Hallo allemaal,
Al googlend ben ik op dit forum terecht gekomen. Wat fijne bron van informatie want ik heb wel wat vragen. Dit voorjaar heb ik wat kikkerdril (bruine kikker) gered uit het speelbos. Er ligt daar een poel/plas waar kinderen in spelen met takken en er wordt, helaas, ook druk achter de kikkers aangezeten

Vandaar de term "gered"
Thuis heb ik de kikkerdril eerst even in een grote glazen pot gedaan, zodat ik de tijd had om een geschikt habitatje te creƫren. Waterplantjes, water uit de andere vijver, van alles waar al algen aan groeiden. Dat is aardig gelukt, want na zorgvuldig overplaatsen naar de speciekuip die ik daarvoor gebruikt heb (eerst pot in zijn geheel in het koude water, zodat de temperatuurschok niet te groot zou zijn), hebben zo ongeveer alle kikkervisjes het overleeft en zijn ze nu druk in echte kikkers aan het veranderen, cute

Maar het zijn er veel te veel om hier te houden. Het water zit vol watervlooien, dus eten is er genoeg, maar om nou 30 kikkers in de tuin te hebben....
In de vijver (ook maar een kuub) zitten goudwindes dus dat is ook niet echt een veilig onderkomen voor ze.
Nu zou ik het liefste een aantal kikkertjes ergens uitzetten maar ik heb gehoord dat dat niet kan. Dat die kikkers ontheemd zijn en het niet overleven. Weet iemand of dat waar is? Een aantal is nog in het dikkopstadium, zou ik die kunnen terugzetten?
Moet ik ze maar gewoon zelf laten vertrekken als het ze te druk wordt?
Ik ben zeer benieuwd naar jullie mening.
Groetjes
Anouk