Het kikkerforum

Welkom op het kikkerforum

Het is nu 14 dec 2019, 18:13

Forumoverzicht » Kikkers » Kikkers » Wie heeft/weet groene kikkerdril voor mij?

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 18 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Wie heeft/weet groene kikkerdril voor mij?
BerichtGeplaatst: 20 mei 2019, 08:24 

Ik lig met m'n schip in Dordrecht en ben op zoek naar kikkerdril voor de vijver van een kennis. Wie kan me daaraan helpen of weet hoe ik daaraan kan komen?

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 20 mei 2019, 17:59 

Drareg schreef:
Ik lig met m'n schip in Dordrecht en ben op zoek naar kikkerdril voor de vijver van een kennis. Wie kan me daaraan helpen of weet hoe ik daaraan kan komen?

Ik kreeg eerder telefonisch (mijn nr. staat ergens op het forum) een verzoek om kikkerdril van de bruine kikker.(vorig jaar en dit jaar weer.)
Héél toevallig ook met de mededeling: "Het is voor de vijver van een kennis van me".
Omdat ik met veel zorg omga met kikkers en kikkerdril, leek het me verstandig eerst die kennis te spreken en die vijver eens te bekijken op kikkergeschiktheid.
Toen ik vroeg naar adres + tel. nr. van die kennis, werd me verteld dat "alles via haar liep" en dat ik geen contact mocht hebben.
Duidelijk dat ik niet meewerk aan een vreemde soort geheimzinnige anonimiteit.
Wat heeft men te verbergen als men kikkerdril wil?
Ik wil gewoon weten wat er met mijn dril gebeurt.In het belang van de natuur.

Dit bericht lijkt wel èrg veel op mijn verhaal. Wie schuilt er achter "die kennis?"

Enne, ja, heer "Drareg", u zal vast (omgekeerd gespeld) "Gerard" heten, ik heb dril van de groene kikker.
Neemt u eens contact op, maar dan komen u EN uw kennis wel uit de anonimiteit.

Peter de Visser tel: 0181 - 484431

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 20 mei 2019, 18:42 

Hoi Peter,

Misschien doe ik dingen verkeerd (ik heb weinig ervaring met fora en dit is m'n 1e reactie hier).

> Ik kreeg eerder telefonisch (mijn nr. staat ergens op het forum) een verzoek om kikkerdril van de > bruine kikker.(vorig jaar en dit jaar weer.)
> Héél toevallig ook met de mededeling: "Het is voor de vijver van een kennis van me".

Tsja, maar niet van mij ;-)

> Omdat ik met veel zorg omga met kikkers en kikkerdril, leek het me verstandig eerst die kennis te > spreken en die vijver eens te bekijken op kikkergeschiktheid.

Dat gaat wel ver, vind ik. Kijk, als ik wisat waar ik het kon vinden haalde ik het zelf uit het water en vervolgens houdt ook niemand daar toezicht op. Ik heb ooit (toen ik op m'n schip ging wonen) m'n speciaalaquarium (Rio Negro) waar ik vele prijzen mee heb gewonnen) weg moeten doen en mijn vissen weggegeven aan mensen waarvan ik wist, dat ze het waardeerden en dat ze er mee om wisten te gaan. Maar dat vind ik wat anders want dan gaat het om een kunstmatig biotoop.

> Toen ik vroeg naar adres + tel. nr. van die kennis, werd me verteld dat "alles via haar liep" en dat > ik geen contact mocht hebben.

Raar verehaal.

> Duidelijk dat ik niet meewerk aan een vreemde soort geheimzinnige anonimiteit.

Zoiets zou ik ook hebben. Te meer daar ik niet zo voor anonimiteit ben. Soms wordt je er toe gedwongen, zoals bij dit forum, maar ik heet gewoon Gerard (vaak krijg je dan te horen dat die al bestaat (ja, lijkt me logisch) dus heb ik dat maar omgedraaid. Je kunt me ook rechtstreeks mailen (voor het apenstaartje komt dan "g.vankatwijk" en erna "freeler" gevolgd door ".nl".

