Het kikkerforum

Welkom op het kikkerforum

Het is nu 31 jul 2021, 10:40

Forumoverzicht » Kikkers » Kikkers » Kikker mist armpje in amplex

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 8 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Kikker mist armpje in amplex
BerichtGeplaatst: 06 mei 2021, 10:24 

Het viel me een paar weken geleden al op dat er nog steeds 2 kikkers op elkaar zitten zonder dat er wat gebeurt.
Nu heb ik even een foto gemaakt om beter te kunnen kijken en zie ik dat het vrouwtje haar rechterarmpje mist.
Deze kikkers had ik een tijdje geleden al gevonden toen het net gebeurd was (mijn kat zat erbij te kijken :(), het mannetje ging er toen af en zij verdween naar de bodem en ik kon haar niet meer vinden. Ik was er al half vanuit gegaan dat ze het niet overleefd had.
Ik heb eerder een kikker met een half afgerukt armpje gehad en die redde zich prima.
Maar ik vind dit wel heel sneu, ze zitten waarschijnlijk al maanden zo. Ik twijfel een beetje of ik dit aan ga kijken (er lijkt wel nog iets in haar buikje te zitten, staat een beetje bol, misschien wachten ze op mooi weer?) of toch ze proberen te vangen met een netje in de hoop dat het mannetje eraf gaat. Ze moeten toch ook eten lijkt me.

Bijlagen:
F83B2A2A-C504-40DA-9170-3142154B0E89.jpeg
F83B2A2A-C504-40DA-9170-3142154B0E89.jpeg [ 2.54 MiB | 466 keer bekeken ]
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 06 mei 2021, 10:49 

Maanden? Dat is wel uitzonderlijk lang.
Heel apart. Ik ben benieuwd hoe dit afloopt en of gaat ingrijpen.'
Zo ja, hoe dan?

Je kat? Denk je dat jouw kat die voorpoot eraf heeft gescheurd? Helaas blijven katten een voortdurend gevaar voor kikkers.
Voor mij genoeg reden om mijn halve tuin van gaasbarrières te voorzien.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 06 mei 2021, 11:37 
Site Admin

Ik ben ook benieuwd hoe dit afloopt maar ik kan me niet voorstellen dat het mannetje haar al zo lang vast houdt. Is het niet opnieuw vasthouden?

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 06 mei 2021, 12:30 

Misschien heeft hij haar heel even losgelaten, maar ik denk niet lang want dan had hij intussen wel een andere gepakt toch? Nou ja, ik weet het ook niet zeker, alleen dat ze al een paar weken zo zitten. Hopelijk komt het vanzelf goed en ligt er binnenkort een nieuw klontje dril, ik ga ze in de gaten houden.

Wat betreft de katten Peter. Ja in het algemeen zeker een probleem. Katten zijn wreed, meestal willen ze er alleen mee spelen en laten ze dan voor dood liggen. Die van mij wil ze opeten :shock: Mag natuurlijk niet van mij en we laten haar ook niet buiten als er niemand bij is, meestal gaat dat goed. Wij hebben heel veel katten in de buurt (helaas), veel teveel. Onze tuin is ook helemaal afgeschermd dus er komen geen buurtkatten meer in de tuin (voorheen zaten ze iedere nacht rond de vijver en lagen er regelmatig mishandelde dode/halfdode kikkers :( )

Dus ja katten en kikkers zijn een slechte combinatie. Maar gezien het enorme aantal kikkers dat er nu nog woont, vind ik het acceptabel en ik hou ook heel veel van mijn kat :P

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 09 mei 2021, 09:29 

Hij is eraf. Ik zag haar vanmorgen zwemmen. Ik heb geen dril gezien.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 09 mei 2021, 09:33 
Site Admin

Ook weer opgelost ;-)

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 09 mei 2021, 09:41 

Stel dat er wel dril was geweest, dan zou dat uitzonderlijk laat zijn. Zes weken zeker.

Hier gebeurt in mijn watertjes weinig nieuws.Bij mooi weer liggen de groenen lui (en vet van het voeren) op de kant en ik kan niet wachten totdat ik de eerste "kwàààk !" hoor.
Niks ervan.
Hopelijk ga ik niet wéér een zomer tegemoet zonder geslachtsrijpe mannetjes. Vrouwetjes, lijken met hun buik formaat, wel aanwezig.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 09 mei 2021, 16:06 

Er ligt nu een slijmerige sliert in de vijver. Het voelt als dril, maar de vorm klopt niet en het is ook niet bevrucht. Misschien toch wat restjes leeg ei.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 8 berichten ] 

Forumoverzicht » Kikkers » Kikkers » Kikker mist armpje in amplex