Het kikkerforum

Welkom op het kikkerforum

Het is nu 19 sep 2020, 04:59

Forumoverzicht » Kikkers » Kikkers » Eten kikkers wespen?

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 5 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Eten kikkers wespen?
BerichtGeplaatst: 22 aug 2020, 21:46 

Boven mijn vijvers vliegen regelmatig wespen laag rond en ik meen tot nu toe twee keer gezien te hebben dat een wesp door één van mijn groene kikkers gegrepen werd.
Omdat ik twijfelde of ik het wel goed gezien had en wij weten hoe pijnlijk een wespensteek is, ben ik gaan zoeken of kikkers wel wespen verorberen. Op Engelstalige sites kwam ik deze twee filmpjes tegen.

Het eerste filmpje gaat over de pelophylax bedriaga, een groene kikkersoort waarvoor ik geen Nederlandse naam kan vinden. Hij komt vnl. voor in het oostelijk Middellandse Zeegebied.
En de gefilmpde wesp is de vespida orientalis, nauw verwant aan de Europese hoornaar. Die laatste komt hier ook voor, levert een steek die pijnlijker is dan die van een bij, maar wel weer minder giftig. Je ziet hier inderdaad kikkers wespen eten.

Het tweede filmpje vind ik minder overtuigend. De wesp wordt eerst in een koelkast immobiel gemaakt, op het water geworpen, waar hij nog steeds onderkoeld en onbeweeglijk ligt. De kikker pakt hem wel , maar ik vraag me toch af of een wesp in die sterk afgekoelde toestand tot steken in staat is.
Geen duidelijk bewijs dat een kikker ongevoelig blijkt voor wespensteken dus.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 23 aug 2020, 10:21 
Site Admin

Ze eten ze dus.

Er zijn ook vogels die wespen eten. Van de bijeneter is bekend dat hij immuun is voor de steken.

Hoe zou dat bij kikkers zijn?

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 25 aug 2020, 18:33 

Ik heb een keer gezien dat een jonge kikker tot 3 keer toe dezelfde wesp ving en weer “uitspuugde” Ik vroeg me toen ook af of de wesp hem had gestoken of dat hij niet lekker was. Maar de kikker bleef het dus wel proberen. Na de derde keer heb ik zelf de wesp doodgemaakt :oops: Ik heb het verder nooit gezien.....wel de wespen want die zitten hier af en toe langs de randjes “iets te doen?” maar de kikkers pakken ze nooit.
Maar dit zijn bruine kikkers, misschien zit daar ook nog verschil in. Ik heb in ieder geval geen zin om zo’n experiment te doen want ik ben wel gehecht aan mijn kikkers :P

Mieren trouwens hetzelfde.....ik dacht ooit kleine kikkers mieren te voeren, maar die spugen ze uit (echt heel jammer trouwens).

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 26 aug 2020, 09:53 

Kikker:
Het verbaast me dat in jouw tuin/vijver overdag bruine kikkers zich vertonen. Ik heb er ook een paar (2 - 3), maar die verschuilen zich altijd overdag tussen de stenen en houtstompen. Nóóit overdag.
Duidelijk schemer/nachtdieren. Pas in het donker hoppen ze hier over de tegels.

Vreemd dat dezelfde soort zich kennelijk op verschillende locaties anders gedraagt.
Alleen met paartijd, het vroege voorjaar, laten ze zich zien. Maar dan alléén in het water.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 26 aug 2020, 10:10 
Site Admin

@Kikker, ik denk dat de wespen uit de vijver drinken.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 5 berichten ] 

Forumoverzicht » Kikkers » Kikkers » Eten kikkers wespen?