> Wat heeft men te verbergen als men kikkerdril wil?

Misschien een kikkerdril/-bilrestaurant in oprichting? ;-)

> Ik wil gewoon weten wat er met mijn dril gebeurt.

Ieder heeft het recht van alles te willen maar ook om niet alles te laten weten ;-)

> In het belang van de natuur.

Tsja, de natuur is vaak "wreder" dan de mens.

> Dit bericht lijkt wel èrg veel op mijn verhaal. Wie schuilt er achter "die kennis?"

Tsja, als je dat wilt weten, wil ik haar best vragen of ze accoord gaat met het geven van haar e-mailadres aan jou maar ik kan me ook voorstellen dat velen je nogal veeleisend zullen vinden en (ook) achterdochtig worden.

> Enne, ja, heer "Drareg", u zal vast (omgekeerd gespeld) "Gerard" heten,

Zoals je al hebt gelezen, heb je dat goed geraden.

> ik heb dril van de groene kikker.

Da's mooi. Nou nog zien of dat deze kant op kan komen. Als je in Limburg of Friesland woont, kan ik dat niet even op komen halen.

Neemt u

Zeg maar "je" hoor.

> eens contact op,

Bij deze.

> maar dan komen u, EN uw kennis wel uit de anonimiteit.

Ben ik voldoende uit de anonimiteit gekomen? Jij hoeft van mij niet verder uit de anonimiteit te komen, hoor (ik zoek tenslotte geen relatie maar slechts wat kikkerdril). ;-)

> Peter de Visser tel: 0181 - 484431

Ik ben slechthorend, waardoor telefoneren lastig voor mij is. Dus prefereer ik e-mail.

N.b. Nog nieuwsgierig naar m'n aquariumverleden? Zoek dan maar eens op: "aquarium Gerard van Katwijk".

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 20 mei 2019, 21:05 

Citaat:
---mensen waarvan ik wist, dat ze het waardeerden en dat ze er mee om wisten te gaan. Maar dat vind ik wat anders, want dan gaat het om een kunstmatig biotoop.---

Zoals toegewijde aquariumhouders hebben vele kikkerliefhebbers een vergelijkbare zorg en aandacht voor amfibieën in hun tuin en vijver(s). Die toewijding gaat nèt zo ver als bij het houden van vissen in een kunstmatige biotoop, oftewel aquarium.

Zij richten hun tuin + vijvers zó in, dat de omstandigheden optimaal zijn. Dagelijks houd ik - en velen met mij- me bezig met(water/oever)beplanting, insekten aantrekken, bijvoeren, waterkwaliteit, het weren van katten en reigers en vooral de rust in mijn halfwilde tuin.

Betekent dat alle kikkerdril bij mij een waardevol "produkt" van mijn natuurhobby is.
Alles wat ik weggeef verdient derhalve een uitstekend verzorgde plek.
Als ik me daar niet van kan of mag overtuigen, dan zou ik zeggen: Loop de polder in met een schepnet en speur de sloten af...

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 20 mei 2019, 23:08 

peter27 schreef:
Citaat:

Alles wat ik weggeef verdient derhalve een uitstekend verzorgde plek.
Als ik me daar niet van kan of mag overtuigen, dan zou ik zeggen: Loop de polder in met een schepnet en speur de sloten af...

Je gaat niet in op mijn implicite vraag naar de afstand van jouw woonplek tot Dordrecht en hoe je die controle ziet. Volgens mij speelt dit toch wel een rol. Of reis je vanuit Friesland of Limburg voor controle en een beetje dril?

