Het kikkerforum

Welkom op het kikkerforum

Het is nu 28 sep 2020, 10:07

Forumoverzicht » Kikkers » Kikkers » hoe help ik mijn kikker?

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 44 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: hoe help ik mijn kikker?
BerichtGeplaatst: 27 apr 2008, 19:17 

drie jaar geleden haalde ik wat paardebloemen weg uit mijn voortuin, en toen sprong er ineens een grote heldergroene kikker uit de bodembedekker. Ik woonde hier toen al meer dan tien jaar maar ik had nog nooit een kikker in mijn tuin gezien dus ik vond dat best bijzonder. De dichtstbijzijnde sloot is hemelsbreed toch zeker wel drie straten verder en ik woon in de stad dus wanneer je als kikker om de huizen moet springen is dat best een eind om in mijn tuin te belanden want er ligt een drukke weg tussen.
Zonder enig verstand van zaken, heb ik destijds twee afwasteiltjes gekocht en gevuld met water en die in zowel de voortuin als de achtertuin ingegraven (zodat de kikkers in ieder geval water hadden en konden overleven).
Kort daarop kwam mijn kat steeds met kikkers aanzetten, uit de achtertuin. Deze waren iets kleiner en bruiniger. Ik dacht eigenlijk dat mijn kat ze allemaal had opgegeten want vorig jaar heb ik geen kikker gezien.
Nu zag ik gisteren tot mijn grote verbazing een enorme kikker in dat teiltje water zitten. Ik heb er nooit meer naar gekeken en het water is helemaal troebel en er liggen allemaal bladeren in.
Vandaag heb ik een zuurtstofplant gekocht en een drijfplant. Omdat ik echt geen enkele ervaring heb, ben een stadsmens, wil ik weten of ik hier goed aan gedaan heb?
Verder staat de kikker de hele tijd rechtop en dat steekt zijn koppie net boven het water uit. Nu las ik hier dat hij een steen moest hebben, hoe diep moet die liggen en wat voor materiaal? kan je gewoon een baksteen nemen of een stuk stoeptegel?
En waarom een stok? Moet die eruit steken of in het water leggen?
En is een teiltje dan wel genoeg als er ook nog een steen in komt? In de zomer droogt het soms bijna helemaal op, ik giet dan bij met kraanwater, doe ik daar wel goed aan? En hoe kan ik voorkomen dat mijn katten hem pakken? de katten drinken altijd uit het teiltje waar hij inzit, hij houdt zich helemaal stil of hij duikt onder.
kortom, hoe zorg ik dat mijn kikker het naar zijn zin heeft?

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 27 apr 2008, 19:21 

dit is hem trouwens!
Bijlage:
photo-0059776.jpg
photo-0059776.jpg [ 49.06 KiB | 20062 keer bekeken ]

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 28 apr 2008, 12:45 
Site Admin

Allereerst van harte welkom op het kikkerforum, Kermit.

Groene kikkers zijn sterk aan water gebonden maar worden ook regelmatig aan land gezien, vooral na regenweer. Padden en bruine kikkers verlaten na de metamorfose het voortplantingswater en leven de rest van de lente en zomer op het land. Ze leggen daarbij hele afstanden af.

De bruine kikker op de foto heeft het teiltje waarschijnlijk uitgekozen als voortplantingsplek, bruine kikkers zitten rechtop in ondiep water als ze een vrouwtje roepen.

Die steen in het water was een advies van mij aan iemand die kikkerdril in een aquarium heeft. Het gaat er om dat de kikkervisjes na de metamorfose op het droge moeten kunnen klimmen. Datzelfde geldt natuurlijk ook voor de wasteil. Als de kikker er niet uit kan klimmen zal hij op den duur door uitputting verdrinken.

De zuurstofplant en de drijfplant zijn perfect maar de bladeren onderin zijn funest.

In het kort samengevat werkt het biologisch evenwicht in het water zo:
Planten maken zuurstof en gebruiken kooldioxide uit het water. Ze maken ook organisch materiaal door het afsterven van blaadjes.
Kikkers hebben zuurstof nodig en maken kooldioxide.
Ook leven er bacteriën in het water die het organisch materiaal omzetten in voedingsstoffen, die door de planten worden gebruikt. Ze gebruiken hierbij zuurstof.

Te veel organisch materiaal verstoort het evenwicht, er kan zuurstoftekort ontstaan, dat blad moet er dus uit.

Bijvullen met kraanwater kan maar aangezien er af en toe zoveel kraanwater bij moet krijg je nooit een goed evenwicht in het water.

Katten en kikkers gaan nu eenmaal niet samen.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 30 apr 2008, 15:50 

dankjewel voor je reactie
begrijp ik goed uit jouw reactie dat mijn kikker niet uit het badje kan komen?

