Het kikkerforum

Welkom op het kikkerforum

Het is nu 04 dec 2022, 16:40

Forumoverzicht » Kikkers » Kikkers » Eenzame kikker

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 6 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Eenzame kikker
BerichtGeplaatst: 28 aug 2022, 19:44 

Goedendag,

Kunnen kikkers eenzaam zijn?

Zo ja wat kun je eraan doen?
Uitzetten op een vreemde plek??

Deze kikker is een jaar of 3 die heb ik laatst ontdekt in mijn tuin hij is hier waarschijnlijk heen gehaald als kikkerdril en daar waar de rest van de uitgekomen kikkertjes teruggezet zijn in de natuur is deze hoogstwaarschijnlijk overgebleven.
En buurvrouw heeft dat ooit gedaan dus dat moet het geweest zijn anders zou ik het niet weten..
Het is blijkbaar een echte Survivor want de buurvrouw had kippen en we zijn beide heel erg bezig geweest met van alles verschuiven en veranderen etcetera etcetera dus dat hij nog leeft is ├╝berhaupt een wonder.

Ik ben heel blij met hem maar ik vind het een beetje zielig dat hij nooit antwoord krijgt als hij kwaakt
Hij reageert op mijn geluid dat ik maak, hij reageert op een ambulance die langs rijdt en voor mij betekent dat dat hij echt behoefte heeft aan communicatie met een soortgenoot.

Misschien ben ik weer heel erg en projecteren maar ik dacht ik vraag het toch een keertje.

Kunnen kikkers eenzaam zijn en zo ja is dat erg en wat kan ik eraan doen?

Vast bedankt.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 30 aug 2022, 10:02 
Site Admin

Menselijke emoties zoals 'eenzaam zijn' hebben kikkers niet maar groene kikkers liggen wel graag op een kluitje.

Als er geen reactie komt op al het geroep van de kikker kan hij wel besluiten om zijn geluk elders te vinden. Dat heb ik zelf ook eens meegemaakt: https://www.kikkersite.nl/kikkerforum/v ... ?f=4&t=263

Ik zou het gewoon aan de kikker zelf overlaten.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 30 aug 2022, 19:50 

Opmerkelijk, als ik het goed begrijp:
Een buurvrouw haalt ergens groene kikkerdril vandaan en plaatst als het dril is uitgekomen de kleine kikkertjes weer terug.
Het nut van deze handelingen zie ik niet. Wil ze nu wel of geen kikkers..?

Eentje schijnt in jouw tuin achtergebleven te zijn en kwaakt.

Ik onderschrijf wat Wilma zegt over menselijke emoties. Begrijpelijk, maar volkomen er naast.
De natuur regelt alles zelf op harde manier en in vele gevallen moet je dat zo laten. Maar je kunt natuurlijk de natuur wel een handje helpen door je tuin kikkervriendelijk te maken en reigers te weren, b.v.
Ik voer ze zelfs. Ook niet "natuurlijk", maar ik help mijn tuinkolonie wel zo in stand te blijven.

Die ene kikker kiest zelf wel of hij blijft. Als jullie binnen hoorafstand van een kikkerkolonie wonen, heb je zelfs kans dat er volgend jaar vrouwtjes worden gelokt. Je hebt dan een leuke vijver. Maak hem alvast kikkervriendelijk.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re:
BerichtGeplaatst: 31 aug 2022, 01:50 

Wilma schreef:
Menselijke emoties zoals 'eenzaam zijn' hebben kikkers niet maar groene kikkers liggen wel graag op een kluitje.

Als er geen reactie komt op al het geroep van de kikker kan hij wel besluiten om zijn geluk elders te vinden. Dat heb ik zelf ook eens meegemaakt: https://www.kikkersite.nl/kikkerforum/v ... ?f=4&t=263

Ik zou het gewoon aan de kikker zelf overlaten.

Hij kan niet weg. Bedankt voor je reactie . Ik kijk zo even naar de link die je gaf.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re:
BerichtGeplaatst: 31 aug 2022, 01:53 

peter27 schreef:
Opmerkelijk, als ik het goed begrijp:
Een buurvrouw haalt ergens groene kikkerdril vandaan en plaatst als het dril is uitgekomen de kleine kikkertjes weer terug.
Het nut van deze handelingen zie ik niet. Wil ze nu wel of geen kikkers..?

Eentje schijnt in jouw tuin achtergebleven te zijn en kwaakt.

Ik onderschrijf wat Wilma zegt over menselijke emoties. Begrijpelijk, maar volkomen er naast.
De natuur regelt alles zelf op harde manier en in vele gevallen moet je dat zo laten. Maar je kunt natuurlijk de natuur wel een handje helpen door je tuin kikkervriendelijk te maken en reigers te weren, b.v.
Ik voer ze zelfs. Ook niet "natuurlijk", maar ik help mijn tuinkolonie wel zo in stand te blijven.

Die ene kikker kiest zelf wel of hij blijft. Als jullie binnen hoorafstand van een kikkerkolonie wonen, heb je zelfs kans dat er volgend jaar vrouwtjes worden gelokt. Je hebt dan een leuke vijver. Maak hem alvast kikkervriendelijk.

Ik kan niet in het hoofd van een buurvrouw kijken maar ze is altijd bezig met dingen vanuit de natuur naar binnen te halen.

Ik probeer hem inderdaad zoveel mogelijk naar zijn zin te laten hebben Reigers komen je niet en nee we zitten niet in de buurt van een kikkerpoel dus hij zal altijd alleen blijven maar blijkbaar is dat dus niet erg want ik projecteer. Blijf het toch rot vinden voor hem/ haar.

Maar dan laat ik het nu los en ga ik gewoon zorgen dat hij niets tekortkomt verder.

Bedankt ook voor jouw reactie.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 31 aug 2022, 10:55 

Idd. kun je veel kennis opdoen van hetgeen Wilma hier op deze site geeft.
Lees ook wat in mijn bijdragen, over wat er in mijn achtertuinvijvers gebeurt.

Die buurvrouw lijkt wel een toegewijd natuurmens, maar bij haar handelen heb ik zo mijn twijfels.
Indien nodig kun je kikkers verplaatsen als het in het belang van de kikkers is: d.w.z. overleven, danwel helpen vermenigvuldigen.
Dit - eerst halen van dril en later weer kikkertjes in je tuin vangen en wegbrengen - lijkt me onwenselijk.

Als het dril betreft van een groene kikker, dan is je buurvrouw verdraait handig met een scherp oog, omdat dril van de groenen, heel erg verborgen onder de oppervlakte ligt tussen/aan waterplanten. Wat meestal (voor instructiedoeleinden) gehaald wordt, is dril van de bruine kikker. Dat ligt heel makkelijk voor het grijpen in maart/april.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 6 berichten ] 

Forumoverzicht » Kikkers » Kikkers » Eenzame kikker