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 21 mei 2019, 00:49 

Laat je kennis rechtstreeks met mij contact opnemen.
Dat kan desgewenst via een privé-bericht. Wij kunnen dan in overleg zijn/haar verzoek om dril doorspreken.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 21 mei 2019, 06:05 

peter27 schreef:
Laat je kennis rechtstreeks met mij contact opnemen.
Dat kan desgewenst via een privé-bericht. Wij kunnen dan in overleg zijn/haar verzoek om dril doorspreken.

Ik heb gisteren al contact met haar opgenomen maar ze vertrouwt het/jou niet omdat ze jouw opstelling maar vreemd vind en ze er niet voor voelt om een wildvreemde man in haar huis uit te nodigen. Je geeft ook weinig opening van zaken over jouw "eisen". Sorry, maar wie weet is iemand anders minder veeleisend en/of opener.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 21 mei 2019, 08:10 

Het leuke van mijn hobby is, dat mijn partner nèt zo'n kikkerfreak is als ik en DUS altijd overal mee naartoe gaat als ik iemand met een vijver bezoek.

Jij als prijzenwinnend, voormalig aquariumliefhebber weet dat hobbyisten doorgaans met veel enthousiasme elkaars zaken tonen en toelichten. Geldt evenzeer voor kikkerfreaks.
Ik heb zelfs Wilma, de gedreven oprichtster van deze site, op het forum voorgesteld een "open-vijverdag" in te stellen. Onze tuin staat open voor iedereen. Laatst nog iemand helemaal uit Goes gehad.

Als jouw vrouwelijke kennis mijn opstelling "vreemd" en "veeleisend" vindt, dan resteert alleen - zo ben ik ook ooit begonnen - zelf de laarzen aan te trekken en de sloten van de Dordtse polder te doorwaden, gewapend met een schepnet van de Hema.
Een betere start om het enthousiasme voor kikkers te krijgen is er niet.
Ik wens haar veel succes en zie graag over een poosje met belangstelling haar deelname aan het kikkerforum tegemoet over de vorderingen van de vijverfauna.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 21 mei 2019, 10:57 

peter27 schreef:
Het leuke van mijn hobby is, dat mijn partner nèt zo'n kikkerfreak is als ik en DUS altijd overal mee naartoe gaat als ik iemand met een vijver bezoek.

O.k. Dat geeft al een ander beeld.

peter27 schreef:
Jij als prijzenwinnend, voormalig aquariumliefhebber weet dat hobbyisten doorgaans met veel enthousiasme elkaars zaken tonen en toelichten. Geldt evenzeer voor kikkerfreaks.

Klopt, maar dat is iets anmders dan eisen stellen.

peter27 schreef:
Ik heb zelfs Wilma, de gedreven oprichtster van deze site, op het forum voorgesteld een "open-vijverdag" in te stellen. Onze tuin staat open voor iedereen. Laatst nog iemand helemaal uit Goes gehad.

De NBAT die aquariumkeuringen deed, deed ook vijverkeuringen waardoor de kwaliteit van biotopen toenam.

peter27 schreef:
Als jouw vrouwelijke kennis mijn opstelling "vreemd" en "veeleisend" vindt, dan resteert alleen - zo ben ik ook ooit begonnen - zelf de laarzen aan te trekken en de sloten van de Dordtse polder te doorwaden, gewapend met een schepnet van de Hema.

;-) Dat zie ik haar niet zomaar doen en ik ga dat ook niet voor haar doen. Er zijn gelukkig meestal meer wegen naar Rome.

peter27 schreef:
Een betere start om het enthousiasme voor kikkers te krijgen is er niet.

Mensen zijn (gelukkig) verschillend.

peter27 schreef:
Ik wens haar veel succes en zie graag over een poosje met belangstelling haar deelname aan het kikkerforum tegemoet over de vorderingen van de vijverfauna.

Daar is het niet echt het type voor.

Groetjes,
Gerard

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 21 mei 2019, 11:09 
Site Admin

Peter voelt zich erg verantwoordelijk voor de kikkers in zijn vijver. Wellicht is het wantrouwen niet terecht maar ik begrijp heel goed dat hij daarom wil weten of het dril wel op een voor kikkers geschikte plek terecht komt.

