Het kikkerforum

Welkom op het kikkerforum

Het is nu 14 dec 2019, 12:43

Forumoverzicht » Kikkers » Kikkers » Kikkerdril in vijver

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 15 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Kikkerdril in vijver
BerichtGeplaatst: 04 apr 2011, 16:34 

In 2009 heb ik veel geleerd over de kikker (http://www.ronaldsnoeck.com/kikkers/show.php). In 2010 heb ik de ervaring gebruikt om de kikker familie in onze vijver nog verder uit te breiden. Nu niet in een aquarium maar direct in hun nieuwe omgeving, wat eigenlijk ook de enig natuurlijke manier is. Hierbij moet ik wel voorkomen dat het kikkerdril direct wordt opgegeten door de vissen.
Ik heb van wat hout en gaas (vlieger hor) een veilige afzetting gemaakt.

Afbeelding.

Onderin heb ik witte stenen gelegd om de bodem helder te maken. Een plank drijft in de afzetting om de kikkers mogelijkheid te bieden de afzetting te verlaten.

Afbeelding

Het net moet vrij in het water hangen, zodat er geen vissen bekneld kunnen raken. Boomschors laat ik in de afzetting drijven zodat ze daar op kunnen kruipen als de longen ontwikkeld zijn.
Begin juni 2010 heb ik kikkerdril in de afzetting gelegd. Omdat er witte stenen op de bodem liggen kun je na enige dagen al snel de donderkopjes zien zwemmen. Als de temperatuur hoog is gaat dat heel erg snel. Na enige tijd wat vlokken visvoer en komkommer te voederen, zag ik al snel kleine kikkers op de boomschors zitten.

Afbeelding

Ze moeten dan hun eigen weg rond de vijver vinden. Veel zullen worden opgegeten door de grotere kikkers of door de vissen. Maar de sterke zullen overleven.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 05 apr 2011, 09:18 
Site Admin

Ronald, dankjewel voor de geweldige tips hoe je kikkervisjes veilig in de eigen vijver kunt laten opgroeien.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 28 maart 2012, 09:14 

Dat ziet er heel goed uit. Lijkt niet zo moeilijk te realiseren.

Ik ga deze foto's aan manlief laten zien, misschien wil hij dit ook zo maken.
Ik zou het heel jammer vinden als alles wordt opgegeten.

Dank voor deze bruikbare tip!

Groetjes van Aurora

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 31 maart 2012, 12:32 

Heey wilma,

Ik heb een paar weken geleden kikkerdril in mijn vijver opgemerkt, deze heb ik in een grote bak gedaan en nu hebben mijn kikkervisjes al pootjes, nu is mijn vraag: het kikkerdril is oorspronkelijk uit mijn vijver gekomen dus mag ik mijn kikkers dan later terug in mijn vijver doen of moet ze echt persé in een sloot? want het kikkerdril zat in mijn vijver, ik hoor het 's avonds laat ook altijd kwaken dus er zitten waarschijnlijk al kikkers in onze vijver (nog nooit opgemerkt,alleen 's avonds) ik hoop dat u antwoord op mijn vraag wil en kan geven, alsvast bedankt MVG xAnoukk

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 31 maart 2012, 12:55 
Site Admin

:welkom: op het kikkerforum, xAnoukk

Kikkertjes moeten altijd terug naar het water waar ze vandaan zijn gekomen, in dit geval dus naar de eigen vijver.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 01 apr 2012, 15:58 

ja gewoon terug brengen naar hun eigen vijvertje

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 27 maart 2016, 13:25 

Ronald, wat een goede oplossing. Dat ga ik ook proberen.
Annet

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 21 apr 2016, 21:23 

Annet, voor alle kikkertjes (het waren er heel veel) eindigde het niet goed. Ze sprongen in de vijver en zijn allemaal opgegeten door onze karper. Dus doe het alleen als je geen grote vissen hebt.

Toch hebben we een kikker gehad in de vijver. Deze heeft vele jaren 400m gereisd naar onze vijver. Via wegen en een schutting. Zie foto's elders op deze site. Deze kikker ging vele jaren terug naar zijn geboorte vijver gedurende de paar tijd. Daarna kwam hij terug tot hij door een auto was "aan"gereden.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 20 apr 2019, 18:46 

Hallo kikkervrienden. Het is nu april 2019. We hebben nu in in onze vijver 4 kikkers die het dus overleefd hebben. Diverse winters, de vissen, de schildpadden. Dus het experiment is dus uiteindelijk toch geslaagd. In vijver plaatsen geplaatste kikkerdril in beschermde omgeving extra voeding voor de kikkervisjes. Daarna hun weg vinden in de vijver.
We hebben ze tussen de begroeiing van de vijver al zien paren.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 20 apr 2019, 21:47 

Ronald, met veel interesse je beschrijvingen vanaf 2011 gelezen.
Jouw tuin/vijversituatie is voor kikkers niet bepaald amfibie-vriendelijk: vissen, karper, schildpadden zelfs.(Ik neem aan waterschildpadden. Dat zij rovende vleeseters...)

