Het kikkerforum

Welkom op het kikkerforum

Het is nu 16 mei 2022, 08:09

Forumoverzicht » Kikkers » Kikkers » kikkerdril in kleine bak. wat nu?

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 15 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: kikkerdril in kleine bak. wat nu?
BerichtGeplaatst: 09 mei 2022, 20:02 

Hallo Kikkervrienden,
Ik heb me net geregistreerd omdat ik met een vraag zit. Sinds een maand of twee zit er een kikker in mijn tuintje. Hij zat eerst in volgelopen bloempot. Ik was bang dat hij daar niet uit kon komen dus heb ik hem er uit gehaald. Hij dook weg tussen de andere potten. Vervolgens heb ik een bakje gekocht 33 doorsnee 17 cm diep. Ik heb er twee baksteentjes op elkaar gestapeld zodat hij erin kon komen. Een moerasplantje en wat zuurstofplantjes in gegooid. De volgende dag is hij er uit zich zelf in gekropen/gesprongen?.
Op een gegeven moment dacht ik dat hij verdwenen was. Het water was vies en ik wilde het verschonen. Toen bleek dat hij er nog in zat. Ik ben toen gestopt met leeg halen en heb de helft weer aangevuld met vers water.
Vandaag zie ik tot mij grote verassing dat er kikkerdril in zit, maar jee wat nu? Kikker kan zelf bepalen of hij al dan niet in dat vieze water gaat zitten maar dat dril heeft geen keus. Wat moet ik doen? Hoe geef ik dit kikkerdril kans om het te overleven?
Hartelijke groet,
Marian

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 10 mei 2022, 09:40 
Site Admin

Is er een poel in de buurt? Dan zou ik het dril verplaatsen want 33 x 17 is ook wel erg klein voor een hele klomp kikkerdril.
Hier staan verdere tips om kikkerdril op te voeden: https://www.kikkersite.nl/kikkerforum/v ... f=22&t=425

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 10 mei 2022, 11:09 

Nee, er is geen poel in de buurt.
Nadat ik dat kleine bakje had neergezet heb ik nog twee bakken met water gevuld. Niet perse voor de kikker maar gewoon omdat ik het er wel gezellig uit vond zien. Eén bak staat vlak bij de kleine kikkerbak. Deze is 45 doorsnee en 20 diep. En een teil van 50 doorsnee en 25diep maar op een andere plek in de tuin. Kikker geeft zelf de voorkeur aan dat eerste kleine bakje van 33 doorsnee en 17 diep.
Denk je dat het helpt om ze naar een grotere bak te verhuizen of blijft het hoe dan ook te klein? Is het dan van belang om de bak te pakken die vlakbij de oorspronkelijke bak staat of maakt dat allemaal niks uit?
Wat ik vreemd vind is dat kikker zijn dril in het kleine bakje heeft gedropt en niet op zoek is gegaan naar een andere plek. Wat nou als ik niks doe? Stel dat ik het helemaal niet gezien had? Zijn kikkers zo simpel dat ze een nageslacht zo maar ergens droppen?

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 10 mei 2022, 11:13 

Helemaal met Wilma eens. Verplaatsen naar een goede plek.Dan maar wat verder weg.
WEL opmerkelijk: je schrijft dat je "vandaag", ik lees het nu op 10 mei, kikkerdril hebt.
Voor een bruine kikker is het véél te laat en als het een groene kikker is, dan zou je ook een mannetje verwachten.
En dan...een groene kikker die in zo'n klein bakje legt?
Vreemd!

Plaats hier eens een foto, dan kunnen we zien wat voor kikker.

Wat zou kunnen - en wat ik vorig jaar óók had - is een groene kikker die haar eitjes kwijt moet.
Ik had ook geen mannetjes, maar wel leggende vrouwtjes. Het moet er toch een keer uit en dat werden dus onbevruchte, witte klodderjes.

Hoe dan ook: dit is geen goede plek, hoe leuk het ook is om in je tuin dril te hebben.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 10 mei 2022, 11:50 
Site Admin

Bruine kikkers leggen graag in ondiep water omdat ze al vroeg in het voorjaar hun eitjes leggen, en het water dan nog zo koud is.
Groene kikkers leggen veel dieper in het water.

En ja ze droppen het gewoon en kijken er dan niet meer naar om.

Ik ben nu ook wel heel benieuwd om welke soort het gaat.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 10 mei 2022, 12:31 

Ik hoef trouwens niet perse kikkerdril in mijn tuin. Ik vind het grappig dat hij/zij in de tuin zit, maar ik vraag mij af of mijn tuin wel geschikt is voor een boel kikkers. Veel tuinen om mij heen zijn betegeld. Bij ons is er aardig wat rommelig groen, maar het blijft een kleine tuin.
Ik begrijp uit de reacties dat het ook onbevruchte dril zou kunnen zijn? Dat klinkt wel aannemelijk. Ik heb geen andere kikkers in de tuin gezien en deze zit altijd op de zelfde plek.
Welke kikker? Ik zal een foto mee sturen. Ik vermoed een bruine omdat hier geen vijvers in de buurt zijn, maar ik moet eerlijk zeggen dat ik nog een leek ben haha. Door deze kikker ben ik gaan googlen en vond ik dit forum.

