijn we ook nog eens failliet en kunnen dat ook niet meer opbrengen. Zo kan ik nog wel even door gaan. Binnenkort breng ik een bezoek aan de huisarts over dit onderwerp. Ja, ik hou van de natuur maar dit gaat te ver. Mooi he, die kikkers maar te veel is te veel en dan is er ook nog zo iets als "de natuurwet": zij of ik. Vriendelijk groetend.
|
|
Omhoog |
|
|
chaimel
|
Geplaatst: 08 jun 2008, 14:37 |
|
|
jij luisterd er gewoon anders naar dan wij. en tuurlijk word het vervelend maar dadelijk is de paartijd over en dan heb je er veel minder last van. heb geduld. accepteer het en heb er vrede mee. doe dat voor je eigen bestwil voordat je er aan onder door gaat. succes.
|
|
Omhoog |
|
|
Wilma
|
Geplaatst: 08 jun 2008, 17:26 |
|
|
Site Admin |
|
|
Beste Sjoerd, ondanks dit wel erg kikkeronvriendelijke bericht toch op het kikkerforum. Het is duidelijk dat het geluid dat kikkers maken niet door iedereen hetzelfde wordt ervaren en dat veel mensen het als overlast ervaren. Niet voor niets krijg ik zoveel mail over dit onderwerp en heb ik uiteindelijk besloten dit topic te starten. Zodra een geluid als vervelend wordt ervaren dan ga je je er steeds meer aan ergeren, dat is nou eenmaal menselijk en in uw situatie kan ik dat ook goed begrijpen. Tja, wat kan ik er verder nog over zeggen, het verdriet me als kikkerliefhebber te moeten lezen dat iemand ze haat en ze wil doden. Enige dat ik kan herhalen is dat oordopjes wonderen doen.
|
|
Omhoog |
|
|
Marijke
|
Geplaatst: 08 jun 2008, 21:37 |
|
|
tja... dit soort 'overlast' is weinig aan te doen. bij mij naast is op 5 meter afstand een sloot. met kwakende kikkers. geen honderder, dat niet. soms vind ik het best vervelend, moet ik eerlijk zeggen. maar ja, het is en blijft de natuur... ik erger me vele malen erger aan dronken jongelui door de straat. blaffende buitengesloten honden of tuinfeestjes van buurtgenoten tot 3 uur 's nachts... dat is niet dagelijks natuurlijk, maar daar is wel wat aan te doen! jongelui hoort op bed of zachtjes te doen (beetje nadenken over de overlast die ze maken...), honden horen binnen in hun mandje en mensen met tuinfeesten moeten ook aan de buurt denken (een feestje is oke maar niet gillend tot diep in de nacht buiten)... wat ik dus eigenlijk wil zeggen, mijn mening is, die kikkers, ze kunnen er niks aan doen, het is hun natuur. jezelf een soort van gek laten maken door die kikkers, is jammer, want zinloos. het gaat over, en tot die tijd zijn er inderdaad de al eerder genoemde oordopjes en rustgevende middelen (als het echt zo heel erg is dat je ervan gaat stressen en je ze krijgt van de huisarts). een verhuizing, nieuwe baan en die vreselijke ziekte, dat is niet niks! dat speelt in het verhaal van sjoerddejong ook mee denk ik. het is, denk ik, een combinatie van dat alles. en dan ook nog eens die 'herrie' erbij.
|
|
Omhoog |
|
|
gordon1984
|
Geplaatst: 03 jan 2009, 17:22 |
|
|
weetje ik heb ook eens geprobeerd met cd van mozart helpt wel een beetje ze worden er wat stiller van zou het komen omdat ze zelf mozart mooi vinden of is het dat de radio tehard sta
|
|
Omhoog |
|
|
Gert
|
Geplaatst: 04 apr 2010, 13:39 |
|
|
De bruine kikkers hoor je niet of nauwelijks in de periode dat ze met de voortplanting bezig zijn. Die kleine groene mannetjes met hun "kwaakblazen" kunnen er echter wel wat van. In hun "voortplantingsperiode" maken zij een flinke (leuke vind ik) herrie, en daar doe je weinig aan; 't is de natuur hè. Maar ik heb niet de indruk dat dat maanden duurt; tweede helft april krijgen ze er zin in, in mei is het van dik hout zaagt men planken en in de loop van van juni zakt de testosteron-spiegel weer. Een "zingende" merel voor je slaapkamerraam kan storen, een kwakende kikker ook; maar je moet toch wat wil je je als mannetje niet laten kennen??
|
|
Omhoog |
|
|
satriani
|
Berichttitel: kikker overlast Geplaatst: 10 jun 2010, 10:22 |
|
|
Even een reactie, er spreekt iemand over "als natuur geluiden je storen moet je in een stad gaan wonen" dit is natuurlijk ridicuul de natuur is 's nachts stil zodat nacht dieren kunnen jagen en weer andere soorten leven(doordat het stil is).
