Hallo,
Donderdagmiddag 24 December keek in mijn achtertuin in en toen zag ik dat de kat van de buurman ergens mee aan het spelen was. Enkele seconden later zag ik dat het om een kikker ging. Ik trok snel mijn slippers aan en haalde de kikker naar binnen. Ik denk dat de kikker zichzelf al ergens had ingegraven en dat de kat deze heeft opgegraven en meegesleurd. Ik kon geen verwondingen vinden, maar ik kon het niet aan om de kikker maar weer los te laten met deze kou (ook al vriest het niet) en maar te hopen dat hij het zou redden. Ik heb hem nu in koud water liggen in een wasbak met een washandje waar die in/onder kan kruipen en bladeren als afdekking. Ik wil een kuiltje graven ergens waar het een beetje beschut is (in de hoop dat die kat daarbij wegblijft) en daar wat bladeren en dergelijke indoen om die kikker daarin te laten overwinteren, maar ik ben bang dat hij verzwakt is en die nieuwe plek ook niet gaat accepteren. Ook gaat hij dan weer van binnen naar buiten en dat is natuurlijk ook geen pretje. Ik weet dat kikkers koudbloedig zijn en wel wat aankunnen, maar temperatuurschommelingen zijn voor de meeste organismen niet erg gunstig. Ik wil hem in ieder geval even wat te eten kunnen geven, ik heb wat vogelvoer pasta waar gemalen meelwormen in zitten in het water gedaan, maar geen idee of hij dat kan innemen en verteren. Ik heb hier helaas geen levende krekels en kakkerlakken rondlopen. Bovendien is de kikker (groen/bruin gevlekt) (misschien is het een pad) iets van 7 bij 5 cm, dus zie hem nou niet gelijk hele insecten ineens verorberen.