Het kikkerforum

Welkom op het kikkerforum

Het is nu 22 mei 2019, 02:07

Forumoverzicht » Kikkers » Kikkers » Kikkervisjes groeien niet goed

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 5 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Kikkervisjes groeien niet goed
BerichtGeplaatst: 09 mei 2019, 22:44 

Ik heb kikkervisjes in een speciebak gedaan met genoeg waterplanten, alg en watervlooien. De bak staat niet in de zon, misschien een uurtje per dag.
Mijn kikkervisjes willen niet erg groeien, hoe zou dit komen?

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 10 mei 2019, 09:45 

Een speciebak?
De vraag is wat er ooit in die speciebak heeft gezeten. Is hij goed gereinigd? Ik kan me voorstellen dat er misschien restanten zijn achtergebleven. Amfibieƫn zijn zeer gevoelig voor stoffen die niet in het water thuishoren.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 10 mei 2019, 10:37 
Site Admin

Als kikkervisjes niet groeien dan komt dat nog wel eens doordat er toch niet genoeg voedsel is. Je zou ze kunnen bijvoeren met schijfjes komkommer en tomaat, ontdooide diepvriesspinazie en vissenvoer.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 11 mei 2019, 10:09 

Wilma heeft gelijk. Als het vervuiling betrof, dan zouden ze wellicht dood gaan.

Over voeding gesproken: Mijn kikkervisjes voer ik altijd bij met kattenvoer uit blik. Ze worden soms kannibalistisch en ook in mijn ruime vijverwater zie ik regelmatig exemplaren waarvan de staart is aangevreten/ingekort.
Soms ook een dode, die door de anderen gretig wordt opgeruimd.

Op een plekje in een ondiep gedeelte gooi ik geprakt kattenvoer en dan zie je hele wolken kikkervisjes als een zwarte, wriemelende massa samenscholen en binnen en dag is alles wegvreten.
Duidelijk blijkt er behoefte aan dierlijke produkten. Wilma noemt ook al vissenvoer.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 11 mei 2019, 13:56 

Die cementkuip heb ik nieuw gekocht en heel goed schoongemaakt en afgespoeld dus daar kan het niet aan liggen.
Bedankt voor de goede raad, ik heb katten dus kattenvoer genoeg, ik ga het proberen. Ik ben erg benieuwd. Ik ga ook voorzichtig wat vijverwater erbij doen. Ze zitten apart vanwege mijn salamanders, ik doe dit elk jaar maar heb voor het eerst dit probleem. Ik dacht dat ze aan watervlooien en alg genoeg hebben maar deze niet dus.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 5 berichten ] 

Forumoverzicht » Kikkers » Kikkers » Kikkervisjes groeien niet goed