Het kikkerforum

Welkom op het kikkerforum

Het is nu 08 dec 2019, 15:27

Forumoverzicht » Kikkers » Kikkers » ontwikkeling en hoe fruitvliegjes voeren

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 2 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: ontwikkeling en hoe fruitvliegjes voeren
BerichtGeplaatst: 24 mei 2013, 19:43 

Hallo allemaal.
Mijn dochter en ik hebben zich dit jaar voor het eerst gestort op de kikkervisjes. Wat een geweldige ervaring om de ontwikkeling er van door te maken. Wij hebben zo ongeveer 35 net uit het dril gekomen visjes in een aquariumbak op de vensterbank staan. Altijd is mij verteld dat een heleboel sterven........nou bij ons dus nog geen een haha dus het is lekker druk.

De meeste hebben inmiddels achterpootjes. Hoe lang duurt het voordat ze ook voorpootjes krijgen? we willen dan eigenlijk beginnen met het terug zetten in de vijver waar ze vandaan komen.

Voor de kinderen zou ik graag heel even nog een paar willen houden die we als echt kikkertje kunnen bewonderen. Deze gaan vanzelfsprekend ook kort daarna vrijgelaten worden. Nu is wel alvast mijn voorbereidende vraag eentje over het voedsel.

Ik lees dat ik ze(wanneer het kikkers geworden zijn) fruitvliegjes moet voeren. Ik lees mooie stukjes over potjes met voedende bedekking, wc rol er in enz enz. Maar nou mijn misschien hele onnozele vraag. Hoe krijg ik ze in hemelsnaam uit zo'n potje in mijn bak. Als ik de deksel van de bak afhaal om het potje er in te zetten en het deksel er af te halen zijn ze dan niet meteen allemaal ontsnapt?

bedankt alvast
een enthousiaste moeder met dochter (5) en zoon (1)

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 25 mei 2013, 09:48 
Site Admin

:welkom: op het kikkerforum, Julianaomi

Wat leuk dat jullie zo genieten van de kikkerbak, het is ook prachtig om te volgen hoe ze veranderen, hè?

Heb je wel een grote steen in het aquarium zodat ze 'aan land' kunnen, anders verdrinken ze zodra de voorpootjes groeien.

Zelf heb ik geen ervaring met het voeren van kikkers omdat ik me alleen bezig houd met kikkers die in de natuur voorkomen. Er staat wel een mooi topic hier op het forum van een familie die kikkers heeft laten opgroeien in een paludarium..

Citaat:
Onlangs dat zij nooit langer dan een dag als kikkers hier blijven, zijn wij toch doorgegaan met het aanbeiden van levende prooi. Wij hebben eindelijk een kikker zien eten, maar niet de fruitvliegen die wij eerst hadden gegeven- zij zijn te groot. Naast een park in onze beurt is er een kleine beek met veel lange gras ernaast. Met een net over het gras te zweven, vang je allerei insect soorten. Deze stoppen wij in een bakje met een deksel (met kleine gaatjes). Na een paar minuten wordt je bakje vol, dus hebben wij ook een tweede bakje bij.

Als wij terugkomen spuiten wij eerst alle insecten in de mini-vijver nat zo dat ze niet uit kunnen vliegen. Dan de deksel eraf, snel de bakjes leegmaken en de deksel terug en dan kijken. Dit is het spanende moment. De insecten hebben vrijwel meteen de aandacht van de 8 kikkers die wij straks gaan loslaten. Een kleine groene beest kruipt snel uit het water op de rots.
De kikker blijft heel stil.
De insect weigert voor een moment en dan kruipt omhoog.
De kikker gaat een klein beetje omhoog zitten - een beetje zoals katten dat doen.
**ZWAP** de tong vouwt uit de mond en kleeft aan het insect. Zij neemt een stap naar voren en dan trekt de tong in met de insect. In de mond zie je de insect nog bewegen, maar dan opent de kikker zijn mond, sluit z'n ogen en neemt in een keer het beest in zijn maag. Mijn dochter noemt dit "Vet cool."

Ik vind het fijn dat ze iets eten voor dat ze vrijgelaten worden - maar voor mij nog meer bewijs dat zij meteen insecten uit de natuur moeten hebben. En veel meer dan je kunt vangen.

Het hele topic is hier te lezen: viewtopic.php?f=4&t=282

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 2 berichten ] 

Forumoverzicht » Kikkers » Kikkers » ontwikkeling en hoe fruitvliegjes voeren