Het kikkerforum

Welkom op het kikkerforum

Het is nu 07 dec 2024, 12:52

Forumoverzicht » Kikkers » Informatie » Kikkers helpen overwinteren in de vijver

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 28 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Kikkers helpen overwinteren in de vijver
BerichtGeplaatst: 27 dec 2009, 15:40 
Site Admin

Een ondiepe vijver kan volledig dichtvriezen, hierin hebben kikkers bij strenge vorst geen enkele kans.
In diepere vijvers (minimaal 80 cm) kunnen kikkers goed overwinteren omdat water nooit kouder dan 0 graden wordt. Maar ook in diepere vijvers kan, als er een laagje ijs op ligt, een probleem ontstaan door zuurstofgebrek. Door de ijslaag kunnen rottingsgassen niet uit het water ontsnappen en kan er geen nieuwe zuurstof meer worden opgenomen van het wateroppervlak.

Zorg er daarom voor dat er voor aanvang van de winter niet te veel slib en dood blad op de bodem van de vijver ligt.

Span eventueel in de herfst een net over de vijver om te voorkomen dat er blad van buiten in waait.

Sluit een beluchtingspompje aan. Dat zorgt ervoor dat het water in beweging blijft, waardoor de vijver niet zo gemakkelijk helemaal dicht vriest. (Het uitstroomsteentje mag niet dieper dan 30-40 cm onder het wateroppervlak hangen anders wordt het onderste warmere water vermengd met de koudere bovenlaag.)

Plaats een flinke bos rietstengels of stro in de vijver of een ijsvrijhouder van piepschuim waarmee je een wak in de vijver kunt openhouden.

Verwijder een laag sneeuw op de bevroren vijver zo snel mogelijk. Hoe meer licht er nog in de vijver doordringt, des te beter.

Is het oppervlak van de vijver toch dichtgevroren dan kun je het ijs wegsmelten met behulp van een ketel kokend water. Die zet je op het ijs waardoor dat geleidelijk smelt. Haal daarna een laag water uit de vijver, zodat er een luchtlaagje ontstaat tussen het water en de ijslaag. De ijslaag zal dan minder snel aandikken en het zorgt er ook voor dat gassen uit het water kunnen ontsnappen.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 03 jan 2011, 22:18 

Beste wilma,

Ik heb nu al een aantal jaren een paar kikkers en vissen in de vijver,
en 's winters maak ik hem ook ijsvrij. Meestal doe ik dat door eerst wat kokend water te gieten, tot er een gat ontstaat, en dan een stuk ijs (±1/4 van het wateropp.) eruit te nemen.
Dan neem ik elke dag dat stuk (als het terug gevroren heeft) er weer uit (dat gaat gemakkelijk omdat het veel dunner is dan de rest),
zodat er altijd zuurstof in het water kan.
Ik las nu net in een ander topic dat er drukverschil kan ontstaan door een gat te hakken.
Ontstaat dat ook op mijn manier?

Mvg, Cera Cera

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 04 jan 2011, 11:40 
Site Admin

@Cera Cera, als je niet in het ijs hakt om het stuk er uit te nemen dan is er geen probleem.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 05 jan 2011, 15:04 

Oh, ok, gelukkig maar. ;)
Ik neem meestal mijn voorzorgen wel, zodat ik het ijs eruit kan nemen als het nog niet te dik is om op te heffen.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 10 jan 2011, 16:54 

Nu dat het ijs weg is zie ik dat er kikkers op hun rug onder in de vijver liggen. Mijn man denkt dat ze nog in hun winterslaap zijn maar ik denk dat ze dood zijn. Wat denken jullie ? Moeten wij de hele vijver nu schoonmaken of alleen de dode kikkers eruit halen ?

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 10 jan 2011, 20:35 
Site Admin

:welkom: op het kikkerforum, Maggie

Als een vijver langere tijd is afgesloten kan er zuurstoftekort ontstaan, vandaar dat er elk jaar na een strenge vorstperiode meldingen zijn van kikkers die door zuurstofgebrek zijn overleden. Ik denk dus ook dat ze dood zijn.

In principe is het niet nodig de vijver helemaal schoon te maken.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 12 jan 2011, 11:57 

hallo Wilma
ook ik heb een kleine vijver in onze bostuin 2 jaar geleden aagelegd. meer voor de vogels als drinkplaats. maar tot onze verbazing kwamen er kikkers en salamanders op af. super mooi. alleen deze winter is het radicaal fout gegaan. we hebben geprobberd om de vijver een beetje ijsvrij te houden maar daar het maar een klein vijvertje is en er geen stroom aanwezig is werd dit natuurlijk moielijk. nu heb er deze week dus 29 dode kikkers uitgevist. wat een misselijk gezicht en super triest. de visjes die erin zitten zwemmen nog wel rond en ook heb ik nog 1 kikker waargenomen. vorig jaar hier helemaal geen problemen mee gehad. we hebben ook nooit geweten dat er zoveel kikkers aanwezig waren. in de zomer er wel zo'n 5 gezien maar nooit meer.
hoe kan ik dit volgend jaar voorkomen? want ik voel me nu zowat een massamoordenaar. terwijl ik het allerbeste met de beestjes voorheb. de dode die ik er uit heb gehaald waren helemaal opgezwollen en licht van kleur. hoe ziet een kikker eruit als ie in winterslaap is?
gr. Marion

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 12 jan 2011, 15:35 
Site Admin

:welkom: op het kikkerforum, Marion

Kikkers in winterslaap zien er in principe niet anders uit dan wanneer ze wakker zijn.

