Het kikkerforum

Welkom op het kikkerforum

Het is nu 23 nov 2019, 01:27

Forumoverzicht » Kikkers » Kikkers » Hoe vaak en hoe veel eten kleine kikkers?

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 20 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Hoe vaak en hoe veel eten kleine kikkers?
BerichtGeplaatst: 01 jun 2008, 21:45 

Hallo allemaal - heeft iemand ervaring met kleine bruine kikkers in een aquarium/paludarium? Wij weten dat ze beschermd zijn en wij gaan ze niet houden na de zomer, maar wij willen graag zo veel mogelijk echte kikkers na de zomer terug in de vijver zetten.

Achtergrond
Voor de laatste drie jaren hebben wij bruine-kikkervisjes uit de vijver van de overburen gekregen. Vorige jaar hadden wij misschien 100 kikkervisjes maar na de zomer hadden wij maar 20 over die als kleine kikkers in de vijver zijn teruggeplaatst.

Dit jaar hebben wij het anders aangepakt. In plaats van een relatief kleine vissenkom hebben wij ons eigen paludarium gebouwd (half aquarium, half terrarium) met veel rotsen en planten waar de kleine kikkers uit kunnen kimmen. Deze hebben wij buiten in de schaduw naast onze raam geplaats en ons best gedaan om alle behoefden van kikkervisjes en kikkers te geven. Wij hebben een kleine waterpomp erin gebouwd helemaal afgeschermd zodat de kikkers of kikkervisjes nooit bij de inlaatpijp kunnen komen dit zetten wij een keer per dag aan voor zuurstof en beluchting van het water en het werkt perfect.

Misschien de belangrijkste component van onze tijdelijke kikkerhuis is een goede deksel gemaakt van gaas (screen) met gaatjes die kleiner dan een fruitvlieg zijn. Want vanaf het moment dat ze kikkers worden moeten ze levende insecten eten.

De kikkervisjes vinden deze "minivijver" geweldig en tot nu toe hebben wij geen enkel kikkervisje verloren (wij hebben ongeveer 50 dit jaar). Naast alge uit de vijver hebben wij ook rode-muggen larve gegeven vanaf het moment dat de poten beginnen uit te steken. Dit vinden ze erg lekker.

In de afgelopen week hebben wij 6 mini kikkers gekregen die overal op de rotsen en planten kruipen. Ongeveer een week geleden hebben wij fruitvliegen erin gedaan. Wij waren erg blij dat onze deksel werkt en de vliegen er niet uit kunnen komen.

Maar nu de vraag:
Sinds dat wij kikkers hebben, en kleine insecten voor ze om te eten, hebben wij ze nooit zien eten. Het is een beetje gek, want de fruitvliegjes kruipen soms over het hoofd van de kikker maar ze doen helemaal niets.
Hierbij mijn vragen
1) Eten kikkers meteen vliegen als ze kikkers worden, of duurt dat nog langer?
2) Hoe vaak en hoe veel eten kikkers? - is dat een vlieg per dag, minder of meer?
3) Eten ze alleen in de avond, of ook overdag?

Alvast bedankt

Bruine Kikker

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 02 jun 2008, 00:52 

ik denk dat er weinig mensen zijn die je daar antwoord op kunnen geven omdat het verboden is om deze kikkers in gevangenschap te houden.
ik zou dan ook adviseren om de kleine kikkertjes vrij te laten.
dit is de meest natuurlijke manier.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 02 jun 2008, 06:52 
Site Admin

:welkom: op het kikkerforum, BruineKikker

1) Kikkers hebben al tijdens de metamorfose vlees nodig, anders gaan ze elkaar opeten.

2) Omdat ik kikkers alleen in de natuur observeer, heb ik geen idee hoeveel ze precies eten per dag. Als ze een prooi zien dan slaan ze erg snel toe, dat is bijna niet te zien. Ze zien alleen bewegende prooi, dus een beestje dat over ze heenkruipt, dat zegt ze helemaal niks.

3) In principe jagen bruine kikkers 's avonds, op het land. Doe ze een plezier en zet ze in elk geval uit als ze kikker geworden zijn, in de natuur zouden ze het water nu verlaten en precies vinden wat ze nodig hebben.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 03 jun 2008, 21:42 

Ok,
Ik ga ze morgen loslaten. Maar waar is de beste plek om dat de doen? Terug in de vijver bij de overburen, in het bos - elders?

