Het kikkerforum

Welkom op het kikkerforum

Het is nu 21 nov 2019, 18:34

Forumoverzicht » Kikkers » Kikkers » Eten en gegeten worden

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 6 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Eten en gegeten worden
BerichtGeplaatst: 26 apr 2018, 09:23 

Dat kikkervisjes vijanden hebben is bekend, maar deze had ik nog niet eerder gezien. Merels komen jaarlijks hun nestmateriaal in mijn tuin verzamelen: droge grasjes, stukjes mos, etc. Met een volle bek pluizig materiaal zie ik ze nu weer met genoegen de heg in vliegen.
Verrassend deze week: een mannetjesmerel, struinend lang de bemoste vijverranden, had de zwarte wolken foeragerende kikkervisjes ontdekt. Ze krioelen al zwabberstaartend aan de oppervlakte tegen de plantenslierten aan en grazen die af. Het wateroppervlak beweegt ervan.
De merel had ze ook ontdekt en pikte er lustig op los. De een na de ander verdween in zijn bek.Smullen kennelijk.
Nu bescherm ik heel fanatiek mijn vijvers tegen ongenode mee-eters als de reiger, maar deze vogel laat ik aan de feestdis. (Helaas geen actiefoto kunnen maken)
Hij mag.
Er is genoeg voor deze bescheiden eter.
En de reiger dan?
Uh,..ja, ik discrimineer, geef ik toe. Er zijn grenzen aan mijn dierenliefde...

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 26 apr 2018, 10:00 
Site Admin

Van die merels is me wel bekend maar ik heb het nog nooit zien gebeuren.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 19 jun 2018, 23:35 

Maart was weer een rijke maand met vele klompen kikkerdril en nu het juni is, krioelt het op de mossige vijverranden van de kleine ca. 1 cm kleine bruine kikkertjes. Sommige nog met een stompje tussen de achterpootjes: restje kikkervisjesstaart.
Ze hoppen en struikelen onhandig over de sprietjes gras en sompige mosplantjes op zoek naar springstaartjes.
Met dit mooie weer laten echter ook de groene jongens zich al vroeg zien en bezetten hun vaste plekken. Ze duwen hun kont diep in het mos op hun vaste plek, warmen op in de zon en wachten op een argeloze vlieg.
Het ontbijt echter wordt hen dagelijks daar aangeboden: kleine bruine kikkertjes, net uit het water gekropen, die geen idee hebben wat voor stille, groene veelvraat ze benaderen.
Ik zie ze regelmatig met hun tong flitsen: flap...flap.. en wéér verdwijnt een bruin kikkertje in de bek.
Gelukkig heb ik ieder jaar veel legsels. We kunnen wat missen. Duidelijk waarom zo weinig kikkers volwassen worden. Groene kikkers lusten er wel pap van...De schobbejakken.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 20 jun 2018, 08:52 
Site Admin

Dat is nou eenmaal de natuur, hè maar ik zou het niet graag zien.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 21 jun 2019, 16:22 

Die Mörder sind unter uns...
Het kannibalisme van mijn groene kikkers als hierboven vermeld heeft een vervolg.
's Avonds laat in het donker loop ik met een zaklantaarn regelmatig door mijn tuin en bekijk het nachtelijk dierenleven.Voorzichtigheid is dan geboden, want bruine kikkers èn padden bezetten zomaar argeloos mijn tegels.
Aangezien ze bij mijn komst stil blijven zitten, trap je zó op ze.
Op steen is het gemakkelijk pissenbedden en andere kruipsels vangen. Het wemelt er 's nachts van veelpoters die denken dat ze veilig kunnen oversteken.

Ook wriemelt er onder water veel rond. Overdag lijkt het, op dikkopjes na, in mijn heldere vijvers bijna uitgestorven.
Echter, in de lichtbundel 's nachts slalommen bloedzuigers, peddelen libellenlarven en schieten torretjes lustig heen en weer op zoek naar lunch. Het is dan wel fijn om glashelder water te hebben.

Twee halfwas bruine kikkers scharrelen door het oevermos en flappen links en rechts mijn nu 1 cm kleine, bruine kikkertjes; dit voorjaar geboren om opgevreten te worden. Er wordt heel wat afgemoord rond mijn huis.
Ga eens kijken, maar berg laat vooral je menselijke mededogen thuis: er wordt héén wat afgemoord rond mijn huis in het duister...

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 22 jun 2019, 19:14 

Aaah toch wel sneu hoor.
Ik had wel een vermoeden dat de bruine kikkers hun kindjes opeten omdat ik de kleintjes veel minder zie nu er meer grote kikkers zijn, terwijl er veel meer kikkerdril wordt gelegd. Maar ik heb het nooit zien gebeuren en ik geloof ook niet dat ik dat hoef te zien.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 6 berichten ] 

Forumoverzicht » Kikkers » Kikkers » Eten en gegeten worden