Het kikkerforum

Welkom op het kikkerforum

Het is nu 23 apr 2021, 09:34

Forumoverzicht » Kikkers » Kikkers » helaas dode kikkers

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 16 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: helaas dode kikkers
BerichtGeplaatst: 17 maart 2021, 11:56 

Ik heb een kunststof bak van 80 cm diep en doorsnee 60 cm.
Elke zomer heb ik kikkers en soms padden die vrijwillig gezellig in onze tuin en vijvertje komen wonen.
In de veronderstelling dat er wel enkel kikkers zouden overwinteren in mijn bak heb ik tijdens de vorst om de paar uur het ijs open gemaakt en ervoor gezorgd dat dit niet dicht ging vriezen. Tot ik vorige week merkte dat het water helemaal donker werd en ik maar eens met een visnet
ging kijken wat er aan de hand was. Ik werd er misselijk van, ik heb zo,n 30 dode kikkers er uit gevist, helemaal opgeblazen. Nog 10 kikkertjes hebben het gered, sommigen waren heel bleek.
Ik voelde me erg schuldig alhoewel ik echt mijn best gedaan heb. Er zat wel modder/zand uit de tuin op de bodem, misschien heeft dit het veroorzaakt?
De 5 salamanders hebben het wel gered die heb ik tijdelijk in een aparte bak, voordat het stinkende water ververst is. Volgend winter maar op tijd de kikkers er uithalen en dan de bak afsluiten. Kan het geen kwaad als er nu en in de zomer zand/slib op de bodem ligt?
Kikkers vinden het toch niet fijn in een “kale” bak?
Trouwens ik heb wel veel waterpest in de bak alhoewel dat in de winter toch wel aardig dood was.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 17 maart 2021, 12:35 
Site Admin

Het is heel naar maar in een bak van 80 cm diep zouden kikkers gewoon moeten kunnen overwinteren mits die niet dichtvriest. Daar heb je voor gezorgd. Je hoeft je dan ook absoluut niet schuldig te voelen.

Peter is onze vijverexpert, ik denk dat hij wel verder in zal gaan op het zand/slib en de waterpest.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 17 maart 2021, 13:59 

Je omschrijft je bak als: 60 cm doorsnee en 80 cm diep.
Met 60 cm doorsnee (ronde bak dus?) heb je wel een héél klein vijvertje. Hoe kleiner de vijver, hoe lastiger het is om goede waterkwaliteit te houden.

Wat kan er dan misgaan?
De modder die iedere vijver heeft, levert altijd rottingsgassen op. In de winter sterft een deel van de waterplanten af en zuurstofvorming staat op een laag pitje.
Ook al zitten overwinterende kikkers in de "overlevings-spaarstand", ze kunnen zeker niet tegen volkomen dood water. (= giftige gassen en geen zuurstof)
Als je water zwart is, dan denk ik dat je helaas DAT stadium hebt.
(Vergelijkbaar met een riool.)
Mijn vijverwater is 's winters altijd glashelder.Ik voeg ook het hele jaar door zuurstof toe met een simpel aquariumpompje en een watervalletje.

30 kikkers is veel te veel voor zo'n klein vijvertje! Kennelijk hebben ze in jouw buurt geen andere plek.Klopt dat?

Nog een mogelijkheid: je water is in de loop van het jaar langzaam véél te zacht geworden door invallende regen. Krijg je óók stinkend water van en verslijmende planten. Te verhelpen met mineralentoevoeging.Koop je bij een vijvercentrum. Met een paar weken is je Ph, GH en KH op orde en wordt je water helder en plantvriendelijk. Lees b.v. dit: https://www.vijverhulp.nl/waterwrd.htm

Verder is een beetje modder geen probleem, maar de verhouding met de waterinhoud moet kloppen.
Mijn advies: in de herfst bladeren en stinkende troep verwijderen. Zorg ook de in je tuin veel gelegeneheid is om te overwinteren op het land. Mijn tuin is danook een "half-wilde" tuin t.b.v. de bruine kikkers en padden.
Op deze site van Wilma staan heel goede teksten/aanwijzingen daarover.

Als je de mogelijkheid hebt: maak je vijver veel groter. De balans is dan makkelijker te handhaven. En....véél lezen over kikkervriendelijke tuin en vijver.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: helaas dode kikkers
BerichtGeplaatst: 17 maart 2021, 16:30 

Bedankt Peter voor je heldere uitleg! Ja, de bak is in verhouding erg klein voor zoveel kikkers. Voor ons huis hebben we een vijver en daar komen ze in het voorjaar/zomer vandaan. Hiervoor hadden we een kleinere bak en waren er maar enkele kikkers. Nu deze bak dieper is komt er dus heel wat op af voor de winterslaap.
Het kan kloppen dat het water te zacht is geworden, ik vulde bij met regenwater maar ook wel water uit de kraan. In ieder geval bedankt voor de tips, het gaat me niet nog een keer gebeuren☹️

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 17 maart 2021, 16:39 

Zo,n waterpomp maakt toch geluid? of valt dat mee, we hebben met onze buren te maken.
Is zo,n pomp niet te groot en maakt het niet teveel waterbeweging voor de kikkers/salamanders?

