Het kikkerforum

Welkom op het kikkerforum

Het is nu 02 jul 2020, 07:10

Forumoverzicht » Kikkers » Kikkers » Nieuwe vijver

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 18 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Nieuwe vijver
BerichtGeplaatst: 09 mei 2020, 22:52 

Hallo,

Ik heb 2 mini vijvers, daar zit een groene kikker regelmatig in. Vooral voor een frisse plons.

Ik heb nu ook een, iets grotere vijver. Zouden ze deze ook kiezen om lekker te gaan vestigen en eitjes leggen en lekker kwaken of alleen voor een koele plons?
Schat zo ongeveer 1.5 meter lang en 50 breed. Zie foto.

Heb ook een gat gegraven ergens in de tuin en daar bezig met een composthoop op maken. Rest van de tuin is lekker groen en wilderig.

Hoor het graag :)

Bijlagen:
IMG-20200509-WA0000.jpeg
IMG-20200509-WA0000.jpeg [ 2.12 MiB | 338 keer bekeken ]
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 10 mei 2020, 12:23 
Site Admin

Als de kikker de mini vijvertjes al heeft gevonden zal hij de grotere variant ook wel gaan waarderen. Of de kikker blijft en gaat paren is koffiedik kijken. Daarvoor zal er in ieder geval nog minstens 1 andere kikker op je vijver af moeten komen ;-)
De rest van de tuin klinkt wel ideaal.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 10 mei 2020, 13:50 

Wilma zegt "koffiekdik kijken".
Mee eens.

Ik heb een aardige kolonie groene kikkers in een amfibievriendelijke, rommelige tuin met bescherming tegen reigers, eksters en katten.
Daarbij voer ik ze dagelijks met levende krekels bij.

Niettemin geven sommigen de voorkeur aan de goudvissenvijver van mijn "schuin-achterbuurman - met - kat", weinig schuilmogelijkheid en 3 vrij kale kanten met grind en tegels rond de vijver.

Er zitten nu 7 kleintjes van mij bij hem. Wij vinden dat beiden prima, maar we begrijpen het niet. Er zijn er genoeg om te delen.

Vorig jaar had ik een luid kwakend mannetjes die het veel leuker vond in zijn vijver dan bij mij. Uiteindelijk hebben we hem voor de zomerse, nachtelijke burenrust maar naar de duinpoelen gebracht, waar ook een kolonie huist.
(Officieel mag dat natuurlijk niet, maar ons doel is kikkervriendelijk, maar ook burenrelatie-vriendelijk, dus...toch maar gedaan.)

"Koffiedik kijken"? Zeker de natuur is boeiend en vol verrassingen.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Nieuwe vijver
BerichtGeplaatst: 10 mei 2020, 13:59 

Leuk om te lezen hoe jullie er over denken bedankt voor de reactie.
Kan het helpen als ik er nog een bak van 1 meter lang en 30 breed tegen aan plaats met kruipplantjes over de randen van de 2 vijvers? Springen ze dan van vijvertje naar vijvertje of zal de rand altijd een opstakel zijn om goed te kunnen bewegen, spelen en paren in het water?

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 10 mei 2020, 15:11 

Weinig obstakels houden kikkers tegen.

Als ze iets prettig vinden, doen ze van alles om te blijven en omgekeerd, als ze het niet naar de zin hebben, dan houd je ze alleen binnen met een 2 m betonnen muur...

Voorbeeld:
Ik heb in een hoek van een vijver een stapel met dode, 15 cm dikke boomtakken. Bedoeld om tussen te kruipen, mossen groeien er op en wolken met kruipende insekten verstoppen zich daar.
Is ook een ideale plek voor een zonnebad. Je staat versteld hoe goed kikkers omhoog kunnen klimmen, maar soms maken ze ook vanuit het water een sprong omhoog om erop te komen.
Afstand/hoogte sprong vanuit het water schat ik op 25 cm.
Nu zijn het doorgewinterde zwemvlieszwemmers, maar afzetten uit het water is toch wel een kunst apart.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 10 mei 2020, 20:01 

Dankje. Wat doen kikkers in het water bij zo'n flinke tenoeratuurdaling van vandaag dit weekend naar morgen en komende dagen?

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 11 mei 2020, 08:31 

Ik heb nu n.a.v. jouw vraag even buiten gekeken. (11/5, 08.30 u)
Een waterig zonnetje en 8 graden maar. NIETS te zien.
Alles ligt nog onder water. Ze wachten lekker op hogere temperaturen

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 23 mei 2020, 20:41 

Ik heb nu ook nog een 2e vijver aangelegd. Deze is 2 keer zo groot. Een lekkere vijver tuin dus. Laat de kikkers en padden maar komen :)

Bijlagen:
IMG_20200523_162857.jpg
IMG_20200523_162857.jpg [ 5.37 MiB | 264 keer bekeken ]
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 24 mei 2020, 12:25 

Wat een enthousiasme. Leuk!