Het lijkt me een hele sport om dan nog overlevende kikkers en salamanders over te houden.
Alhoewel de natuur bestaat uit "eten en gegeten worden" zijn onze kleinschalige, Nederlandse tuinen met vijvers doorgaans te klein om dit principe voor prooidieren, zoals kikkers zijn, gelijkwaardige overlevings-
en ontsnappingskansen te geven.

Omdat ik een fanatieke amfibieënliefhebber ben, draai ik de zaak om; mijn tuin met waterpartijen is geheel voorzien van katwerende afscheiding, visdraadsystemen op 2,5 m hoogte over de hele tuin tegen reigers en half-wilde, gevarieerde florabiotoopjes voor alles wat kruipt en vliegt. Ook dat is geen "natuurlijke" aanpak, maar gekozen maatregelen vanuit de "reservaatvisie".
Ieder zijn invalshoek. Ik prefereer rust en afwezigheid van rovend gedierte.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 21 apr 2019, 09:33 
Site Admin

Wat leuk om weer van je te horen, Ronald.

@Peter, het is natuurlijk fantastisch wat je doet maar de meeste mensen hebben een siervijver, meestal met vissen, en dan komt er op een gegeven moment spontaan een kikker op af.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 21 apr 2019, 14:53 

@Peter. Mijn posting was niet bedoeld om een discussie te beginnen. Zeker geen negatieve.
Ik ben mij ervan bewust dat we kikkers met rust moeten laten. In Amerika worden ze weliswaar verdoofd nog steeds levend opengesneden door kinderen van groep 8.
Als kikkerdril tot een kikker overleefd in een zo natuurlijk mogelijke omgeving, dan zie ik dat niet als dieronvriendelijk.
Onze waterschildpadden waren een naïef foutje. Toen onze dochter klein was vond ze de kleine schildpadjes prachtig. Wij als ouder dachten niet voldoende aan de toekomst. Toen ze groter werden hebben we besloten ze in de vijver te zetten. Gedurende de afgelopen 8 winters gaan ze in de modder overwinteren net als kikkers dat doen. Door middel van een zuurstof bal houden we het ijs op een plek open. Zodat de gassen kunnen ontsnappen.
Waterschildpadden hebben nog nooit een levende vis aangevallen. Ze eten wel aan een dode vis als die er is.
De kikkers hebben een eigen domein in de vijver. Ze zitten voornamelijk aan de kant of tussen de Irissen. Zie deze impressie: http://ronaldsnoeck.com/vijver-1-2019.mp4
Om de schilpadden kikkers en vissen voor de reiger vanuit de lucht te beschermen hebben we 12 visdraden van 18 meter boven de tuin hangen. Vogels weten hun weg tussen de draden te vinden. De reigers niet.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 21 apr 2019, 18:25 

Ronald.
Mijn reactie was bedoeld als uitwisseling van ideeën en zienswijzen. Niet als negatieve discussie. Mijn complimenten voor je filmpje van je vijver met toch vrij grote schildpadden, goudvissen, boven en onder water genomen. Heb ik van genoten.

Inderdaad. Die schildpadden overwinteren in de V.S. ook in wateren die 's winters aardig bevriezen. Bij mij in de polder overleeft al járen in een bepaalde sloot een (weggeworpen?) schildpad met een schild van zeker 25 cm. Bewijs dat ze hier kunnen overleven. Jaarlijks zien we hem/haar terug in de zon langs de beschoeiing.

Vroeger heb ik, zoals zovelen, "leuke waterschildpadjes" gehouden in een vrij groot aquarium.
De mijne, waaronder een snapping turtle, verslonden alles wat er in het water aan (ook levende !) vis geworpen werd. Vandaar mijn reactie.

Jouw bijdragen op het forum geven alleen maar aan dat er meerdere manieren zijn om onze gezamenlijke interesse, vijvers in ruime zin, vorm te geven.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Kikkerdril in vijver
BerichtGeplaatst: 21 apr 2019, 18:34 
Site Admin

Erg leuk om te zien, die impressie.

In mijn geliefde Tierpark Nordhorn zitten ook waterschildpadden en vissen in één vijver.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 21 mei 2019, 16:39 

Leuk, al die verschillende zienswijzen en ervaringen. Wat mij altijd weer opvalt, is dat doore de eeuwen heen er altijd veranderingen in de natuur plaatsvinden onder invloed van de evolutie. Telkens ontstaat weer ewen nieuw (tijdelijk) evenwicht. Het opvallendste voorbeeld is uiteraard de mens maar natuurlijk ook waterschildpadden en allerlei amfibieen en insekten. De ene soort verschijnt en natuurlijk ten koste van een andere soort. Die roodwangschildpadden lijken blijvertjes want je komt ze tegenwoordig overal tegen. Het zijn alleseters maar voornamelijk planten en hun eieren (ze komen in Nederlandonder natuurlijke omstandigheden niet uit) en jongen geliefd bij anderen (van mieren tot vissen en ik neem aan de jongen ook door kikkers).

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 15 berichten ] 

Forumoverzicht » Kikkers » Kikkers » Kikkerdril in vijver