Het kikkerforum

Welkom op het kikkerforum

Het is nu 23 okt 2020, 03:52

Forumoverzicht » Kikkers » Kikkers » kikkerdril diep afgezet

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 2 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: kikkerdril diep afgezet
BerichtGeplaatst: 25 apr 2013, 21:08 

Hallo Wilma,
Door vermoedelijk de lange winter, zijn de plantjes in de vijver nog vrij ver onder het wateroppervlak gebleven. Dit heeft gevolg in mijn vijver voor de ,,bollen,, kikkerdril. Deze zijn vrij diep in de planten vastgezet.(ik ben er achter gekomen dat een hulpmiddel is : takken of zo te plaatsen,helaas heb ik dat nagelaten)
Mijn vraag aan jou of iemand van de lezers: heeft het zin om deze bollen dril -sommigen zitten wel 70-80 cm diep- omhoog te halen,of denk je dat ze toch wel tot ontwikkeling komen ?
Lang verhaal , maar : elke kikker telt !!

h.g.
Pieter.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 26 apr 2013, 10:04 
Site Admin

Het is een raar voorjaar met die lange vorstperiode. Normaal gesproken beginnen padden en bruine kikkers al in februari met de voortplanting, groene kikkers vanaf april maar ik heb nu alle soorten tegelijkertijd in de vijver, hoewel de groene nog niet roepen.

Omdat bruine kikkers al vroeg in het voorjaar hun eitjes afzetten doen ze dit op ondiepe plekken waar het water wat eerder kan opwarmen door de zon. Groene doen dat sowieso dieper in het water. Ik denk dat de eitjes die zo diep liggen er nu langer over zullen doen maar dat het wel goed komt. Zo heb ik zelf vorige week padden eitjes zien afzetten en dat dril komt vanzelf in de middag naar boven drijven.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 2 berichten ] 

Forumoverzicht » Kikkers » Kikkers » kikkerdril diep afgezet