Het kikkerforum

Welkom op het kikkerforum

Het is nu 02 dec 2023, 19:51

Forumoverzicht » Kikkers » Informatie » Kikkers helpen overwinteren in de vijver

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 28 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: 20 sep 2021, 06:25 

Ik zal vanmiddag een foto proberen te maken van de kikkers die in het vijvertje vertoeven, iemand zei ooit dat het padden waren maar in mijn plantenfilter overwinteren de zelfde kikkers.
foto zal dat wel duidelijk maken hoop ik

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 20 sep 2021, 20:52 

Had een foto in kikkers gezet en iemand zegt dat het een bruine kikker is, zo zitten er een 6 tal in de vijver en nog 2 anderen die slanker zijn en overal op klimmen, een bruine kikker overwintert wel in de vijver?

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 21 sep 2021, 08:41 
Site Admin

Een deel overwintert op het land, een deel in het water.
De kikkers die in het water willen overwinteren trekken in het najaar naar het water maar ze gaan pas in winterslaap als het te koud voor ze wordt. Soms zijn ze tot in december nog wakker en ook tussendoor.
De vijver afsluiten met noppenfolie vind ik dan ook geen goed idee.

Er staan hier wat tips over hoe je kikkers kunt helpen overwinteren in je tuin en vijver: https://www.kikkersite.nl/winterslaap.php

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 21 sep 2021, 10:20 

Geheel met Wilma eens. Mijn groene kikkers kruipen onderin mijn vijvers gedurende wel 5 maanden (!).

Ooit heb ik één groene kikker ontdekt ònder de slab van een overhangend watervalletje. (= nat, bemost,maar niet vorstveilig...)
Bruine kikkers verbergen zich bij mij tussen de (met opzet daarvoor ingerichte) steen- en rommelhopen. De padden graven zich hier in de grond in. Mijn tuin is zandgrond. (=oud strandgebied).

Let op: Blijf in de late herfst, winter en vroege voorjaar AF van dit soort hopen. Het gevaar is groot dat je bruine kikkers en/of padden beschadigt bij het open/dichtmaken. Bovendien verstoor je hun winterrust.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Kikkers helpen overwinteren in de vijver
BerichtGeplaatst: 21 dec 2021, 14:27 

Dag allen, al googlend hier terecht gekomen. Ik ben Anne en ik heb dringend advies nodig. Onze tuin heeft nauwelijks tegels en is ruim beplant met stille hoekjes. Vanwege de leeftijd van de kinderen nog geen vijver. Nu blijkt er een kikkertje te overwinteren in het vogelbadje. Ik zag hem gelukkig vlak voor ik een plens kokend water op wilde gieten om het laagje ijs te breken. Hij bewoog eronder en leeft dus nog. Maar het is een slechte situatie voor hem om daar te overwinteren, het is echt hooguit een diepe schaal te noemen. Bij flinke vorst bevriest het water in de schaal in een nacht volledig. Ik wil het kikkertje graag helpen zonder hem te stressen. Kan ik in de buurt een kuil graven met bladafval en hem daarin zetten? Er wordt veel gebruik gemaakt van het badje door vogels (het is hier te druk voor woorden met vogels, er is zelfs een specht), ik wil het badje niet helemaal weghalen maar misschien een paar dagen zodat het kikkertje went aan zijn plekje? Ik heb echt geen idee maar wil hem alle kansen geven. Ik heb hem ook al eens gered van een kat :) maar anticipeerde niet erop dat hij in het vogelbadje zou overwinteren. Alle suggesties welkom! Dank!

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 21 dec 2021, 14:28 

Ik voeg nog toe dat ik een gaatje heb gemaakt in het laagje ijs. Het is een stabiele status quo op het moment.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 21 dec 2021, 20:20 

Zie het somber in voor het beestje, zou hem voor de nacht nog verplaatsen indien mogenlijk

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 22 dec 2021, 10:05 
Site Admin

Zoals je zelf al had opgemerkt kan het water in het vogelbad compleet bevriezen.
De kikker verplaatsen naar een kuil in de buurt vind ik dan ook een heel goed idee.
Je kunt de kuil ook vullen met takjes, hout, keien en dan afdekken met een laag blad.

We horen graag hoe het is afgelopen met de kikker.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 22 dec 2021, 10:26 

Ik neem aan dat het een bruine kikker is.
In dat geval lijkt mij overwinteren op land de juiste keuze.
Geheel eens met Wilma's advies: Onderin een ondiepe kuil, gevuld met los blad/tuinafval. Vochtig, vorstvrij.

Vervolgens verder afblijven.
Niet steeds gaan kijken "of hij nog leeft".
Een kikker in winterslaap lijkt vaak dood te zijn en zal niet reageren op aanraking.
De natuur moet zijn loop hebben en daar hoort óók bij, dat een dier het niet overleeft.

Meer kun je niet doen. je weet pas eind maart, begin april als de kikkers wakker worden of het gelukt is. Dan is hij plotseling weg....

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 23 dec 2021, 09:45 

Ha allen, dank voor het meedenken! Ik heb het badje aan de randen van de nacht ijsvrij weten te houden met lauw water. Mijn plan was inderdaad een kuil voor hem maken, maar toen ik bij licht erheen ging om dat te doen en hem te verplaatsen, was hij zelf al uit het badje gekropen. Waarschijnlijk was het teveel onrust voor hem, en hielp het lauwwarme water hem in beweging te komen. Ik weet waar hij is gaan zitten, hij heeft zelf een dieper gelegen plekje met rommel gevonden. Ik laat hem inderdaad net rust verder. Ik hoop hem in het voorjaar te horen. Idd een bruin kikkertje. Hij zit al langer dan een jaar in onze tuin en heeft het prima naar zijn zin. Ik ben blij dat hij nu kans maakt op weer een jaar. Dank jullie wel voor het meedenken! Groetjes.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 23 dec 2021, 19:33 

Ahh, goed om te lezen. De natuur regelt veel zelf, alhoewel wij af en toe best een klein handje kunnen toesteken.

Met "lauwwarm water" zou ik oppassen. Wat ik "lauwwarm" noem is zeker 18 - 25 graden.
Dat is wel een erg groot, onnatuurlijk verschil met 0 graden.

Kikkers - mijn kikkers in ieder geval - bewegen en verplaatsen zich nog bij + 10 graden in mijn tuin en water.
Dat is voor koudbloedigen meer dan voldoende om actief te zijn.

Let op dat je voor amfibieën niet onze menselijke (warmbloedige en emotionele) normen gaat aanleggen.
Eén van de stimuli om in winterslaap te gaan, en dus een geschikte plek te zoeken, is naast daglengte de dalende temperatuur. Met warm water kun je dit signaal verstoren.

Succes ermee. We lezen hier graag hoe het afloopt.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 24 dec 2021, 14:50 

Nee zeg, ik ga geen water van 18 graden bij een kikker in de winter gieten. Maar lauwwarm op vormende ijslaag betekent een dunnere ijslaag waar je daarna voorzichtig gaten in kunt houden, natuurlijk.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 24 dec 2021, 14:59 

Duidelijk. Ik had het zo niet begrepen. Dank voor je toelichting.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 28 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2

Forumoverzicht » Kikkers » Informatie » Kikkers helpen overwinteren in de vijver