Dat het erg naar was om te zien en dat je er een vervelend gevoel van hebt gekregen kan ik me heel goed voorstellen maar meer dan de vijver zo goed mogelijk ijsvrij houden en in de herfst een teveel aan slib en dood blad verwijderen, kun je zonder stroom eigenlijk niet doen.

Het enige advies dat ik je dan ook kan geven is de vijver dieper te maken.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 09 feb 2013, 14:25 

Even een vraagje.
Vanmorgen een pad of kikkertje ( 4 á 5 cm en tegen zwart aan)midden op de weg gevonden.
Het lag erbij of hij was overreden.
Bij het oppakken trok er een klein beetje een pootje.
Toen ik hem mee naar huis nam begon er weer leven in te komen.
Is het wel slim om hem nu het zo slecht is, naar buiten te zetten?
Zit nu rustig in een donkere doos in de garage.
Ik hoor wel wat het beste voor het beestje is.
Vriendelijke groetjes.
Riepster

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 09 feb 2013, 17:45 
Site Admin

:welkom: op het kikkerforum, Riepster

Padden beginnen in februari en soms al in januari naar het voortplantingswater te trekken. Wanneer ze daar mee beginnen is afhankelijk van de temperatuur en de luchtvochtigheid. Maar het lijkt me op het moment nog veel te koud daarvoor.

Het kan zijn dat deze pad of kikker wakker is geworden door de hogere temperatuur van een tijdje geleden en nu is overvallen door de nieuwe koude, ze kunnen dan niet goed meer bewegen.

Ik vind het wel een goed idee om hem even in die doos te laten, ik zou er wel een schoteltje water bij zetten en zodra het niet meer vriest dan weer buiten zetten, dan vindt hij zijn weg wel.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 13 nov 2017, 20:56 

Hallo,
Ik heb de volgende casus:
Ben woonachtig in een nieuwbouwwijk. Weinig natuur helaas dus druk geweest met een tuin aan te leggen en voor mijn dochtertje een vijver. Nou ja vijver, lees een speciekuib ingegraven. Stenen en planten erin met een pomp en 4 vissen.
Afijn het werkt en de vissen leven al bijna 6 maanden hoera hoera!
Maar...
Nou heeft een kikker besloten dat de bak wel een mooi plekkie is. Ik helemaal happy met het feit dat er een kikker in de tuin zit en mijn man kijkt me wat raar aan. Maar nu.. het wordt koud. Hij is nu gaan xitten onder water in een stukje plant welke los gekomen is. Hoe kan ik hem helpen aan een fatsoenlijk “ huisje” in de vijver? Zat al te denken een een potje dwars op de bodem te leggen met wat bladeren ofzo?
Komt sowieso een pompje in om het open te houden als het gaat vriezen.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 14 nov 2017, 11:14 
Site Admin

Een pot waar de kikker in kan kruipen is sowieso wel een goed idee, hoor. Ook in de zomer. Maar omdat water niet kouder kan worden dan 0 graden heeft de kikker zijn 'huisje' eigenlijk al gevonden. Zo lang het water niet helemaal bevriest gaat dat goed.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 14 nov 2017, 17:17 

Oh top dank je voor je reactie!!

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 19 sep 2021, 09:01 

goedendag Wilma, ik heb een vraag voor je of voor wie het antwoord heeft. Ik heb hier een klein vijvertje gemaakt, liepen veel padden rond na het dichtgooien van een vijver een stukje verderop en die moeten toch ergens water vinden. echter hij is maar 50 cm diep, nu wil ik die van de winter inpakken in de noppenfoli, werkte bij mijn koivijver ook goed, echter als ik het te vroeg doe dan kunnen ze er niet meer in, dus wanneer denk je wat de beste tijd is om dit te doen? ook heb ik een rotstuintje aangelegd met grote blokken waar ze graag tussen en onder zitten, dit wil ik voor de zekerheid bedekken met een dikke laag stro, goed idee of niet goed?

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 19 sep 2021, 10:02 
Site Admin

Padden overwinteren niet in het water, daar gaan ze pas in het vroege voorjaar naar toe voor de paring. Als het alleen voor de padden is dan hoeft dat dus niet maar voor andere kikkers die eventueel in de vijver zouden willen overwinteren.... pas als het te koud voor ze wordt om goed te kunnen bewegen gaan ze in winterslaap. Wanneer dat is dat ligt dus aan de temperatuur. Meestal in november.

Een stuk tuin bedekken met stro kan nooit kwaad lijkt me.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 28 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Forumoverzicht » Kikkers » Informatie » Kikkers helpen overwinteren in de vijver