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 17 maart 2021, 19:01 

In principe wil ik zo weinig mogelijk (onnatuurlijke) techniek hebben om "de natuur" te helpen, maar dit heb ik wel:

--Zowel in mijn voortuinvijvertje als de twee grotere plassen achter heb ik een kleine beluchtings-aquariumpompje 24/7 (hele jaar) staan borrelen. Voor de zekerheid dat er maximaal zuurstof is. Uiteraard zorg ik steeds voor veel zuurstofplanten. Die hebben weer voedsel nodig, dus moet je de waterwaarden goed houden. (Goed doorlezen hoe dat werkt. TE voedingrijk water levert weer lastige algenoverlast op. Dus goed lezen en goed je vijver testen.)
Zowel met lakmoesstrips als "gewoon op het oog."
Een stabiele vijver moet continue in het oog houden.

Het heeft me ooit enige jaren gekost om goed vijverbeheer "in de vingers te krijgen.". (Met dank aan Wilma! Haar kennis op deze site heeft me aan de gang gezet.)
Deze kleine pompjes (ca. € 15,--/stuk, verbruik 2 Watt) hóór je beslist niet. Ze zitten ook in een regendichte box, i.v.m. kortsluiting!

--Een eenvoudige circulatiepomp. Die ligt ONDER water op ca. 40 cm en de draad gaat ook weer naar de "box" voor elektriciteit. (Hoor je niet!. Kost € 20,00 Verbruik 15 Watt.) Pompt 800 L water/uur rond van de ene vijver naar de iets hoger gelegen andere. Via een watervalletje stroomt het terug EN neemt daardoor óók zuurstof op.

Voor zo'n klein vijvertje als de jouwe zouden zuurstofplanten genoeg moeten zijn. Maar 60 cm doorsnee is in mijn beleving "een grote emmer". (Of zie ik dat verkeerd?)
Ga voor een grotere als je ruimte hebt. (Kunststof of vijverfolie.)

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 17 maart 2021, 20:22 

Helaas heb ik nog niet de ruimte om een grotere vijver te maken, in ons volgende huis met grotere tuin wil ik dat zekers doen, ik vind dat geweldig.
Dus eerst maar zorgen dat alles hier goed verloopt, ik zal veel informatie opzoeken en een goed idee om het water te testen. Nog een vraag: Hoe plant ik de waterpest? Ik heb begrepen dat ik die niet onder in de bak kan zetten omdat er dan te weinig licht bij komt?

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 17 maart 2021, 22:26 

Oh getsie wat naar zeg :(

Ik heb ook een kleine vijver (wel groter dan 60 cm) en daar overwinteren ook teveel kikkers in. Wat bij mij goed werkt tegen de modder en slib is mijn waterlelie, ik moet hem wel vaak snoeien want hij groeit enorm hard op al die kikkerpoep :P
Waterpest groeide hier voor geen meter, het bleef verslijmen en afbreken, vies worden. Hoornblad gaat wel heel goed, dat heb ik er gewoon los ingegooid. Misschien kun je dat nog proberen erbij te doen, samen met de waterpest, je hebt maar een klein stukje nodig, groeit vanzelf. Ik haal in de herfst wel een heleboel eruit want een groot gedeelte daarvan sterft af, scheelt ook heel erg in troep op de bodem.

Verder inderdaad een klein zuurstofpompje (van die borrelsteentjes aan een slangetje) voor zuurstof en ijsvrij houden in de winter en beluchting in de zomer. Mijn pompje staat in de schuur (beetje brommend geluid, wat je buiten niet hoort) en de slangetjes lopen helemaal door de tuin tot in de vijver.

Wat betreft de hardheid van het water. In het begin van het voorjaar is mijn vijver redelijk zacht, maar dit lost zichzelf eigenlijk altijd vanzelf wel op. Ik vul het bij met kraanwater wat ook al wat harder is....regenwater is sowieso te zacht voor een vijver.

