Nijpend probleem. Ik ga verhuizen eind mei en de volgende bewoners gaan mijn vijvers dichtgooien. De bruine kikkers en padden zijn geen probleem. Die zitten op het land en tegen die tijd zijn de jonge kikkertjes/padjes al hier aan het migreren.
Helaas. Er zitten vandaag alweer 8 groene kikkers op de kant en zij vluchten, zoals bekend de diepte in en zijn zeer plaatsgebonden. Betekent dat ze na mei levend begraven worden.
Alhoewel ik niet de wet aan mijn kant heb, geen ontheffing van de flora-en faunawet krijg, kunnen enthousiaste kikkerliefhebbers proberen om wat te redden. Stuur mij een pb voor overleg en afspraken.
Hallo Peter, Het is mij (nog) niet toegestaan om een privébericht te sturen. Misschien kan ik ze wél ontvangen. Een uiterst naar bericht dat je groene kikkers zo'n onzekere toekomst tegemoet gaan ! Ik wil graag helpen redden. Je hebt mij nog niet eerder gezien op dit forum, want ik heb vandaag pas mijn eerste bericht geplaatst en dat moet nog goedgekeurd worden. Ik woon in Spijkenisse en ik heb goede redenen om aan te nemen dat groene kikkers mijn vijver leuk vinden. Als je nog geen redder in de nood hebt, wil je dan even contact met mij opnemen ? Groetjes, Wanda
Onder dankzegging voor Wanda, die aangeboden heeft mijn groene vriendjes te komen vangen, kan ik het volgende meedelen. Omdat ik al mijn anti-reiger draden al 3 mnd heb verwijderd, is mijn populatie langzaam geslonken tot...één exemplaar.
Met nog 2 weken in dit huis te gaan, ben ik tevreden. Liever de natuur zijn gang laten gaan - d.i. eten en gegeten worden - dan een volgende bewoner die met een vrachtwagen zand alle waterleven verstikt.