Bedankt
BruineKikker

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 03 jun 2008, 21:46 
Site Admin

Ik zou ze terugzetten waar ze vandaan komen, ze kunnen dan zelf bepalen waar ze naar toe willen.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 05 jun 2008, 21:09 

Vandaag hebben wij 17 kleine en gelukkige kikkertes terug naar hun huis gebracht - de mooei tuin van de overburen. Zij sprongen van geluk. Naar verwachting zullen wij nog 5-10 deze weekeind weglaten. Het geeft veel voldoening om te weten dat wij aan een goede start van hun leven kunnen bijdragen.

Ik heb een paar foto's toegevoegd van de losgelaten kikkers en de overige broertes en susjes die ze binnenkort weer zullen zien.

Bijlagen:
Opmerkingen bij bestand: maar een paar van diegene die vandaag losgelaten zijn.
kleintjes ga terug naar vijver.jpg
kleintjes ga terug naar vijver.jpg [ 72.39 KiB | 38098 keer bekeken ]
Opmerkingen bij bestand: Dit is onze mini-vijver
mini-vijver1.JPG
mini-vijver1.JPG [ 77.06 KiB | 38097 keer bekeken ]
kikkercollage1.jpg
kikkercollage1.jpg [ 75.69 KiB | 38090 keer bekeken ]
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 05 jun 2008, 21:26 

Even een laatste woord:

Het was leuk om dit een keer te doen, maar ik realiseer me heel goed dat deze kikkers in het wild horen te blijven. Zo'n mini-vijver is leuk voor ons, maar de kikkers horen hier niet thuis. Ik denk dat wij deze hoofdstuk binnen een week gaan afsluiten met een mooei afsheid. Maar volgende jaar de kikkerdril lekker in de vijver laten blijven. Ja, ze worden vaak door de vissen en volgels opgegeten, maar dat is de natuur.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 06 jun 2008, 09:05 
Site Admin

Fijn dat het laten opgroeien in het paludarium zo succesvol is geweest. In de vijver was het resultaat denk ik zeker minder geweest omdat een tuinvijver vaak overbevolkt is door vissen of nog erger... de geelgerande waterkever.

Nog beter is het te weten dat ze nu als kikkertje de vrijheid hebben terug gekregen, :cheer vooral omdat het bruine kikkers zijn, die op het land jagen.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 06 jun 2008, 18:30 

wat zijn het toch prachtige kindjes
fijn dat ze 'uitgevlogen' zijn
:cheer

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 07 jun 2008, 13:33 

dat was ook altijd wat ik hetmooiste vond.
het vrijlaten van die miniscule kleine kikkertjes.
ik merkte alleen wel dat de kikkertjes die ik terug zette in de vijver altijd zwakker waren als de kikkertjes die opgroeide in de vijver.
maar wat een prachtige foto's heb je gemaakt.
mij lukt dat dus echt niet.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 07 jun 2008, 21:49 

Bedankt Wilma, Marijke en Camiel voor jullie fijne woorden.

Dit is voor een hele leerzaam proces voor ons familie. Mijn kinderen hebben naast een wonder of het leven kunnen volgen, en een beetje kunnen helpen, ook respect en waardering voor de natuur geleerd. Zij zien hoe teer en kwetsbaar de natuur is. De condities moet perfect zijn om zo'n kleine kikker te overleven. Ook is er geen goede vervanging van de echte natuur, dus moeten wij alles doen om de natuur te beschermen.

----even een update---

Gisteren hebben wij 8 losgelaten, en vandaag 7 (de telling is nu 32 vrij). Iedere dag komt er dus meer dan 5 uit het water, en dit gebeurt meestal overnacht. Ze veranderen razendsnel. De kinderen vinden het geweldig om ze vrij te laten. Ze springen heel snel in de planten en zijn ze vrijwel meteen verdwenen en dit vinden de kinderen heel indrukwekkend.
Bijlage:
Heel voorzichtig de kikkers uithalen.JPG
Heel voorzichtig de kikkers uithalen.JPG [ 103.41 KiB | 38023 keer bekeken ]

Bijlage:
voorzicht uit de kom.JPG
voorzicht uit de kom.JPG [ 63.98 KiB | 38017 keer bekeken ]

Bijlage:
Je bent vrij.JPG
Je bent vrij.JPG [ 96.56 KiB | 38009 keer bekeken ]

Onlangs dat zij nooit langer dan een dag als kikkers hier blijven, zijn wij toch doorgegaan met het aanbeiden van levende prooi. Wij hebben eindelijk een kikker zien eten, maar niet de fruitvliegen die wij eerst hadden gegeven- zij zijn te groot. Naast een park in onze beurt is er een kleine beek met veel lange gras ernaast. Met een net over het gras te zweven, vang je allerei insect soorten. Deze stoppen wij in een bakje met een deksel (met kleine gaatjes). Na een paar minuten wordt je bakje vol, dus hebben wij ook een tweede bakje bij.