En Peter...die plekjes maken in de tuin....misschien moet jij mijn kikkers eens opvoeden want ze willen nog steeds niet in de tuin overwinteren. Ieder jaar met zijn allen op een kluitje in de vijver, terwijl er genoeg moois ligt om in de tuin te slapen....grrr.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 17 maart 2021, 22:52 

Kikker. Ik denk dat jouw kikkers dyslectisch zijn en Wilma's richtlijnen niet kunnen lezen... :kikker3 :kikker3

Waterplanten.
In mijn kleinste en ondiepe vijvertje (25 cm water, 30 cm modder, 3,5 m x 1,5m), bedoeld/ingericht als "moerassig" groeit waterpest prima.

In de grotere watertjes doen hoornblad en waterviolier het prima, maar de waterpest zeer weer matig.
Heeft, denk ik, te maken met de andere samenstelling van het water, ondiep/diep en warmer/koeler.

De krabbescheer doet het hier het best in de diepe gedeelten, maar blijft weer armoedig in het moerasje.
Allerlei omstandigheden leveren diverse biotopen op.

Nog een voorbeeld: kroos doet het hier he-le-maal NIET.
Reden: kroos heeft voedingrijk water nodig en dat heb ik niet. Kikkerbeet doet het óók niet hier. Gaat gewoon dood/verslijmt!

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 18 maart 2021, 10:52 

kikker: bedoel je zo,n klein zuurstofpompje die je ook voor aquarium gebruikt?
ik zal nog wat hoornblad aanschaffen en in het voorjaar is er wel weer meer keus in waterplanten.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 18 maart 2021, 14:36 

Deze heb ik (5W dus dat is echt heel weinig), speciaal voor vijvertjes. Je hebt ook lagere modellen (voor nog kleinere vijvers) bijvoorbeeld ap-20 of ap-10. Als je googelt vind je die wel, ik denk dat je aan 1 steentje wel genoeg hebt. Er zit vaak wel een kort beluchtingsslangetje bij, maar die koop je ook voor een paar euro los.

Bijlagen:
1981BC9B-5460-4155-BC24-80B04156E235.jpeg
1981BC9B-5460-4155-BC24-80B04156E235.jpeg [ 2.19 MiB | 626 keer bekeken ]
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 18 maart 2021, 17:07 

CorneliaHendrika:
Wat Kikker hier toont is precies wat ik óók gebruik. Ik heb dan de AP-30. Ook twee met slangen. (Er zitten ook twee reserve membraampjes bij, voor het geval die lek raken.) Zoals Kikker meldt, deed ik ook. Een rol slang bij kopen, dan kun je makkelijker je pompje ergens droog zetten. Werkt prima!
Zuurstof EN 's winters een ijsvrij plekje.

Waterplanten kun je inderdaad voor een habbekrats kopen, maar ik heb destijds gewoon bij mij in de polder wat planten met een net opgevist. Dan zie je vanzelf wat het wel en niet doet.

Wat ook goed voor je water is: waterluis.
Die eten alg. Koop je per zakje bij een aquarium zaak.Moet je geen wonderen van verwachten, maar luis hoort ook in de biotoop.
Ook te koop in aquariazaken: tubifex. Een slingerwormpje dat in de modder zit en afval eet.
Tevens: waterpissebed. Haal je uit de modder in sloten.

Tot slot deze waterzuiveraars: zoetwatermosselen. Ook in meren/sloten, maar ook te koop bij speciaalzaken.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 19 maart 2021, 10:38 
Site Admin

Cornelia Hendrika wilde onderstaande tekst schrijven, maar dat lukte niet.

Bedankt voor alle antwoorden, ben er blij mee en ga ermee aan de slag :) :kikker1 :kikker1

Kikker, jij had dat een paar weken geleden ook een tijdje. Er zit blijkbaar iets niet helemaal lekker met de forumsoftware.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 19 maart 2021, 13:40 

Problemen met berichten plaatsen? Tot nu toe gaat bij mij alles prima.

Fijn dat we Cornelia Hendrika in onze ervaringen kunnen delen. Iedere situatie is anders. Wat bij mij werkt, hoeft nog niet overal zo te gaan. Veel doen, veel lezen en experimenteren.

Vandaag trouwens een schitterende "kikkerdag".
Een paar bruine mannetjes liggen elkaar tussen de al gelegde klonten dril te pesten, nog een stelletje worstelt rond EN...een 8-tal groene jongens liggen (veel te vroeg) in het zonnetje op de kant.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 19 maart 2021, 14:08 
Site Admin

Ik ben in ieder geval ook erg blij met de inbreng van jou en Kikker.
Die mannetjes op het dril zijn waarschijnlijk met drilpiraterij bezig. Ze proberen eitjes die bij het eerste legsel niet bevrucht zijn alsnog te bevruchten.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 16 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Forumoverzicht » Kikkers » Kikkers » helaas dode kikkers