Overigens is het bij wet verboden om kikkers en/of kikkerdril te verplaatsen en zou ik een oproepje voor kikkerdril eigenlijk helemaal niet mogen toestaan op dit forum. Maar het gaat zo vreselijk slecht met de kikkers, padden en salamanders in Nederland, zie ook Wetenschappers luiden de noodklok dat ik me voor kan stellen dat er straks alleen nog kikkers in tuinvijvers leven.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 21 mei 2019, 11:42 

Wilma, dank voor de toelichting.

Citaat Gerard:...." maar dat is iets anders dan eisen stellen."

Als iemand mij vraagt om kwetsbare, steeds meer bedreigde diersoorten weg te geven, dan is het voor mij heel normaal dat ik eerst beoordeel of de levensvoorwaarden van het toekomstige onderkomen geschikt zijn.
in dit geval de hoge eisen die kikkers aan hun biotoop stellen.

Jouw woord "eisen" vind ik dus prima gevonden.
Ja, kikkers stellen "eisen". Ik houd ze opzettelijk in mijn tuin, dus ben ik aan hen verplicht die "eisen" in stand te houden.
Ik heb zorgplicht en dat doe ik met verve. (Mijn kleindochter noemt mij "opa-kikker")

Ik lever jaarlijks kleine (!) hoeveelheden (bruine) kikkerdril aan dorpsscholen. De omstandigheden in een klas/school zijn dusdanig, dat ik zelfs leerkrachten steeds goed instrueer om te zorgen dat ze niet na 2 weken een dan stinkende bak met dode kikkervisjes door het toilet spoelen. Ik ga vaak zelf kijken hoe het verloopt op school.

Ooit kreeg ik iemand aan de deur die een vijver had met diverse grote vissoorten erin. Kikkers kunnen nauwelijks uit een beperkte vijver ontsnappen en de eigenaar vond het ook niet erg "als er een paar opgevreten werden". Dat gaat 'm dus niet worden.

Deze ervaringen maken mij kritisch, Gerard.
Als je mijn vele bijdragen op het forum eens goed doorneemt, dan lees je dat ik het héle jaar bezig ben, ook in de winter, om de amfibie-leefomstandigheden optimaal te houden.
Wat ik met veel zorg al járen rond mijn huis koester, geef ik niet zonder goed overleg met - en beoordeling van - een geïnteresseerde liefhebber weg.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 21 mei 2019, 12:24 

Gerard, je bent met je kennis hierbij uitgenodigd voor "mijn rondje vijver".
Met koffie.

Je woont op een schip in Dordrecht, dus vaar naar het Brielse Meer, leg aan bij het Kruininger Gors en kom langs.
Ik zal mijn luid kwakende mannetjeskikker opdragen zijn Boerennachtegalenlied in te studeren als welkom. :kikker3 :kikker3 :kikker3

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 21 mei 2019, 12:46 

Wilma schreef:
Peter voelt zich erg verantwoordelijk voor de kikkers in zijn vijver. Wellicht is het wantrouwen niet terecht maar ik begrijp heel goed dat hij daarom wil weten of het dril wel op een voor kikkers geschikte plek terecht komt.

Enerzijds begrijp ik dat ook wel, maar aan de andere kant ben ik een nogal nuchter mens en weet dat controle ook veel smoort.
Citaat:
Overigens is het bij wet verboden om kikkers en/of kikkerdril te verplaatsen ...

Ken jij iemand die nooit een wet overtreedt? Zelfs wettenmakers doen dat. Overigens is dit geen pleidooi voor wetsovertreding.
Citaat:
en zou ik een oproepje voor kikkerdril eigenlijk helemaal niet mogen toestaan op dit forum.

