Het kikkerforum

Welkom op het kikkerforum

Het is nu 09 aug 2020, 00:55

Forumoverzicht » Kikkers » Kikkers » Kikkerdril

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 7 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Kikkerdril
BerichtGeplaatst: 10 maart 2020, 11:03 

Vanmorgen de eerste klomp kikkerdril gevonden :kikker3

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 11 maart 2020, 12:42 

Gefeliciteerd!

Bij mij is het volgende te melden:
--'s nachts een roepend paddenmannetje.

--vandaag 3 bruine kikkers aan het rommelen aan de wateroppervlakte. (Met de grijze kelen naar de zon gericht zouden dat, volgens de literatuur, mannetjes moeten zijn.)

--Zorgelijk: Op een strook zwart vijverfolie liggen aan de overkant twee, nog bijna zwarte (!), middelgrote kikkers. Op de afstand van 4 - 5 meter zie ik zéker geen tekening van de bruine kikker.

Als dit NU al groene kikkers zijn, dan is dat beslist niet goed.
Veel te vroeg.
Mocht blijken de komende weken dat het inderdaad groene zijn - ze kleuren na enige tijd bij in het licht - dan moet ik weer mijn krekels gaan bestellen, want er is echt nog veel te weinig te eten.
Geen insekt te zien...

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 11 maart 2020, 16:15 

Het kikkerdril is verdwenen :? ik snap er niks van. Misschien is het onder de waterlelie gezakt, maar dat kan bijna niet. En voor zover ik weet zitten er behalve 1 oeverspin en een paar ruggenzwemmers geen roofdieren in het water.

Er is inmiddels wel een nieuw klompje bijgekomen. Ze zijn druk bezig, maar het zijn nog vooral mannetjes die het een beetje bij elkaar proberen. Ik denk dat de vrouwen nog onderweg zijn. Ik hoop het want anders is mijn kikkerpopulatie behoorlijk gekrompen.

Oei zwarte groene kikkers Peter, dat klinkt niet goed inderdaad, hoewel ik net ook een behoorlijk donkere grote bruine kikker in het riet zag klimmen. In het water lijken ze lichter en zie je de tekening beter (en soms komen ze ook pikzwart uit de modder)
Kun je het niet aan de lichaamsbouw zien trouwens? Wilma kan dat sowieso...foto?

Hier zijn trouwens genoeg insekten, het viel me een paar weken geleden al op dat er veel zwermpjes vliegjes zijn. En er springt van alles kleins rond het water. Maar jouw groene kikkers hebben natuurlijk liever een dikke krekel.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 11 maart 2020, 20:53 

Ieder jaar is bij mij ook verschillend. Er zijn jaren met veel (weleens 45 geteld) en dan plotseling een stuk minder ( maar 15) bruine jongens. Niettemin altijd genoeg voor nakomelingen.

Mijn groene:
Vanmiddag keek ik met een verrekijkertje en zag inderdaad aan de tekening dat het groene waren.
Dit hoort echt niet.
Alle bruine zijn heel mooi helder gevlekt en prima herkenbaar. Bovendien gedragen ze zich totaal anders.
De groene liggen altijd op de kant in de zon en de bruine scharrelen onder water of kibbelen heel beweeglijk (mannetjes !) aan de oppervlakte tussen de planten. Ze proberen duidelijk door op en over elkaar te kruipen, op elkaar te springen de concurrent te verjagen.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 12 maart 2020, 11:58 

:kikker3 :kikker3 Hiep, hiep! Hier ook twee klonten vanmorgen.

Waar ze plotseling vandaan komen blijft mij altijd een raadsel.Alsof ze het afgesproken hebben ligt er 's morgens een hele groep bruine mannetjes met elkaar te spartelen en elkaar te pesten tussen de stengels van de opkomende lisdodden en al bloeiende dotterbloemen.
Vermakelijk tafereel.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 12 maart 2020, 15:53 

Jippie! Leuk hè dat gespartel.

Gisteravond liepen er 2 op het terras om vervolgens in de vijver te plonzen en vanmorgen vond ik een dik vrouwtje onder de schutting....dus ik verwacht morgen minstens 3 nieuwe klonten ;)

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 13 maart 2020, 18:34 

Opvallend is dat ieder jaar bruine kikkers alle dril op één plek, dicht tegen elkaar aanleggen en nagenoeg alle kikkers OOK zich daar verzamelen, elkaar opzoeken en ruziën om een vrouwtje.

Bij mij is dat een ondiep (=25 cm) stukkie van maar 60 x 30 cm, altijd waar plantenstengels zijn en altijd op de plek waar 's middags het langst de zon op staat. Het wordt dan na een week zo'n brei van dril met hele plakkaten die zelfs deels boven water uit gaan steken, dat je nauwelijks meer kunt zien hoeveel klonten het eigenlijk waren.

Ook opvallend: 's nachts wordt er véél meer en véél harder "geknord" - want kwaken kun je het niet noemen - dan overdag.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 7 berichten ] 

Forumoverzicht » Kikkers » Kikkers » Kikkerdril