Het kikkerforum

Welkom op het kikkerforum

Het is nu 02 jul 2020, 09:02

Forumoverzicht » Kikkers » Kikkers » Kikkervisjes naar buiten verplaatsen? Is het niet te koud?

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 7 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Kikkervisjes naar buiten verplaatsen? Is het niet te koud?
BerichtGeplaatst: 28 maart 2020, 09:03 

Wij hebben een aquarium vol net uitgekomen bruine kikkervisjes-larven. Ik wil ze graag naar buiten verplaatsen in een grote bak waar ze lekker kunnen eten, groeien en er tzt uit kunnen kruipen naar de sloot. Maar...het is nog zo koud buiten en het water in de grote bak (diameter 150) dus ook. Kan ik ze nu wel verplaatsen zonder dat ze doodgaan? Ze zijn natuurlijk koudbloedig maar het lijken nog zulke kwetsbare "baby's".
Groet, Laure

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 28 maart 2020, 13:04 
Site Admin

De bruine kikkers zijn begonnen met de voortplanting maar ze leggen hun dril in ondiepe gedeeltes waar het water sneller wordt opgewarmd door de zon. Het temperatuurverschil tussen het aquarium binnen en de grote bak buiten lijkt me erg groot. Je zou ze kunnen acclimatiseren door ze eerst in een grote plastic zak in het water te hangen.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Kikkervisjes naar buiten verplaatsen? Is het niet te kou
BerichtGeplaatst: 28 maart 2020, 14:10 

Dank voor je reactie. Het acclimatiseren snap ik maar is het water buiten niet gewoon te koud? Met de nachtvorst op komst? Ik wil ze graag wel naar buiten doen want uit het relatief kleine kluitje dril (bakje 200 cc) kwamen meer dan 200 kikkervisjes. Das erg veel voor het aquariumpje.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 28 maart 2020, 14:18 
Site Admin

Dat zijn er wel erg veel, ja. Kun je de meeste kikkervisjes niet terugbrengen naar de plek waar je het dril gevonden hebt? Ik neem aan dat dit op een ondiepe en dus sneller opgewarmde plek was? Dan houd je er een paar in het aquarium.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 28 maart 2020, 14:42 
Site Admin

Op zich kunnen kikkervisjes overigens wel tegen kou. Er zijn ook kikkervisjes die als kikkervis overwinteren omdat de metamorfose niet helemaal afgerond was maar het is niet optimaal. Ze zullen niet groeien als het te koud is.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 28 maart 2020, 16:12 

Momenteel komen in mijn vijvers veel klonten kikkerdril uit en de eerste zwemmen al aarzelend rond.
Water was afgelopen weken 5 - 6 graden en 's morgens lag er zelfs hier en daar een vliesje ijs.
De ontwikkeling vertraagt dan wel wat, maar, zoals Wilma al aangaf, er gebeurt niets rampzaligs.
Ze houden zich gedeist.
Een nachtvorstje stelt helemaal niks voor.Verder zwemmen hier zowel bruine,groene kikkers (veel te vroeg) en padden lustig in het rond.
Dat wij, mensen, gruwen van deze temperauren is typisch menselijk gedacht, maar bezijden de dierlijke realiteit.
Onze amfibieƫn zijn helemaal toegerust op deze rare weerschommelingen.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Kikkervisjes naar buiten verplaatsen? Is het niet te kou
BerichtGeplaatst: 29 maart 2020, 14:11 

Bedankt voor jullie adviezen. Ik zal ze binnenkort verplaatsen naar de grote bak buiten (diameter 2 meter). Van daaruit kunnen ze tzt er zelf eruit kruipen naar de sloot (op 10m afstand)

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 7 berichten ] 

Forumoverzicht » Kikkers » Kikkers » Kikkervisjes naar buiten verplaatsen? Is het niet te koud?