Het kikkerforum

Welkom op het kikkerforum

Het is nu 02 jul 2020, 08:06

Forumoverzicht » Kikkers » Kikkers » Kikkerdril uit het slijm

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 22 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Kikkerdril uit het slijm
BerichtGeplaatst: 19 apr 2020, 14:07 
Site Admin

Het zou kunnen dat de vissen er al van hebben gegeten of een merel. Ik heb geen idee of een eitje nog kan groeien zonder het beschermende gelei wat ook het voedsel voor deze periode is. Ik zou het gewoon afwachten.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 26 apr 2020, 16:55 

:cheer mijn kikkervisjes zijn uitgekomen!!

Bijlagen:
IMG_6184.JPG
IMG_6184.JPG [ 1.01 MiB | 343 keer bekeken ]
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 27 apr 2020, 09:14 
Site Admin

Super!

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 27 apr 2020, 10:33 

Tjonge, wat een enorme levensvatbaarheid.
De natuur blijft je verbazen.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 25 mei 2020, 13:14 

Miskraam....

Ik vreesde het al: onbevrucht groene kikkerdril.

Zoals eerder gemeld heb ik dit voorjaar nog geen enkel kwakend mannetje in mijn achtertuin gehad, terwijl er, zo geschat, een 20-tal vrij grote beessies permanent in de zon zitten. (8 - 10 cm lang)
Gezien de stilte vermoedde ik al dat ze nog niet geslachtsrijp zijn. (2 -3 jaar staat daar voor.)

Vanmorgen dus een klontje dril tussen de planten uitgevist. Helemaal wit. Zowel de eitjes als het slijm er omheen.
Poelslakken zaten al genoeglijk de boel op te vreten.
Bij nadere beschouwing: een dooie witte drap. Zag er niet uit....helemaal verslijmd.

Jammer,...dit jaar geen jongen?
Er zit nu wel zeker een vrouwtje dus.
Gelukkig zit ik niet zonder kikkers en de meesten blijven ook, maar ja, je wil toch jaarlijks peet/stief-vader worden van minimaal 800- 1000 kleine, donderse, zwarte onderwaterzwemmertjes, nietwaar...

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 25 mei 2020, 14:42 

Jammer van de eitjes, misschien zit er nog ergens wat verstopt van een stil mannetje dat geen zin had om te kwaken.
En anders volgend jaar beter als de mannetjes oud genoeg zijn.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 10 jun 2020, 16:46 

Weinig voorkomend: onbevrucht kikkerdril.

.Vorig jaar had ik slechts één kwakend mannetje, dat we i.v.m. de geluidsoverlast 24/7 - hij hield ècht niet op - voor mijn 4 weken durende vakantieafwezigheid naar de duinpoelen gedeporteerd hebben. (Daar leeft ook een kolonie.)
Nee, dat mag wettelijk niet, maar er zijn grenzen aan het acceptabele van overlast en ik kan bogen op mijn actieve bijdrage aan de kikkerstand alhier.
Mijn buren zijn al héél tolerant m.b.t. mijn hobby. Daar waardeer ik en daar doe ik dan ook wat voor terug: leefbaarheid respecteren.

Heel idioot: ik heb zeker zo'n 30/35 groene kikkers rondzwemmen, waarvan ca 18 behoorlijk groot, maar niet één kwaker. Statistisch gezien zijn er altijd veel minder vrouwtjes dus het is zeer aannemelijk dat het merendeel nog niet volwassen mannetjes zijn. (En wellicht een paar vrouwtjes, maar dat kunnen er niet veel zijn.)

Twee dikke papzakken, die ik al ervan verdacht hoogzwangere vrouwtjes te zijn. plompen regelmatig het water in met achterlating van slierten dril, half op het sompige mos.
Jammer, jammer....onbevruchte kledder met witte bolletjes..
Hoe is het mogelijk.
Ik heb maar één mannetje nodig, net als vorig jaar, en die weet er vast wel raad mee.

Volgend jaar dan maar. Volwassen worden vergt, volgens de literatuur, 3 - 4 jaar.
Geduld is een schone zaak.
Gezien de aantallen en mijn kikkervriendelijke achtertuin, zou het wellicht volgend jaar moeten lukken .
Jammer van die dril...

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 22 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2

Forumoverzicht » Kikkers » Kikkers » Kikkerdril uit het slijm