Het is nogal kortzichtig om alleen jouw beleving als rieeel te zien , mensen hebben hun nacht rust nodig nu is het natuurlijk niet handig om vlak aan een sloot of poel te wonen, maar vijvers kunnen best vrij gehouden worden. Ik speel zelf een instrument hoe zou men het vinden als ik een paar maanden elke avond/nacht onder hun slaapkamer raam ga musiceren vindt ik geweldig de andere partij zal daar een andere mening over hebben.
Juist kiezen mensen er voor om niet in een stad te wonen, om rust te hebben/krijgen .
En waar zit het verschil tussen opgefokte kikkers en jongelui die last hebben van opspelende hormonen(die gaan tenminste nog naar bed)het is maar net waar je je aan zou kunnen storen.
Kikkers vindt ik een drama echter vogels (die slapen 's nachts)zijn een genot aan naar te luisteren, en hier zit het verschil , kikkers blijven doorgaan ,dat is hun natuur, maar het kan uitermate frustrerend zijn voor iemand.
Als men in hun achtertuin een beetje rekening houdt met elkaar(ook die late feestjes,bbq's en andere zaken)zou het allemaal wat gemoedelijker worden.
|
|
Omhoog |
|
|
Wilma
|
Geplaatst: 10 jun 2010, 11:00 |
|
|
Site Admin |
|
|
op het kikkerforum, Satriani Je wilde een reactie geven, ik neem aan op dit onderwerp, ik heb je mening hier toegevoegd.
|
|
Omhoog |
|
|
Elsheks
|
Geplaatst: 11 okt 2010, 01:24 |
|
|
Ik vind dierengeluiden meestal heel aangenaam, en zelfs op het geluid van honderden kikkers hier in het voorjaar (we wonen tamelijk afgelegen) slaap ik rustig in. Maar eh ... vogels kunnen er soms ook wat van, hoor. We zijn hier vorig jaar verblijd met nogal wat uilen die hun jongen aan het opvoeden waren ... en wat die in de nacht weten te schreeuwen, daar zijn die kikkers zoete murmelaartjes bij. ;-))
Ach, in de stad heb je brommers en de tram, hier heb je kikkers en uilen. En op koninginnedag het dorpsfeest tot diep in de nacht. ;-) Niet te snel ergeren, da's gewoon het handigst.
|
|
Omhoog |
|
|
DarkBever
|
Geplaatst: 23 apr 2011, 12:24 |
|
|
die groene kikker kwaakt nu de hele tijd, dat doet hij toch niet het hele jaar? Maar ik vind het nog niet erg hoor maar wie weet gaan de buren zich ergeren
|
|
Omhoog |
|
|
Aurora
|
Geplaatst: 25 apr 2011, 15:34 |
|
|
ik vind de apparaten die mijn buren verderop gebruiken, zodra het mooi weer wordt en je lekker in je tuintje zit te genieten,......veel vervelender. Dat zijn echt keiharde motorgeluiden.
Echter, ik kan me er aan gaan storen (waar ik wel altijd mee begin) of het loslaten. En dat laatste doe ik dan al snel. Want anders maak je jezelf gek.
Lieve Sjoerdejong, het is een afschuwelijke situatie waar jullie in zitten. Echter, ik denk dat het kikkerconcert niet de aanleiding is van het wakker liggen en het dreingende ontslag.....daar zit helaas veel meer onder dan dat.
Doe een poging om anders naar de kikkers te gaan luisteren. Zodra je je echt gaat ergeren, wordt het alleen maar erger en erger......kijk of je datgene wat onvermijdelijk is, niet beter kunt accepteren. De kikkers wonen daar buiten en hebben daar ook recht op. Net als jij recht hebt op je levensgeluk.
Kijk eens of je je levensgeluk op een andere manier terug kunt krijgen. Dan zul je zien dat de kikkers helemaal niet zo erg zijn als je nu denkt.....het is alleen maar zo dat je het op dit moment als hinderlijk ervaart, omdat je vol zit en er weinig bij kunt hebben....
Ik wens jullie oprecht alle sterkte toe en beterschap op elk gebied. De kikkertjes kunnen er echt niets aan doen, die doen alleen maar wat kikkers horen te doen.....
|
|
Omhoog |
|
|