Het kikkerforum

Welkom op het kikkerforum

Het is nu 17 sep 2021, 05:35

Forumoverzicht » Kikkers » Kikkers » Geheugen van groene kikkers

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 29 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Geheugen van groene kikkers
BerichtGeplaatst: 31 maart 2021, 15:11 

Vandaag, 31/03/2021, een warme zonnige dag. Al mijn groene kikkers zijn "uit". Zonnebadend op de kant.
Gisteren een lading steppenkrekels binnen gekregen. Tijd om te voeren.

In oktober 2020 heb ik ze, net voor de winterrust voor het laastst gevoerd en ik was benieuwd of ze nog mijn "witte voederbakje aan stok" zouden herkennen.

Resultaat: een stuk of 8 sprongen het veilige water in en bleven even geschrokken onder.
Ik hield het bakje een halve minuut stil om rust en vertrouwen te scheppen.
Enne...ja! Er kwam beweging in de kudde op de kant. Rustig lieten een stuk of 10 zich in het water glijden, de kop boven houdend en kijkend naar het zwevende bakje. Voorzichtig draaide ik het bakje om en liet de eerste 3 krekels bij gebrek aan leliebladeren in het water vallen.

Zeker...ze wisten het nog en binnen no-time was het voer verdwenen.
Vervolgens nog een 20-tal krekels verspreid gedumpt. Ging prima. Ze wisten het nog!

Wat leuk! Groene kikkers hebben dus geheugen dat de wintermaanden in de modder niet verloren gaat.
De prikkel werkt nog: wit bakje = eten = er naartoe zwemmen.
Hoe intelligent zijn kikkers nu eigenlijk?

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 31 maart 2021, 20:06 

Kun je hiervan eens een nieuw filmpje maken? Van je kikkers, hoe jouw vijver er nu bij ligt en hoe je je groene kwakers voert.

Ik verheug me al op de beelden

Mvg

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 31 maart 2021, 21:06 

Jordi. Had je ooit deze al gezien? Van zomer 2020.
Het idee van het voeren blijft hetzelfde, maar ik wil best de komende maanden wel weer eens een nieuwe maken.

Het principe is:
--Ik haal in een hoge 1 literbeker een 10 - 15 tal krekels uit mijn aquariumvoorraad van enige honderden. (Veld-, huis-, of steppenkrekels. Bestel je op internet.Ze springen nauwelijks, dus dat is simpel.)

--Bij de vijver schud ik enkele in mijn bakje-aan-stok (van 3,5 m)
--Langzaam reik ik het bakje naar het midden van de vijver en drop ze daar op leliebladeren. (Nu even een plankje, omdat de lelies nog niet boven zijn.)

Overigens drijven krekels op de oppervlakte, dus ze "peddelen" zich over de waterspiegel naar de kant.
Ze worden tijdens die zwemtocht meestal opgevreten door kikkers die zwemmend naar mijn bakje komen. Degenen die toch de kant opklimmen, worden alsnog "geflapt".

Het grappige is dat de paar krekels die het lukt om tòch via de kant te ontsnappen, 's avonds bij warm weer in de tuinen gaan zitten sjirpen.
Oók leuk! Net Zuid-Frankrijk. :kikker3 :kikker3

Mocht je in de buurt van Oostvoorne komen, dan mag je best een keer komen kijken hoe ik dat doe.
Dat geldt trouwens voor iedere forumlezer! Stuur dan even een pb voor contact.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 01 apr 2021, 18:21 

Graag zie ik inderdaad een nieuwe video.

Die video had ik al gezien is zeer leuk, maar graag zie ik de volgende zonder toegevoegde geluidseffecten of andere effecten. Mooie video van je vijver en je dieren en vervolgens het voeren. Ik kijk er al naar uit!!

Groetjes

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 01 apr 2021, 19:00 

Dank voor je reactie en complimenten. De geluidseffecten (kikkers en krekels) kunnen weggelaten worden. Met de originele tuingeluiden krijg je echter op de achtergrond mijn spelende buurkinderen die zich vermaken op te trampoline en b.v. een overvliegend vliegtuig richting Schiphol/R'dam airport.
Dat is wel "natuurlijk", maar niet relevant en verstoort de rust van de beelden.

De visuele effecten hebben we ingebracht om te laten zien hoe in een split second (!) een kikker met zijn bek/tong de door mij gedropte prooi bespringt. Zonder slow-motion is dat niet te zien.

