Het kikkerforum

Welkom op het kikkerforum

Het is nu 14 dec 2019, 18:13

Forumoverzicht » Kikkers » Kikkers » kikkertjes/kikkervisjes terugzetten in de natuur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 4 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: kikkertjes/kikkervisjes terugzetten in de natuur
BerichtGeplaatst: 03 jul 2013, 19:58 

Hallo allemaal,

Al googlend ben ik op dit forum terecht gekomen. Wat fijne bron van informatie want ik heb wel wat vragen. Dit voorjaar heb ik wat kikkerdril (bruine kikker) gered uit het speelbos. Er ligt daar een poel/plas waar kinderen in spelen met takken en er wordt, helaas, ook druk achter de kikkers aangezeten :( Vandaar de term "gered"

Thuis heb ik de kikkerdril eerst even in een grote glazen pot gedaan, zodat ik de tijd had om een geschikt habitatje te creƫren. Waterplantjes, water uit de andere vijver, van alles waar al algen aan groeiden. Dat is aardig gelukt, want na zorgvuldig overplaatsen naar de speciekuip die ik daarvoor gebruikt heb (eerst pot in zijn geheel in het koude water, zodat de temperatuurschok niet te groot zou zijn), hebben zo ongeveer alle kikkervisjes het overleeft en zijn ze nu druk in echte kikkers aan het veranderen, cute :) Maar het zijn er veel te veel om hier te houden. Het water zit vol watervlooien, dus eten is er genoeg, maar om nou 30 kikkers in de tuin te hebben....

In de vijver (ook maar een kuub) zitten goudwindes dus dat is ook niet echt een veilig onderkomen voor ze.

Nu zou ik het liefste een aantal kikkertjes ergens uitzetten maar ik heb gehoord dat dat niet kan. Dat die kikkers ontheemd zijn en het niet overleven. Weet iemand of dat waar is? Een aantal is nog in het dikkopstadium, zou ik die kunnen terugzetten?

Moet ik ze maar gewoon zelf laten vertrekken als het ze te druk wordt?

Ik ben zeer benieuwd naar jullie mening.

Groetjes

Anouk

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 04 jul 2013, 09:39 
Site Admin

:welkom: op het kikkerforum, Anouk.

Is er dicht in de buurt van het speelbos ook een 'rustigere' poel of sloot? Als je ze zomaar ergens uitzet dan zouden ze op een plek terecht kunnen komen die voor de soort niet geschikt is. Ook is er gevaar voor het overbrengen van ziektes. Vandaar dat het regel is om kikkers net na de metamorfose terug te brengen naar de plek waar het dril vandaan kwam.

Kunnen ze wel zelfstandig uit de speciekuip kruipen? Na de metamorfose willen ze 'aan land' klimmen om voedsel te zoeken. Als je dat laat gebeuren in plaats van ze terug te brengen naar het speelbos dan zul je daar niet te veel van merken omdat bruine kikkers zich overdag schuil houden, ze gaan pas in de schemer op jacht. Wel zullen ze bij warm weer graag naar de vijver gaan om af te koelen en om uitdroging te voorkomen. Een deel van de kikkers zal ook zelf op zoek gaan naar nieuw leefgebied.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 04 jul 2013, 15:23 

Op dit moment kunnen ze op leliebladeren en een boomstronkje klimmen om uit te rusten. De kuip is ingegraven, maar nog net niet zo vol met water dat ze er zelf uit kunnen klimmen. Morgen aard ik de buitenrand wat aan en vul ik de kuip tot de rand, dan kunnen ze vrij op stap. Misschien moet ik er toch maar een stuk of 20 terugzetten (alleen kikkervisjes die nog over zijn, of ook mini-kikkertjes?)

Ik woon zelf in een woonwijk waar het dichtstbijzijnde water ongeveer 500 m bij vandaan ligt. Geen idee of ze zelf dan die kant op gaan wandelen op basis van inwendige TomTom.

Nou ja, voor nu zorg ik er goed voor en verder zal ik de natuur moeten vertrouwen. Er zitten trouwens erg veel watervlooien en ander minispul in de kuip, dus qua voeding zitten ze wel goed. Ik overweeg mijn vissen uit de gewone vijver weg te doen naar een ander goed baasje, om zo ook deze vijver kikkervriendelijk te maken.

Helemaal in de ban van...kikkers

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 05 jul 2013, 09:01 
Site Admin

500 meter is voor een kikker relatief dichtbij, het zou geen probleem voor ze moeten zijn om dat als uitvalshoek te gebruiken.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 4 berichten ] 

Forumoverzicht » Kikkers » Kikkers » kikkertjes/kikkervisjes terugzetten in de natuur