Het kikkerforum

Welkom op het kikkerforum

Het is nu 02 jul 2020, 07:18

Forumoverzicht » Kikkers » Kikkers » Kikkerdril uit het slijm

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 22 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Kikkerdril uit het slijm
BerichtGeplaatst: 14 apr 2020, 23:56 

Hallo,
Ik heb sinds vorige week woensdag kikkerdril uit eigen tuin. De dril was toen vers gelegd, En ik heb er een paar vragen over;
Wat is er aan de hand als het zwarte bolletje uit de dril raakt? (Het is dan nog verre van kikkervis.)
Sommigen zijn deels wit, wat is dit?
Na een week doen ze nog steeds niets ( ze zijn nog steeds rond) gaan ze nog wat doen?
De dril zit vast geplakt aan een steen, en drijft niet. Is het erg dat ze niet drijven? Moet ik ze van de steen verwijderen?

Met vriendelijke groet,
Jeroen

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 16 apr 2020, 09:40 
Site Admin

Jeroen hoek schreef:
Wat is er aan de hand als het zwarte bolletje uit de dril raakt? (Het is dan nog verre van kikkervis.)

Net uit het ei is het een larfje, nog geen kikkervisje. Misschien zijn de eitjes aangepikt, bijvoorbeeld door een merel.
Jeroen hoek schreef:
Sommigen zijn deels wit, wat is dit?

De bovenkant van de eitjes is bijna zwart, aan de onderkant zie je een kleine wittige vlek. Eitjes die niet bevrucht zijn worden grijs en later wit.
Jeroen hoek schreef:
Na een week doen ze nog steeds niets ( ze zijn nog steeds rond) gaan ze nog wat doen?

Hoe lang het duurt voor er een kikkerlarfje uit het eitje komt, hangt vooral af van de temperatuur van het water. Als het water warm is, dus als het al vroeg in het jaar mooi weer is, komen de eitjes sneller uit, maar gemiddeld duurt het ongeveer 3 weken.
Jeroen hoek schreef:
De dril zit vast geplakt aan een steen, en drijft niet. Is het erg dat ze niet drijven? Moet ik ze van de steen verwijderen?

Als het dril wel onder water ligt dan kun je het gewoon laten liggen.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 16 apr 2020, 19:32 

In mijn waterpartijtjes worden ook altijd de klonten dril tegenaan, of tussen, iets gelegd. (stenen of stengels.)
Daar zit de hele brei met eitjes aan vast.

Omdat ik 3 verschillende watertjes heb, verdeel ik bij veel productie weleens wat klonten en dan moet ik voorzichtig met een schepnet de diverse drilhopen lostrekken.
Dat gaat - met beleid uiteraard - altijd goed.
De verbinding met het object is ook van slijmerige aard en laat bij voorzichtig (!) gedoseerde handelwijze los.

Zo heb ik overal kikkervisjes. Het frappante is dat ze ieder jaar ALTIJD op dezelfde plek drillen. (Zonnig, ondiep en vol stengels.)
Dat weten kikkers beter dan ik natuurlijk, maar omwille van de leefruimte verdeel ik de boel.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 16 apr 2020, 23:30 

bedankt voor de reacties!
ik heb daarop nog twee vragen:
dus als een eitje een witte stip heeft is hij niet dood?
als een eitje (zo rond als een knikker) buiten de dril komt maar in een kweekbak zit (dus zonder gevaar) heeft het dan nog kans dat he een kikkervis wordt?

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 17 apr 2020, 09:42 

Af en toe heb ik ook een paar met duidelijk wit kleurende delen. Inderdaad lijken die af te sterven en niet levensvatbaar.Het is echter lastig om, als ze in de vijver liggen precies die aangetaste eitjes te volgen.
Als je ze in een aquarium even apart houdt, dan kun je ons later vertellen of dat inderdaad niet-levensvatbare exemplaren zijn.

Bij paddensnoeren heb ik dat ook weleens gehad, maar ook slecht een beperkt aantal.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 17 apr 2020, 11:46 

Jeroen hoek schreef:
bedankt voor de reacties!
ik heb daarop nog twee vragen:
dus als een eitje een witte stip heeft is hij niet dood?
als een eitje (zo rond als een knikker) buiten de dril komt maar in een kweekbak zit (dus zonder gevaar) heeft het dan nog kans dat he een kikkervis wordt?