Het is al lastig genoeg om bij de opnamen te voorspellen wáár een kikker gaat springen en dat op het juiste momen te nemen. Zoals altijd heb je voor een filmpje van 3 minuten al gauw 15 minuten draaitijd.De rest wordt gewist.
Daarna is het een aardige klus om stukje voor stukje de interessante beelden aan elkaar te plakken.

T.a.v. je verzoeken: Uh, nee, mijn partner en ik bekijken samen de beelden en maken daarvan het resultaat. Dat is al moeilijk genoeg en verzoeken van andere kikkerliefhebbers, hoe goed bedoeld ook, worden niet gehonoreerd.

Deze hobby is zo leuk, dat er zéker deze zomer een update komt. Kom eens langs, dan mag je ze zèlf voeren bij mij! (En dan maken we daar een filmpje van. :kikker4 )

Graag zien wij ook jouw visuele bijdragen van je tuin/vijver en/of kikkers hier verschijnen.

Laatst bijgewerkt door peter27 op 03 apr 2021, 20:19, in totaal 1 keer bewerkt.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 03 apr 2021, 19:49 

Helaas woon ik als 26 jarige op een appartementje in de stad en heb ik dus geen tuin of vijver. Als de tijd daar is dat ik een huis met tuin heb, zal er hoe dan ook een vijver inkomen voor onze amfibieën. Ik hou van kikkers, padden en salamanders.

Ik ben woonachtig in Eindhoven en heb vanaf februari vele padden en salamanders gered door ze van de fietspaden over te zetten naar de voortplantingspoel.

Oostvoorne is jammer genoeg wat ver, anders was ik uiteraard graag gekomen! Niks is mooier dan op een mooie warme zonnige lente of zomerdag groene kikkers te observeren. Als het lekker warm is worden ze zo actief.

Jammer dat je geen video wil maken maar dat heb ik te accepteren. Nee heb je en ja kun je krijgen.

Hartelijke groetjes

Bijlagen:
72D6500E-C981-43F8-BD41-BEFB97F9E43F.jpeg
72D6500E-C981-43F8-BD41-BEFB97F9E43F.jpeg [ 102.96 KiB | 1570 keer bekeken ]
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 03 apr 2021, 19:52 

Op sommige regenachtige zachte dagen was het gekkenhuis op de fietspaden. Ik maak er dan een hele sport van om de weg ‘schoon’ te houden. Ik kan er niet tegen als ze kapot gereden worden. Een schone weg maakt me blij en geeft me een voldaan gevoel! Op naar een nieuwe generatie!

Bijlagen:
C54698C1-65DA-4E66-AD12-22E1C06CCB0B.jpeg
C54698C1-65DA-4E66-AD12-22E1C06CCB0B.jpeg [ 2.66 MiB | 1570 keer bekeken ]
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 03 apr 2021, 20:19 

Jordi:
Citaat: --- "Jammer dat je geen video wil maken maar dat heb ik te accepteren"---

In mijn bericht boven dat van jou schrijf ik echter:
"Deze hobby is zo leuk, dat er zéker deze zomer een update komt."

Deze zin geeft m.i. toch duidelijk aan dat we deze zomer vast een nieuw filmpje maken èn dat uiteraard op Wilma's kikkerforum zetten.

Op dit moment tel ik weer rond de 40 groene kikkers op een warme dag en verwacht dus dat er komend seizoen weer het e.e.a. te filmen valt.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 03 apr 2021, 20:30 

Ik richtte mij te veel op het niet honoreren van verzoeken van kikkerliefhebbers, waarvoor mijn excuses..! Ik kijk uit naar jouw video!!

40 groene knakkers? Wow heb je een flinke vijver dan? Dat zijn er een hoop. Bastaardkikkers?

Planten ze zich ook voort in jouw vijver? Heb je ook andere amfibieën of fauna dat jouw vijver bezoekt?

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 04 apr 2021, 10:56 
Site Admin

Jordi, wat fijn dat je vele padden en salamanders hebt gered door ze van de fietspaden over te zetten naar de voortplantingspoel.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 04 apr 2021, 13:30 

Jordi. Vroeger had je moeders bij school die de kinderen hielpen veilig oversteken. De z.g. "klaar-overs".Jou komt de naam "Kikker-klaar-over" toe. :kikker3 :kikker3 .

Antwoord op je vragen. Op dit forum staan veel berichten van mij waarbij je kunt lezen hoe mijn tuin/vijversituatie is, maar ik kan me voorstellen dat het voor een vrij nieuw "Wilma-lid" zoeken wordt.

