Het kikkerforum

Welkom op het kikkerforum

Het is nu 23 nov 2019, 01:26

Forumoverzicht » Kikkers » Kikkers » kikkergezelschap gezocht

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 8 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: kikkergezelschap gezocht
BerichtGeplaatst: 15 jun 2019, 08:21 

Hallo,

Sinds 2 jaar hebben wij een natuurlijke vijver in onze tuin zonder vissen. Een diameter van 6 meter ongeveer en met veel begroeiing en schuine kant. Tijdens de extreme droogte vorige jaar is er bij ons in het bos een meer droog gevallen. Onder een paar schuilpekken was het een waar slagveld, dode verdroogde kikkers bruin/groen en salamanders. Tussen de dode dieren hebben we 5 nog levende kikkers meegenomen naar onze vijver.
We hebben gresbuizen ingegraven in de vijver en langs de rand en houten stronken geplaatst en de vijver met een luchtpompje open gehouden toen het vroor.
Groot was dus ook de verrassing toen in het voorjaar alle 5 de groene kikkers te voorschijn kwamen!
Vanaf half mei begon het indrukwekkende gekwaak. Het zijn minstens 3 mannetjes en ik denk van alle 3 de soorten.
Er zijn eitjes afgezet, maar helaas is daar niks mee gebeurd, de eitjes zijn 'vergaan'
Het meer waar ze vandaan komen is nog steeds droog dus terugplaatsen heeft geen zin.
Nu is mijn vraag of er mensen zijn die echt te veel kikkers hebben en jonge exemplaren/dril kwijt willen. Zodat mijn vijver toch een soort kweekvijver kan worden.
Uit de natuur halen stuit me tegen de borst ook al mag het wettelijk.

groeten Esther (Noord-Brabant)

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 15 jun 2019, 09:54 

Als je dril hebt hebt gevonden èn er wordt gekwaakt dan zijn duidelijk beide sexen aanwezig.
Het ligt dan voor de hand dat er meer dril geproduceerd kan worden. Het is nog niet te laat in het jaar. Bij mij zijn twee dagen geleden nog klompjes afgezet. Voordat je gaat slepen met dril wacht je gewoon.

Ook heb je bewezen dat je in staat bent om je kikkers te laten overwinteren. Dan krijg je bij goede overwintering volgend jaar weer dril.

Je denkt dat je alle drie de soorten hebt? Dat is nauwelijks zo op zicht te bepalen. Kleurverschillen en grootte variëren sterk.
Ruwweg geeft de kleur van kwaakblazen enige indicatie, maar bij vrouwtjes is precieze determinatie m.b.v. de metatarsusknobbel en pootlengte te bepalen. Zie b.v https://waarnemingen.be/species/453/

Op Wilma's site hier staan ook geluidsopnamen van het kwaken. Die verschillen bieden bij mannetjes wat steun.

Succes met je verzorging.
Houd ons hier op de hoogte van je vorderingen en snuffel wat rond op het forum. Daar staat goede informatie.
Bij Wilma, DE "madre-familias", oprichtster en vraagbaak van deze leuke website, kun je met alle vragen terecht.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 15 jun 2019, 09:59 
Site Admin

Wat fijn dat je een aantal van de kikkers hebt weten te redden.

Met een start van 5 kikkers waaronder ook vrouwtjes, anders was er geen kikkerdril afgezet, zou deze populatie vanzelf weer moeten kunnen aangroeien. De vraag is waarom de eitjes zijn vergaan. Waren ze niet bevrucht of is er iets anders aan de hand.

Ik zou inderdaad, zoals Peter zegt, even afwachten.

Esther schreef:
Uit de natuur halen stuit me tegen de borst ook al mag het wettelijk.

Dat klopt niet, het is wettelijk niet toegestaan om kikkers en of kikkerdril uit de natuur te halen.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 17 jun 2019, 08:28 

Interessante gegevens over groene kikkers staan te lezen op:

http://natuurtijdschriften.nl/download? ... cid=587446

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 18 jun 2019, 12:53 

hallo,

Bedankt voor jullie reacties.
Ai dat van dat wettelijk toegestaan was een stukje tekst dat ik aangepast had en vergeten woorden weg te nemen, excuus!!
Ik denk dat het 3 soorten zijn, omdat ik denk 3 verschillende soorten gekwaak te horen vanuit minstens 3 kikkers. Met 1 mislukt legsel (onbevrucht?) en dan nog 1 twijfel geslacht over van de 5 kikkers is de kans op nakomelingen niet zo groot helaas :-)
Er is geen water in de wijde omtrek waarvandaan nieuwe kikkers kunnen komen.
Misschien dat ik er dan toch beter aan doe om ze ergens uit te zetten waar meer kikkers zijn.
Al zijn we er zo aan gehecht, de kinderen vinden het ook prachtig en wat het gekwaak betreft we zijn gezegend met vriendelijke tolerante buren, die zelfs op ons verzoek een trappetje in hun steile vijver hebben gemaakt voor als er een kikker in valt!
De vijver lijkt het super te doen (1,5 jaar oud) met heel veel verschillende planten en bloemen, watervlooien, rugzwemmers en reusachtige libellenlarven.
Nog wat te veel alg naar mijn zin maar dat zal zich vanzelf wel oplossen.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 18 jun 2019, 13:00 

tuinvijver

Bijlagen:
IMG_1249.JPG
IMG_1249.JPG [ 3.12 MiB | 440 keer bekeken ]
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 18 jun 2019, 13:41 

Mooie, ruime vijver. Beplanting ziet er leuk afwisselend uit. Design stepping-stones?

M.b.t. alg. Het heeft me enige jaren gekost om dat steeds terugkerende verschijnsel onder de knie te krijgen.
Het vinden van de juiste balans zoals voedingrijk, danwel voedingarm water alsmede alle chemische waarden (testen !) is een kwestie van trial and error. Samen met enige bio-studie.

Daarnaast belucht ik het hele jaar door mijn water. Deels d.m.v. een watervalletje, deels m.b.v. een bruissteentje + luchtpompje.
Zuurstof (of liever gebrek aan --) is vaak één van de oorzaken. Alg verbruikt daar veel van en vaak kom je in een vicieuze cirkel terecht, omdat alg in het voorjaar net iets eerder aan het groeien slaat dan andere planten.

Succes met het oplossen ervan.

Laatst bijgewerkt door peter27 op 21 jun 2019, 08:10, in totaal 1 keer bewerkt.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 21 jun 2019, 07:46 
Site Admin

Esther schreef:
Ik denk dat het 3 soorten zijn, omdat ik denk 3 verschillende soorten gekwaak te horen vanuit minstens 3 kikkers. Met 1 mislukt legsel (onbevrucht?) en dan nog 1 twijfel geslacht over van de 5 kikkers is de kans op nakomelingen niet zo groot helaas :-)

Er zijn drie soorten groene kikkers. Die maken alledrie een ander geluid. Normaal gesproken kunnen kikkers en padden alleen met hun eigen soort paren maar de verschillende groene kikkers kunnen ook onderling paren. Als het inderdaad groene kikkers zijn dan zou het nog kunnen lukken.

Er zijn momenteel erg veel kikkers ziek. Je zou ze zomaar ergens naar toe kunnen brengen waar de populatie niet gezond is. Daarom zou ik echt nog even afwachten en er samen met je kinderen en buren van genieten.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 8 berichten ] 

Forumoverzicht » Kikkers » Kikkers » kikkergezelschap gezocht