Tsja, maar waar leg je dan de volgende grens? Ik zag ook zaken als voeren met onnatuurlijk voer, reigers hinderen te fourageren e.d. Ik steek eer natuurlijk een beetje de draak mee, maar toch ...
Citaat:
Maar het gaat zo vreselijk slecht met de kikkers, padden en salamanders in Nederland,

Eigenlijk op een breed terrein van de natuur, "dank"zij (vooral de Westerse) mens, die vanwege haar nog steeds toenemende aantallen roofbouw pleegt, maar die discussie wordt meestal gemeden als de pest.
Citaat:
Wetenschappers luiden de noodklok[/url] dat ik me voor kan stellen dat er straks alleen nog kikkers in tuinvijvers leven.

Dat zou juist pleiten voor uitzetting en kunstmatige verspreiding ;-)

Overigens, m'n complimenten voor deze webstek.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 21 mei 2019, 13:01 

peter27 schreef:
Wilma, dank voor de toelichting.

Citaat Gerard:...." maar dat is iets anders dan eisen stellen."

Als iemand mij vraagt om kwetsbare, steeds meer bedreigde diersoorten weg te geven, dan is het voor mij heel normaal dat ik eerst beoordeel of de levensvoorwaarden van het toekomstige onderkomen geschikt zijn.
in dit geval de hoge eisen die kikkers aan hun biotoop stellen.
[\quote]
Zoals ik al stelde, vind ik dat jouw goed recht. Maar niet iedereen hoeft daar op in te gaan. Uiteraard dan maar geen dril van jou; dat is dan in dit geval de consequentie.
Citaat:
Ja, kikkers stellen "eisen". Ik houd ze opzettelijk in mijn tuin, dus ben ik aan hen verplicht die "eisen" in stand te houden.

Niet zozeer verplicht maar gewoon eigenbelang. Immers, hoe beter je aan hun behoeften tegemoet komt, hoe groter de kans dat je van hen kan (blijven) genieten, toch? Anders moet e telkens weer die polder in ;-)
Citaat:
Ik lever jaarlijks kleine (!) hoeveelheden (bruine) kikkerdril aan dorpsscholen.
En overtreedt daarmee dus ook de wet?
Citaat:
Ooit kreeg ik iemand aan de deur die een vijver had met diverse grote vissoorten erin. Kikkers kunnen nauwelijks uit een beperkte vijver ontsnappen en de eigenaar vond het ook niet erg "als er een paar opgevreten werden". Dat gaat 'm dus niet worden.

Ik begrijp je, maar hoe gaat het in de echte natuur? Daar zijn kikkers gewoon onderdeel van de voedselketen. Liefde voor iets gaat vaak ten koste van iets anders.
Citaat:
Deze ervaringen maken mij kritisch, Gerard.
Als je mijn vele bijdragen op het forum eens goed doorneemt, dan lees je dat ik het héle jaar bezig ben, ook in de winter, om de amfibie-leefomstandigheden optimaal te houden.

Inmiddels heb ik wat verder rondgestruind en een wat breder beeld van je gekregen.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 21 mei 2019, 13:19 

Citaat:...En overtreedt daarmee dus ook de wet?

Zeker niet!. De flora- en faunawet voorziet daarin. Voor educatieve doeleinden is het geoorloofd kikkerdril te vervoeren en onder je te houden.
Na de metamorfose dienen ze te worden teruggezet.

Citaat:...Inmiddels heb ik wat verder rondgestruind en een wat breder beeld van je gekregen.

Heel goed, Gerard. Er zijn zoveel "Peter de Visser's" dat ik dan hoop dat je de goede hebt gekozen. :D :D :D

Verder heb ik een blanco strafblad, zwemdiploma's A t/m C, een net VOG, de wijkagent kent me goed en de buurkinderen wandelen bij ons vrijelijk in en uit.

Mijn uitnodiging voor de koffie, Gerard?
Wanneer komen jullie? :welkom:

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 18 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Forumoverzicht » Kikkers » Kikkers » Wie heeft/weet groene kikkerdril voor mij?