In het kort voor jou:
Achtertuin totaal ca. 10 x 15 m.
-- met 2 vijvers. Ca .4 x 4m en 3 x 4 m. Diepte 1,2 m en 1,5 m.
Eén kleintje 2 x 3 m diepte ca. 25 cm vol modder. Een soort moerasje. Dat is toch een iets ander biotoopje.
--voortuin met harde kunststof vijver. ca 1 x 2,5 m (4 kikkers zijn om het huizenblok heengelopen en hebben zich daar gevestigd

In mijn gewone dorpswoonwijk komen bruine kikkers, padden en kleine watersalamander vanuit de duinen gewoon aanlopen.
De groene kikkers heb ik jaren geleden (12 stuks) gered uit een vijver die gedempt werd. (officieel mag ik geen kikkers vangen, maar ik vond dit een goede reden om de wet te overtreden ! Bovendien is het mijn hobby..hahaha)
Die kikkers (geen idee welke van de 3 groene soorten) hebben 2x gedrild en daar heb ik die ruim 40 van overgehouden.
Per "dril" heb je natuurlijk vele 100-den en die kleintjes van 2,5 cm voer ik ook bij, maar ze kunnen gewoon mijn tuin uit.

Echter mijn buurtuinen zijn NIET amfibie-vriendelijk, dus de meeste blijven. Ondanks natuurlijk verloop (= sterven en weglopen) heb ik dus een blijvende kolonie.
Je moet wel weten dat ik mijn tuin tegen buurkatten, die kikkers gruwelijk verminken/half opvreten, met gaas bescherm. Verder heb ik op 2,5 m hoogte iedere 50 cm zwart visdraad boven de tuin gespannen tegen reigers. Ooit heeft een reiger op één middag (volgens telling) ca. 20 bruine mannetjeskikkers in paartijd aan de oppervlakte , opgevreten. Deze "draadhindernis" is voldoende.Eén reiger is er ooit via de heg (landingsplaats) onderdoor gedoken, maar TOEN kon hij er met zijn spanwijdte niet meer uit, toen ik hem ontdekte. Dat kostte hem enige slagpennen een hoop donsveren en een worstelpartij om te ontsnappen, maar hij is nóóit meer geweest.
Voor de duidelijkheid: ik ben een dierenliefhebber en ook reigers hebben bestaansrecht, maar mijn kikkers gaan voor, de draden zijn flexibel en beschadigen de vogel niet. (Behalve enige veren)De aanvaring met de draden is echter afschrikwekkend genoeg.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 04 apr 2021, 15:32 
Site Admin

peter27 schreef:
Jordi. Vroeger had je moeders bij school die de kinderen hielpen veilig oversteken. De z.g. "klaar-overs".Jou komt de naam "Kikker-klaar-over" toe. :kikker3 :kikker3 .

:cheer

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 05 apr 2021, 09:30 

Wow jouw tuin klinkt als een kikkerparadijs. Als het schikt kunnen we in de nabije toekomst eens afspreken dat ik langs kan komen om te kijken!

Naast het padden rapen ben ik ook donateur bij Ravon.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 05 apr 2021, 14:31 

Prima. Je mag me altijd bellen. Hierbij mijn tel.nr. 0181 - 484431.
Enne...nee, ik heb totaál geen problemen met "mijn privacy".
Iedereen mag mijn tel.nummer weten, staat ook in de tel.gids en iedereen mag me bellen wanneer men dat wil.

Kikkerparadijs. Zeker. Daar doe ik ook mijn best voor en onderhoud de hele tuin+ vijvers op een manier, zodat er een voor kikkers geschikte biotoop blijft bestaan.
Het woord "onkruid" bestaat bij mij dan ook niet. Dat heet bij mij "inheemse plant."

Het RAVON. Ja, dáár zitten de professionals en daar haal ik ook weleens mijn kennis vandaan.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 05 apr 2021, 15:20 

Oke tof! Heb je wellicht een mobiel telefoonnummer met whatsapp? Is misschien leuk om zo foto’s te delen.

Onkruid ... bermbloemen en inheemse kruiden zijn van vitaal belang voor onze soorten. Het trekt alle insecten aan waarvan andere organismen kunnen profiteren. Ik kan enorm genieten van ‘bermbloemen’.

Ik monitor ook regelmatig alle poelen in mijn omgeving om te checken of er al kikkerdril ligt. Gelukkig is dat op veel plekken al!

Heb je in jouw vijvers ook salamanders of andere dieren?

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 29 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Forumoverzicht » Kikkers » Kikkers » Geheugen van groene kikkers