Het kikkerforum

Welkom op het kikkerforum

Het is nu 01 dec 2020, 01:19

Forumoverzicht » Kikkers » Kikkers » kikkerdril gezocht volgend voorjaar..

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 6 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: kikkerdril gezocht volgend voorjaar..
BerichtGeplaatst: 15 nov 2020, 19:54 

Hallo,
ik woon in belgie in mol en heb een natuurlijke vijver met moeras in mijn tuin, volgend jaar in het voorjaar zou ik graag een beetje kikkerdril van de groene kikker in mijn vijver hebben ,zijn er leden van dit forum uit belgie of nederlanders die kort tegen de grens met belgie wonen die weten waar ik kikkerdril van de groene kikker kan vinden?

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 17 nov 2020, 09:38 

Dag Walter,

Welkom op het kikkerforum. Je schrijft over "een natuurlijke vijver met moeras in je tuin". Dat klinkt heel aantrekkelijk. Zou je daar wat meer over willen vertellen? Met foto's misschien? Om te proberen groene kikkers (middels dril) te introduceren in een tuinvijver, moeten de omstandigheden wèl voldoen aan behoorlijk strikte (groene kikker)eisen, anders wordt het niks.

De bruine kikker is iets makkelijker en vestigt zich ook sneller uit zichzelf in een tuinvijver. Ik spreek uit ervaring.
Het heb hier aardig wat praktische maatregelen moeten nemen om te zorgen dat mijn populatie groene kikkers het naar de zin had en bleef.
We zouden altijd, na uitwisselen van informatie en voorbereiding, eens kunnen kijken wat ik voor je kan betekenen. Helaas woon je ca 150 km van mij vandaan.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 17 nov 2020, 13:06 

Bijlage:
Afbeelding 168.jpg
Afbeelding 168.jpg [ 2.21 MiB | 70 keer bekeken ]
hier een foto van 2 jaar terug...

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 17 nov 2020, 15:03 

Ah,...mooi groot.
Ik dacht eerst bij de omschrijving "natuurlijke vijver" een vijver die daar al van oudsher "van nature" lag. Maar ik moet het verstaan als "een zo natuurlijk mogelijk aangelegde vijver."
Dat lijkt me zo aardig gelukt.
Je woont wel, dacht ik door de boombladeren te zien, in een woonwijk.
Klopt dat?
Kan met goede zorg toch een prima plek voor kikkers zijn.
Mijn tuin ligt óók ingesloten tussen "woonwijkachtige" (="keurig aangelegde, maar niet-kikker-vriendelijke")tuinen en mijn groene jongens doen het hier prima.
Ik wil weleens, als ik richting Brabant rijd, je vijver komen bekijken.
Mag dat? Zo ja, dan neem ik ruim tevoren contact op met een pb.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 17 nov 2020, 16:48 

ja dat kan,maar voorlopig zeker niet,mijn dochter heeft een huis gekocht in kontich,niet echt bij mijn deur..ik ben net met pensioen en ga met de verbouwingen beginnen, ik blijf dan bij familie in de buurt daar overnachten,zal dus voorlopig heel weinig thuis zijn...maar volgend jaar vanaf mei zou dat zeker moeten lukken

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 17 nov 2020, 19:28 

Alle groene kikkers gaan nu in winterslaap tot zeker in april, afhankelijk van de temperatuur. Dan duurt het nog tot in mei voordat ze gaan paren en drillen.
Tijd genoeg. Geef maar een seintje per pb.

Vóórdat ik je aan (een beetje) dril help, zullen we toch eerst goed moeten checken of de nauw lettende (!) biotoop in jouw vijver kans van slagen maakt.Erg belangrijk is,....RUST in je tuin.

Groene kikkers zijn van nature ook nog schuw en verstoring door katten, honden of mensen/kinderen verstaat zich nìet met het hebben van groene kikkers.
Ook reigers hebben zó in de gaten dat er kikkers zitten en vissen binnen een middag je vijver half leeg...

Geldt ook voor katten. Zoals katten vogeltjes en muizen zwaar verwonden, doen sommige dat helaas ook met kikkers. Dat scheelt per kat, maar er zit altijd wel een "jager" tussen.

Door die ervaringen is mijn tuin d.m.v.op op hoogte gespannen zwarte visdraden"reigervrij" en alle zijkanten zijn "kat-proof" gemaakt.
Ook de vraag: is er eigenlijk genoeg te eten voor kikkers? Zo niet, dan is bijvoeren gewenst.Er zijn diverse liefhebbers, waaronder ik, die dat doen. Een taak apart waar je continu energie in moet steken.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 6 berichten ] 

Forumoverzicht » Kikkers » Kikkers » kikkerdril gezocht volgend voorjaar..