Het kikkerforum

Welkom op het kikkerforum

Het is nu 07 dec 2019, 11:22

Forumoverzicht » Kikkers » Kikkers » Kikkerdril in vijver vraag

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 10 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Kikkerdril in vijver vraag
BerichtGeplaatst: 11 maart 2014, 16:14 

Sinds een aantal dagen liggen er een aantal hopen kikkerdril in een afgelegen en ondiep 30cm van de vijver. Meerdere grote en kleine stukken kikkerdril, waarschijnlijk van verschillende kikkers. De meeste kikkerdril ligt in de vijver maar twee stukken liggen op de bak van een vijverplant. Hier ligt ook wat water in. Maar een deel van het kikkerdril steekt boven het water uit.

Wat moet ik hiermee doen? Het lijkt mij dat het niet uitkomt als ik het niet in de vijver leg?

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 11 maart 2014, 16:50 
Site Admin

:welkom: op het kikkerforum, Tristen

Bruine kikkers leggen hun dril graag in ondiep water maar het moet inderdaad wel onder water liggen. Ik zou het verplaatsen.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 13 maart 2014, 17:14 

Na het lezen heb ik het kikkerdril meteen in de vijver gelegd. Maar nu na twee dagen zie ik allemaal witte plekjes op en in het dril. Ik he. Het vermoeden dat et te lang in de zon heeft gelegen? Komt dit nog wel uit?

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 14 maart 2014, 10:30 
Site Admin

Zie je wel ook zwarte puntjes?
Misschien dat een gedeelte nog wel uit komt, ik zou het even aanzien.
Het zou ook kunnen dat deze eitjes niet bevrucht zijn, dan worden ze ook wit.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 30 maart 2014, 23:32 

Even een update, er zijn al veel kikkervisjes uitgekomen! De een is al groter dan de ander omdat ze op verschillende dagen/plaatsen zijn gelegd. Zwemmen ook al rond anderen liggen stil. Overdag zie je zo bovenop de dril liggen in de zon.

De kikkerdril met het wit wat op het water lag i.p.v. eronder is maar deels uitgekomen. Ik zie wel dat andere kikkervisjes hiervan eten? Van het dril?

Hoelang duurt het ongeveer dat de kikkervisjes pootjes krijgen? Hoeveel % wordt ook daadwerkelijk kikker het zijn er echt veel namelijk? En er zitten nu geen vissen in de vijver?

Moet ik nog iets in de vijver leggen zodat ze ergens op kunnen zitten of er nog makkelijker uit kunnen?

Nog een vraag, de brulkikker die in medio juni hun dril leggen is de kans groot dat deze ook dril gaat leggen? Want we willen misschien als de kikkertjes groter zijn nieuwe vissen kopen?

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 31 maart 2014, 07:54 
Site Admin

tristen schreef:
De kikkerdril met het wit wat op het water lag i.p.v. eronder is maar deels uitgekomen. Ik zie wel dat andere kikkervisjes hiervan eten? Van het dril?

Kikkervisjes die net uit het ei komen eten ook eerst van het dril, het is heel voedzaam.

tristen schreef:
Hoelang duurt het ongeveer dat de kikkervisjes pootjes krijgen?

Hier kun je alles over de metamorfose lezen: http://www.kikkersite.nl/metamorfose.php

tristen schreef:
Hoeveel % wordt ook daadwerkelijk kikker het zijn er echt veel namelijk? En er zitten nu geen vissen in de vijver?

Behalve vissen worden kikkervisjes ook gegeten door salamanders, merels, libellen-larven, roofkevers en water-torren. Het is ook afhankelijk van hoeveel voedsel er voor ze in de vijver zit. Uiteindelijk worden er meestal maar een paar ook echt kikker.

tristen schreef:
Moet ik nog iets in de vijver leggen zodat ze ergens op kunnen zitten of er nog makkelijker uit kunnen?

Het is wel belangrijk dat ze ergens op kunnen klimmen zodra ze met de metamorfose beginnen, anders verdrinken ze. Je zou ook een tak vanaf de oever in het water kunnen leggen. Ook andere dieren die per ongeluk in de vijver terecht komen kunnen daardoor gemakkelijker uit het water klimmen.

tristen schreef:
Nog een vraag, de brulkikker die in medio juni hun dril leggen is de kans groot dat deze ook dril gaat leggen? Want we willen misschien als de kikkertjes groter zijn nieuwe vissen kopen?

Ik heb het idee dat je met brulkikker de groene kikker bedoelt? Als je ook groene kikkers in de vijver hebt dan is er kans dat ze ook kikkerdril gaan leggen.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 03 apr 2014, 23:55 

Vandaag kwamen we in de tuin zien we opeens 5 vissen zwemmen... Normaal zwommen de kikkervisjes allemaal boven aan de waterkant en zijkanten en nu zaten ze allemaal onderop, ik heb helaas het idee dat de vissen zijn gaan neuzen. Had ze vanaf afgelopen jaar niet meer gezien. Heel raar...

Ze kunnen op verschillende plaatsen aan land komen dat is het probleem niet. De kikkervisjes hebben wel een mooi afgelegen plekje gezocht met planten etc vissen komen er niet snrl vermoed ik maar ze kunnen er wel komen. Zwommen ook erg in de buurt torn ik ze zag.

De kikkervisjes zijn ook al erg dik gegeten de meeste dan en hebben al bruine/gele vlekken op hun lichaam! Ben benieuwd wanneer de eerste pootjes komen!

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 08 apr 2014, 18:33 

Helaas ook de vissen wat er opeens weer waren hebben de kikkervisjes ontdekt. Eerst zwommen ze op een apart stukje rond en aten zich flink vol was er zwart van de kikkervisjes. Maar nu zie je er bijna geen enkele meer. En de vissen zijn volgens mij aangekomen en zwemmen alsof ze energie voor 10 hebben...

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 09 apr 2014, 08:19 

Aaaah wat jammer :(. Dit is wel de reden waarom ik geen vissen meer heb. Kikkervisjes zijn veel leuker ;). Ik weet niet hoe lang je de vissen niet had gezien, maar het is wel normaal dat je ze in de winter niet of nauwelijks ziet, ze gaan dan wat dieper de vijver in en eten ook (bijna) niet. In de lente komen ze weer tevoorschijn. Misschien als je de vissen voert hebben ze wat minder zin in kikkervisjes.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 10 apr 2014, 10:03 
Site Admin

Als je er vanuit ging dat er geen vissen meer in de vijver waren en ze blijken er opeens wel te zijn dan is dat inderdaad erg jammer. Maar behalve vissen eten ook allerlei andere dieren kikkervisjes. Kikkers leggen zoveel eitjes omdat er zoveel van gegeten wordt. Een aantal, de sterkste en de slimste, overleven het altijd wel.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 10 berichten ] 

Forumoverzicht » Kikkers » Kikkers » Kikkerdril in vijver vraag