Het kikkerforum

Welkom op het kikkerforum

Het is nu 06 dec 2019, 00:19

Forumoverzicht » Kikkers » Kikkers » Wa's dat nou?

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 3 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Wa's dat nou?
BerichtGeplaatst: 15 sep 2013, 09:03 

Wij wonen landelijk, met aardig wat (deels onbeheerde) grond op ons perceel. Vorig jaar heb ik een poel gegraven in de hoop er amfibieën te krijgen. Die heeft de hele zomer overigens droog gestaan. Ook heb ik een aantal houtwallen gecreëerd.
Gisteravond, op weg naar de schapen (niet ver van een houtwal, maar een heel eind van die poel weg), hupte een redelijk kleine kikker voor me uit, zoals ik die ik nog nooit gezien had. Helaas nodigde het weer niet bepaald uit om even lekker op je knieen door het gras te gaan, vandaar dat ik geen foto heb kunnen maken. En sowieso geen camera/gsm bij me.
Het lijf van het beestje was zonder meer rechthoekig te noemen, een (in lengte) halve kwatta-reep, zou je kunnen zeggen. Wat vooral opviel waren de symmetrische rijen donkere (mogelijk zwarte?) vierkante blokjes op de bladgroene rug, aan de weerszijden van dat rugoppervlak. Als een soort ritssluiting die open stond. En nee, ik ben niet aan de drugs!

Ik heb alle foto's op deze site bekeken en ook in Google nog tientallen afbeeldingen, maar niks gevonden wat er zelfs maar op leek. Iemand een idee wat dit geweest is?

Hartelijke groet,
Ronald Schimmer

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 15 sep 2013, 11:40 
Site Admin

:welkom: op het kikkerforum, Ronald

Was het niet gewoon een groene kikker met een opmerkelijk vlekkenpatroon. Leek het niet op één van deze kikkers?

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 15 sep 2013, 12:43 

Wilma, bedankt voor je reactie.

Zoals ik al schreef: ik had alle foto's op deze site al bekeken (en vele meer in Google Afbeeldingen) maar niets gevonden wat er op leek. Het meest opmerkelijk vond ik toch die rechthoekige vorm van het lijf en de symmetrie van de (ook nog eens vierkant-achtige) vlekken aan de randen van de rug. En die zaken zie ik nergens terug. Maar ik weet ook niks van kikkers, dus misschien zijn allerlei afwijkende patronen wel doodnormaal en dus helemaal niet "afwijkend". Als ik het beestje nog eens spot, zal ik hopelijk in de gelegenheid zijn om een foto te maken.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 3 berichten ] 

Forumoverzicht » Kikkers » Kikkers » Wa's dat nou?