Het kikkerforum

Welkom op het kikkerforum

Het is nu 12 dec 2019, 13:20

Forumoverzicht » Kikkers » Kikkers » onze kikker in de vijver

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 2 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: onze kikker in de vijver
BerichtGeplaatst: 19 jul 2014, 20:52 

Hallo allemaal, wij zijn een jaar geleden verhuisd en eerste bewoners van ons huis.

onze tuin hebben we in een paar stappen aangelegd, de vijver kwam eerst en pas een paar weken geleden hebben wij de rest ook aangelegd. Al na 4 dagen zaten er kikkers in, gewoon komen aanlopen.
omdat het onkruid weken torenhoog stond was er geen tekort aan insecten en konden ze zich prima redden.

Zo'n 3 weken geleden moesten we de tuin gaan aanleggen en hebben wij al het onkruid weggehaald, daarop besloten wij maar wat meelwormen neer te leggen zodat de kikkers toch nog wat te eten hadden. Nou dat ging er goed in en nu eet er 1 zelfs uit de hand.

De tuin heeft inmiddels een flinke schutting zonder doorgang en dus kunnen de kikkers niet meer makkelijk weg. Wij zijn daarbij ook zeer gehecht geraakt aan "onze" kikkers en vrezen nu hoe ze de winter moeten doorkomen. De vijver is namelijk slechts 30 cm diep, dat gaat dus niet lukken. Ik heb gelezen dat de groene kikker alleen op de bodem overwinterd en niet op het land.

Zit er niets anders op dan ze in het najaar te vangen en in de sloot te zetten waar ze waarschijnlijk ook vandaan kwamen?
Het liefst zou ik buizen in de grond plaatsen of een holletje maken waar ze in weg kunnen kruipen maar als ze daar geen gebruik van gaan maken dan heeft het weinig nut.
is er een risico dat ze alsnog in onze te ondiepe vijver gaan proberen te overwinteren?
Jullie berijpen dat wij er alles aan willen doen om ze veilig de komende winter door te helpen, het liefst zonder afscheid van ze te moeten nemen.
gelukkig is het nog niet zo ver, vandaag 35 graden dus de winter is nog ver weg en kunnen wij nog even van ze genieten, maar wil er toch al wel rekening mee gaan houden.

Alvast bedankt voor de hulp.
Arnoud

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 20 jul 2014, 08:15 
Site Admin

:welkom: op het kikkerforum, Arnoud

De kikkers zullen waarschijnlijk inderdaad in de vijver gaan overwinteren. Ze beseffen niet dat de vijver te ondiep is. Hier staan een aantal tips hoe je de kikkers kunt helpen overwinteren viewtopic.php?f=22&t=482 maar 30 centimeter is wel erg ondiep. Hoe diep is de sloot?

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 2 berichten ] 

Forumoverzicht » Kikkers » Kikkers » onze kikker in de vijver