Als wij terugkomen spuiten wij eerst alle insecten in de mini-vijver nat zo dat ze niet uit kunnen vliegen. Dan de deksel eraf, snel de bakjes leegmaken en de deksel terug en dan kijken. Dit is het spanende moment. De insecten hebben vrijwel meteen de aandacht van de 8 kikkers die wij straks gaan loslaten. Een kleine groene beest kruipt snel uit het water op de rots.
De kikker blijft heel stil.
De insect weigert voor een moment en dan kruipt omhoog.
De kikker gaat een klein beetje omhoog zitten - een beetje zoals katten dat doen.
**ZWAP** de tong vouwt uit de mond en kleeft aan het insect. Zij neemt een stap naar voren en dan trekt de tong in met de insect. In de mond zie je de insect nog bewegen, maar dan opent de kikker zijn mond, sluit z'n ogen en neemt in een keer het beest in zijn maag. Mijn dochter noemt dit "Vet cool."

Ik vind het fijn dat ze iets eten voor dat ze vrijgelaten worden - maar voor mij nog meer bewijs dat zij meteen insecten uit de natuur moeten hebben. En veel meer dan je kunt vangen. Als het zo snel blijft gaan moeten wij misschien twee keer per dag naar de overburen met nieuwe kikkers moeten lopen.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 07 jun 2008, 22:11 

wat een mooi en leuk verhaal!
ook goed voor de kinderen denk ik ja!
zo zien ze het met eigen ogen.
leuke foto's!

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 07 jun 2008, 22:44 

Nog een foto - dag kikker!!!

Bijlagen:
Wordt groot en sterk - dag kikkertje.JPG
Wordt groot en sterk - dag kikkertje.JPG [ 49.71 KiB | 37988 keer bekeken ]
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 08 jun 2008, 08:39 
Site Admin

Het is zeker heel leerzaam voor kinderen, daarom is het in een klaslokaal ook toegestaan om kikkervisjes te hebben. Bij mezelf is de bewonderling voor kikkers ook ontstaan omdat mijn leraar een bak met kikkervisjes had.

Jullie hebben er heel veel moeite voor gedaan, ook met het vinden van het juiste voedsel, in de meeste gevallen gaat het helaas mis met de kikkerbak omdat ze verdrinken of niet het juiste voedsel krijgen zodat ze elkaar gaan opeten.

Ik ben dan ook heel blij dat dit verhaal nu op het forum staat, voor alle mensen die het niet kunnen laten om kikkervisjes op te laten groeien in een bak.

Vanmorgen kreeg ik toevallig nog deze email
Citaat:
... ik zit met een probleem ik heb kleine kikkertjes die net hun staartje kwijt zijn en ik weet niet wat voor een eten ik ze moet geven...

Ik heb een link naar dit topic als antwoord gestuurd, in de hoop dat ze de kikkertjes zo snel mogelijk vrij laat na dit allemaal te hebben gelezen.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 08 jun 2008, 13:35 

ja eigelijk is het heel misterieus om te zien hoe ze veranderen.
het is eigelijk de gehele evolutietheorie maar dan in 2 maanden.
erg intressant.
ik heb gisteren en vandaag ook een stuk of 40 kikkers vrijgelaten.
zo heb je geen 1 kikkertje en zo heb je er 40.
ik denk dat ook dat ze op elkaar wachten om de overgang van water naar land zo veilig mogelijk te maken.
ik laat ze los op het moment dat ze nog een goed funtionerende staart hebben.
op deze mannier kunnen ze zelf de weg naar het land vinden en dit is naar mijn mening beter.
zeker als je vijver erg diep is.
kleine kikkertjes die in gevangenschap worden grootgebracht zijn toch zwakker en kunnen niet zo goed zwemmen.
vandaar dat ik ze loslaat als ze nog een staart hebben.
op deze mannier verdrinken ze niet in de natuur.
erg mooie foto's.
en je beschrijft het erg mooi

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 20 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Forumoverzicht » Kikkers » Kikkers » Hoe vaak en hoe veel eten kleine kikkers?