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 30 apr 2008, 16:37 

ps ik heb net gezien dat hij eruit kan klimmen, hij klimt gewoon tegen de wand op en ik heb kikkerdril ook nog
tjeeminee

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 30 apr 2008, 18:04 
Site Admin

Hij had dus inderdaad het teiltje uitgekozen als voortplantingswater...
Lol, gefeliciteerd dan maar, hè.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 30 apr 2008, 19:27 

dankje :lol: tismewat
ik ben nu aan het denken aan gaas of raster met grote openingen waar een kikker wel doorheen hupst maar de katten niet, want ik heb geen zin meer in die moordpartijen, kikkers gillen echt als speenvarkens, de erste keer wist ik niet wat me overkwam
ik ga een katloze zone creeren, niet heel groot gewoon een klein stukje tuin waar hij veilig is
kga morgen wel even naar het tuincentrum

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 30 apr 2008, 20:01 
Site Admin

Helemaal geweldig!

Als je meer wilt weten over een eventuele echter tuinvijver...
Op deze site staat heel veel informatie...

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 05 mei 2008, 20:19 

erg goed wat je allemaal voor de kikkers wil doen.
is het gelukt om je tuin katproof te maken?

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 07 mei 2008, 21:35 

ja, de kikker heeft nu een veilige zone van pakweg 2 m2 rond zijn badje waar de katten alleen maar likkebaardend naar kunnen kijken, (wat inmiddels ook gebeurt want 1 van mijn katten heeft hem inmiddels ontdekt, dus het raster is ook al getest en veilig gebleken).
Maar waar ik me wel zorgen om baar: ik zag mijn kikkertje net scharrelen buiten die zone, nu is dat stukje tuin erg rommelig, met een varen die veel liggend blad heeft waar hij kan schuilen, maar echt lekker zit het me niet. :cry:
hier het bewijs: meneer zit lekker te zonnen op de waterplant onder het raster dus ik heb wel de indruk dat hij al mijn inspanningen waardeert :lol:
Bijlage:
photo0070gg2.jpg
photo0070gg2.jpg [ 65.5 KiB | 19966 keer bekeken ]

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 07 mei 2008, 21:48 

ach en alles voor een kikker :) wat leuk :)
heeft ie al een naam?

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 08 mei 2008, 12:10 
Site Admin

Fantastisch dat je dit zo afgeschermd hebt!

Bruine kikkers jagen op het land, vandaar dat hij uit zijn beschermde gebied loopt.
Een "rommelige" tuin is daarvoor ideaal, als je hier en daar wat hout of stenen legt waar die in kan verschuilen dan help je in de rest van de tuin ook al heel wat, meer kun je denk ik niet doen.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 08 mei 2008, 17:12 

de kikker op de eerste foto is zoiezo een vrouwtje.
de 2 de foto ken ik het niet goed zien.
ik denk dat het een vrouwtje is wat al is bevallen.
maar wat geweldig wat je gedaan hebt.
echt helemaal fantastische.
hoeveel kikkers zitten er nu in je mini vijver :D

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 08 mei 2008, 23:21 

hij heeft nog geen naam, of zij moet ik zeggen want het is dus een vrouwtje. ik ga haar geen naam geven, denk ik, tenzij iemand me verzekert dat kikkers naar hun naam luisteren zoals bijv. de kat :lol:
op die eerste foto was hij inderdaad nog opgeblazen, maar kort daarna was er inderdaad gedrild. dus ik denk dat het allebei dezelfde kikker is of misschien zitten er wel twee?
ik begin zijn gewoontes al te kennen, als ik hem niet zie in het water dan zit hij vaak verstopt onder dat ene bruine boomblad, alsof het een parasol is, hij past er precies onder.
ik weet niet hoe het met de dril staat, je ziet het alleen bij bepaald licht, als er zon staat zie je niks want dan spiegelt het water teveel en als het bewolkt is dan is het water troebel dus ik merk allemaal wel wat er gebeurt. wel ben ik geschrokken van de hoeveelheid dril toen ik het voor het eerst zag, ik ben een stadsmens (ik had zoiets nog nooit gezien) en ik vraag me af: als dat allemaal in dat badje moet rondzwemmne kan het nog aardig druk worden.
ik las ergens dat 99.7 procent van de dril het niet overleeft, moet ik de natuur zijn gang laten gaan of heeft iemand nog tips?

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 09 mei 2008, 12:10 

ik denk niet dat er veel natuurlijke vijanden van kikkervisjes in je vijvertje zullen zitten dus dat zit wel goed denk ik.
zowel, ja dan wordt het moeilijk.
leeft er voor de rest nog iets in je vijvertje?

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 44 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Forumoverzicht » Kikkers » Kikkers » hoe help ik mijn kikker?