Een rond zwart balletje hoort niet uit het dril te komen, het lijkt me ook onmogelijk omdat het dril erg stevig is....dus dan moet het dril ergens door heel zacht zijn geworden. Normaal gebeurt dit pas na een tijdje als het larfjes zijn geworden en ze zich naar buiten friemelen (ze strekken en krullen zich steeds weer op en komen dan steeds verder buiten het eitje te liggen, het dril lost dan ook lamgzaam op)
Bijlage:
126FFFAE-F756-43B1-B684-98C272E0DD91.jpeg
126FFFAE-F756-43B1-B684-98C272E0DD91.jpeg [ 73.57 KiB | 738 keer bekeken ]

Ik heb dagelijks foto’s van een bergje kikkerdril gemaakt en de witte puntjes opde foto hieronder waren niet uitgekomen. Dus als het er zo uit ziet is het niet levensvatbaar (onbevrucht waarschijnlijk).
De balletjes zijn hier ook niet helemaal rond meer, maar een beetje uitgerekt, dit gebeurt binnen na een dag al en buiten kan dat bij koud weer wel een week duren....maar inmiddels is het niet meer zo koud dus er zou wel wat moeten gebeuren in de vorm van de balletjes.

Bijlagen:
4A376110-663C-46FC-9456-59D57B28FDC3.jpeg
4A376110-663C-46FC-9456-59D57B28FDC3.jpeg [ 2 MiB | 738 keer bekeken ]
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 17 apr 2020, 23:16 

Kan zacht dril uitkomen? en waarom word het zacht?

Ik heb vandaag twee mini-drillies (ongeveer tien eitjes) gevonden. En ik wil graag dat zij het wat beter doen. Maar wat doe ik fout?:
ze hebben een aquarium met zandbodem, Een plantje (een van vorig jaar, hij doet volgens mij niet zo veel meer, ik heb vandaag nieuwe gekocht voor de nieuwe dril) Halfschaduw, steen, en ze staan buiten

volgens mij zouden ze met deze ingrediënten het toch moeten doen?

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 18 apr 2020, 08:56 

"Kikker": mooie foto's van uitkomend dril en toelichting op "het wittepuntjes probleem."Compliment!

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 18 apr 2020, 09:01 

Jeroen Hoek: M.i. kun je niet meer doen. Een ruime bak met water, liefst uit sloot of vijver, zuurstofplanten en vooral de temperatuur laag houden. De natuur gaat dan zijn gang.
Dit moet lukken en anders is het legsel al tevoren beschadigd, of niet bevrucht.
Er zijn weinig legsels in het dierenrijk die zo makkelijk uitkomen als bruine-kikker-eitjes.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 18 apr 2020, 16:23 

moet ik de zachte dril verwijderen? (voordat het nieuwe ook zacht word?)

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 18 apr 2020, 19:28 

Kun je een foto maken van het dril? Het is zo moeilijk te zeggen wat er eventueel aan de hand is.
Ligt het dril in je vijver of heb je het eruit gehaald? Weet je zeker dat het kikkerdril is?

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 18 apr 2020, 22:37 

Het is uit de vijver, het zit in een kweekbak het is waarschijnlijk kikker maar het kan ook goudvis zijn (maar dat denk ik niet) ik zal morgen een foto sturen

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 19 apr 2020, 13:15 

foto

Bijlagen:
IMG_5966.JPG
IMG_5966.JPG [ 881.08 KiB | 719 keer bekeken ]
IMG_5967.JPG
IMG_5967.JPG [ 1.54 MiB | 719 keer bekeken ]
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 19 apr 2020, 13:23 

Voor mij is dit toch echt gewoon "bruine-kikkerdril"
Dat sommige delen er wat "waterig/beschadigd" uitzien, wijt ik aan het transport van vijver naar bak en/of een andere mechanische oorzaak die de normaliter de mooi ronde en structureel aan elkaar verbonden eitjes tot een kluit kikkerdril maken.

Het uit elkaar trekken van een klont dril leidt zeker tot beschadigingen. Dat is echter, gezien de enorme hoeveelheid eitjes, voor de natuur geen ramp.
Statistisch blijven er sowieso maar ,dacht ik, 3% over die het stadium van volwassenheid bereiken.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 19 apr 2020, 13:32 

Het was een klein klontje wat niet in de vijver had kunnen blijven, want de goudvissen eten alles wat beweegt. kikkervisjes hadden in de vijver geen kans.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 22 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Forumoverzicht » Kikkers » Kikkers » Kikkerdril uit het slijm