Het feit dat je al in je eerste bericht meldt dat je een groene kikker hebt, betekent dat je vlak in de buurt moet wonen waar groene kikkers leven.(Natuurgebied? Polders?)
Normaliter komen "uit zichzelf" in tuinvijvers van woonwijken bruine kikkers en padden.
Groene kikkers zijn veel kieskeuriger en stellen duidelijk andere eisen dan bruine.

Is jouw genoemde kikker wel echt een groene kikker, want "bruine kikkers" zijn ook vaak aardig olijfgroen en sterke kleurvariëteit is meer regel dan uitzondering.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 24 mei 2020, 15:16 

Wij wonen vlakbij de Maas, zou dus kunnen dat ze het water ruiken en op pad gaan om lekker in een woonwijk vijvers te spotten?

Ik hoorde bij de achterbuurman ze nog hevig kwaken, echt aandacht trekken. Vorig jaar zag ik padden in het steegje volgens mij zijn dat de harde kwakers.

Maar als het goed is laatst dus de groene kikker, zie foto. Dan kunnen jullie zelf oordelen :)

Bijlagen:
IMG_20200524_151623.jpg
IMG_20200524_151623.jpg [ 1.31 MiB | 247 keer bekeken ]
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 24 mei 2020, 19:37 

Goed dat je een foto stuurt.
Het is niet helemaal duidelijk, maar in mijn optiek zie ik een duidelijk donkere (donkerbruine) oogvlek.
Kenmerkend voor de bruine kikker.

https://www.kikkersite.nl/bruine.php

Ook de doorgaans goed zichtbare felgroene rugstreep, die meestal al begint tussen de ogen òf daarvóór zelfs, mis ik.

De lichaamskleur is vanaf de minder duidelijke foto discutabel, maar neigt ook naar mijn mening naar de olijfkleur van de bruine kikker.
Niettemin: ik denk de bruine kikker, maar er resteert altijd enig voorbehoud.

Vergelijk zelf met alle plaatjes:
https://www.google.com/search?q=groene+ ... 3pAhVP_aQK

Kwakende padden:
Helaas, Totaldaan, padden kwakken nooit, ook niet zachtjes.
Het mannetje heeft in de paartijd, die nu (eind mei) allang voorbij is, een soort "tjoep-tjoep"-geluid.
Wilma hier heeft ze onder:
https://www.kikkersite.nl/geluiden/gewonepad.wav

Succes met je vijvers. In jou hebben we er weer een enthousiaste forumganger bij.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 25 mei 2020, 09:01 
Site Admin

Ik mis inderdaad ook de gele rugstreep maar ik ben er niet zeker van of dit nou een bruine kikker is. Daarvoor is de bruine vlek die bij bruine kikkers loopt vanaf het oog tot aan de schouder niet duidelijk genoeg voor mij.
Als ik dan het gedrag lees... 'hij zit er regelmatig in voor een plons', dan is dat wel meer het gedrag van een bruine kikker. Die leven na de paartijd veel op het land en gaan naar het water als het warm en of droog weer is om af te koelen en uitdroging te voorkomen. Groene kikkers blijven in de vijver of zonnen lekker op de rand ervan.
Er is wel iets waardoor we zekerheid zouden kunnen krijgen, mits het een mannetje is: de mannetjes van groene kikkers hebben uitwendige kwaakblazen, de bruine hebben dat niet.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 25 mei 2020, 11:17 

Ik zal het eens in de gaten houden en ook wat er in de toekomst op de grotere vijver afkomt, wordt vervolgd.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 25 mei 2020, 14:38 

Ik stem ook voor bruine kikker, wel een mooie. Bij mij is ongeveer 2/3 van de bruine kikkers grijs/bruin en 1/3 groen met stipjes of streepjes of vierkantjes, vlekjes enz. Waarom heten ze eigenlijk “bruine” kikkers :S

Leuk dat je een tweede vijver hebt gemaakt. Ik twijfel nog steeds over een ieniemini vijvertje erbij, maar die zou dan teveel in de volle zon komen en eigenlijk heb ik geen ruimte over, maar het lijkt me zo leuk dat ze dan heen en weer gaan steeds :kikker3

Ik hoop dat je nieuwe vijver snel vol zit met van alles.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 25 mei 2020, 18:36 

Mooi hoe bijzonder het is dat we het niet allen zeker weten, zegt genoeg over deze leuke beestjes.

Ik zag zoveel leuke berichten op dit forum dat ik een grote vijver erbij wilde hebben, dit zodat ze heen en weer kunnen springen en door het water kunnen scheuren.

Ze liggen allemaal de helft van de dag in de zon dus het kon ook precies, vandaar!! Ik snap dat als je aan het stoeien bent met de zon die te heet kan worden het lastiger is om er nog een aan te leggen.

Stenen en takjes etc ernaast en stenen muurtjes gebouwd met klimop hedra ertussen in de hoop ook een keer een salamander te spotten.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 18 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Forumoverzicht » Kikkers » Kikkers » Nieuwe vijver