Bijlagen:
processed-895e93b7-0254-43af-a4b2-ffd983724f8d_N8CxwUfI.jpeg
processed-895e93b7-0254-43af-a4b2-ffd983724f8d_N8CxwUfI.jpeg [ 724.32 KiB | 70 keer bekeken ]
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 10 mei 2022, 14:07 
Site Admin

Ja, dat is een bruine kikker.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 11 mei 2022, 09:41 
Site Admin

Het is erg droog. Insecten en vogels zullen ook erg blij zijn met je waterbakken. Om af te koelen en uitdroging te voorkomen zijn ze ook heel geschikt voor de bruine kikkers.

Heb je meer dan 1 kikker gezien? Zo niet dan kan het ook zo zijn als Peter zei 'dat het een vrouwtje is dat haar eitjes kwijt moest'

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 11 mei 2022, 09:58 

Aanvullend aan Wilma.

Ik voer mijn kikkers al jaren bij. Je zou b.v. wat meelwormen in een aquariumzaak kunnen kopen. Die kruipen dan wat rond en wellicht eet jouw kikker die op 's avonds. Inderdaad zal er nu weinig te eten zijn.

Pissebedden houden van vocht, dus die kruipen ook ver weg.
Succes ermee.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 12 mei 2022, 08:42 

Ik heb maar een kikker gezien. Althans dat vermoeden heb ik omdat hij er hetzelfde uit ziet (voor zo ver ik dat kan beoordelen als leek) en altijd op dezelfde plek zit.
Ik heb eens naar het dril gekeken en zie wel een klein zwart puntje. Wanneer kikkerdril onbevrucht is zie je dan ook een klein zwart puntje of is het dan echt alleen maar gelei?
Ik heb overigens de indruk dat de kikker voldoende voedsel weet binnen te krijgen. Mijn tuin is best rommelig. Dus veel oude bladeren, veel beschutting door dat planten over elkaar heen groeien. Daaronder is het ook niet echt droog. Dus om hem te gaan voeren met meelwormen...Ik weet het niet. Hoe kan ik aan de kikker zelf zien dat hij te weinig voedsel binnen krijgt? Ik bedoel, kan je dat zien aan zijn vorm?

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 12 mei 2022, 09:08 

Ik heb wat dril in een glas gefotografeerd. Misschien kunnen jullie dan zien of dit wel of niet bevrucht kikkerdril is

Bijlagen:
20220510_130105.jpg
20220510_130105.jpg [ 2.36 MiB | 36 keer bekeken ]
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 12 mei 2022, 09:26 
Site Admin

Eitjes die niet bevrucht zijn worden grijs en later wit.

Doordat je tuin niet echt droog is zal er wellicht genoeg bodemleven zijn om van te eten. Een kikker die te weinig voedsel binnen krijgt ziet er mager uit.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 12 mei 2022, 12:57 

Mooie foto. Inderdaad dril van een bruine kikker.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 12 mei 2022, 13:59 

Dank jullie wel voor de reacties. Het was wel even lastig hoe ik die dril moest fotograferen, maar het is geloof ik wel duidelijk zo.
Ja, ik vermoed dat hij wel voldoende voedsel kan vinden.
Een kikker die te weinig eet is mager... haha ja dat begrijp ik maar omdat ik weinig kikkers zie weet ik niet goed hoe een magere kikker er uit ziet.
Het is me tot nu toe niet gelukt om hem goed in zijn geheel te fotograferen. Ik ben misschien te voorzichtig. Ik wil hem niet storen. Meestal zit hij of diep onder water. Paar keer dacht ik dat hij niet in het bakje zat maar kwam hij pas wild spartelend te voorschijn toen ik het water aan het verschonen was. De bak is zwart dus dat helpt ook niet mee. In de tuin zie ik hem heeeel af en toe. Vaak op de terugweg naar het bakje. Ik ben dan steeds te laat om hem goed vast te leggen.
Ik heb 1 foto, maar op vrij grote afstand. Hij klautert dan er net weer in.

Bijlagen:
20220510_123401.jpg
20220510_123401.jpg [ 3.59 MiB | 23 keer bekeken ]
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 12 mei 2022, 14:05 

Bruine kikkers bij mij komen ook alleen 's nachts tevoorschijn. (Kijk eens met een zaklantaarn.) 's Nachts komen ook spinnen en pissebedden tevoorschijn, dus ik denk dat ze gewoon gaan fourageren.

Groene kikkers zijn wel zonaanbidders.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 15 berichten ] 

Forumoverzicht » Kikkers » Kikkers » kikkerdril in kleine bak. wat nu?