Het kikkerforum

Welkom op het kikkerforum

Het is nu 07 dec 2024, 14:25

Forumoverzicht » Kikkers » Informatie » Kikkerdril opvoeden

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 43 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: 17 mei 2011, 10:19 
Site Admin

:welkom: op het kikkerforum, Polofreak

Grappig dat ze zo op het brood afkwamen maar ik heb geen idee of het wel goed voor ze is.

De metamorfose begint ongeveer na een week of zes, dit is ook afhankelijk van de temperatuur van het water. In warmer water groeien ze sneller dan in kouder.

Ik weet niet wat de ideale temperatuur is, in de natuur zoals ook in je vijver schommelt de temperatuur natuurlijk altijd.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 24 mei 2011, 21:13 

Is er trouwens een reden voor dat mijn kikkervisjes allemaal bovenin de bak zwemmen? echt tegen het oppervlakte-water aan? te weinig zuurstof ofzo?

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 25 mei 2011, 10:17 
Site Admin

Als je ze lucht ziet happen dan is er te weinig zuurstof in het water maar het is een normaal verschijnsel dat kikkervisjes (net zoals gewone jonge visjes) bovenin zwemmen of hangen, daar is het water warmer.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 26 mei 2011, 19:42 

Hoera, de kikkervisjes die ik opgevoed heb, zijn zo langzamerhand klaar om permanent het water te verlaten. De meeste hebben nog een staartje, enkelen zijn vrijwel totaal kikker (of pad). Die mogen binnenkort dan ook van hun uitdagende vrijheid genieten. Buiten liggen immers meer gevaren op de loer dan veilig in het aquarium.

Wat ik gemerkt heb, is dat de kikkervisjes enthousiast algen en spinazie aten, maar vanaf het moment dat ze voor en achterpoten hadden, heb ik ze niet meer zien eten. Ze hebben watervlooien, muggenlarven en fruitvliegjes ter beschikking, maar nee, ze zitten maar te zitten (op een stukje land, of de waterplantjes) en gaan zelfs voor alles wat beweegt aan de kant. Is dit normaal?

Afbeelding
paddenvisje

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 27 mei 2011, 11:29 
Site Admin

:welkom: op het kikkerforum, Prinsenwrok

De kikkervisjes die al zo ver met de metamorfose zijn dat ze voor en achterpootjes hebben en een rest staart moet je de vrijheid geven.

In gevangeschap eten de meeste kikkers niet. In de natuur zouden ze het water nu verlaten en precies vinden wat ze nodig hebben.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 27 mei 2011, 13:20 

Dank je voor je ant- en welkomswoord. :-)

Ze komen uit de vijver van een kennis. Is het het beste ze daarin ook weer vrij te laten (ze kunnen daar volgens mij wel het water uit), of kan ik ze op een regenachtig moment ook in de tuin loslaten?

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 27 mei 2011, 14:15 
Site Admin

Ja, weer in dezelfde vijver, dat is ook de voorwaarde van wat kikkerdril opkweken, dat ze zodra ze vier pootjes en een restje staart hebben terug worden gebracht naar dezelfde plek waar het dril vandaan kwam. Zo weet je ook dat ze op een plek zijn die geschikt voor ze is.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 14 jun 2011, 14:49 

één van de kikkervisjes heeft achterpootjes én voorpootjes:
Afbeelding

en dit is de moeder/vader ervan:
Afbeelding

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 14 jun 2011, 15:54 
Site Admin

Leuk om te zien, Polofreak!

Het lijkt me echter wel erg vroeg voor een groen kikkervisje om al zo ver met de metamorfose te zijn, ik denk dan ook eerder dat dit een kikkervisje van de bruine kikker is. Het zou erg leuk zijn als je later nog eens een foto plaatst als het kikkertje nog iets verder is, dan is ook beter te zien of het een bruin of groen kikkertje is.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 19 apr 2013, 16:47 

ik heb een probleem heb op school kikkervisjes gekregen heb geen algen en geen sloot water alleen een klein beetje mag ik ook gewoon kraantjeswater nemen?

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 19 apr 2013, 17:51 
Site Admin

:welkom: op het kikkerforum, Kikkertje100

Ja, het kan met kraanwater maar daar zit geen voeding in, je zult ze dan moeten bijvoeren. Dat kan met schijfjes komkommer, ontdooide diepvriesspinazie, een plakje tomaat en vissenvoer.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 29 jun 2016, 12:10 

Een beetje luguber misschien maar een gehalveerde naaktslak vinden ze ook heerlijk, vooral de maag/darm inhoud van de slak zijn ze gek op.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 30 jun 2016, 08:54 
Site Admin

Dat zou ik niet kunnen doen maar op zich... als er een naaktslak in de vijver terecht komt beginnen ze er gewoon aan te eten.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 43 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3

Forumoverzicht » Kikkers » Informatie » Kikkerdril opvoeden