Het kikkerforum

Welkom op het kikkerforum

Het is nu 21 nov 2019, 18:32

Forumoverzicht » Kikkers » Kikkers » Hoe vaak en hoe veel eten kleine kikkers?

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 20 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: 09 jun 2008, 02:27 

:D

Dit verdient onze waardering en respect!
Een familie die vastbesloten lijkt om kikkervisjes naar kikkertjes te laten veranderen in een paludarium, hen daarin te houden maar, door toedoen van goede raad en advies, van dit plan af zagen en het enige juiste deden, namelijk de kikkertjes de vrijheid geven in vermoedelijk de vijver waar ze als dikkopje werden uitgevist.
Dit is een enig mooie manier om kinderen het ‘groote’ wonder der natuur, namelijk de evolutie van ei naar kikker van dichtbij te laten ervaren.
Deze kinderen kunnen niet anders dan, nadat ze dit hebben mogen aanschouwen om respect voor kikkers en padden te krijgen.
En als vader en moeder er dan ook nog bij vertellen aan hoeveel gevaren kikkertjes zijn bloot gesteld tijdens hun trek uit de vijver en hoeveel ontberingen ze nog dienen te ondergaan vooraleer ze volwassen zijn, dan zullen deze kinderen in de toekomst uit zichzelf weten om de natuur te respecteren ... en bijgevolg, alle leven!
Hoedje af voor moeder en vader om zoiets op zo’n mooie manier te laten beleven.
En als volgend jaar ma en pa, dit terug laten gebeuren hoe nu het geval is, wie of wat zou er dan wat op tegen kunnen hebben?
Ikzelf, die gedurende enkele jaren, duizenden paddenkopjes naar padjes heb weten veranderen, kan nog steeds niet genoeg krijgen van deze mini-evolutieleer.
Het gehele proces blijft fascineren en beroeren en hoe meer je weet, hoe meer je wenst te weten en pas dan tot het besef komt dat een mens weinig weet … .
Emotioneel doet het je ook wat, als je vissen, vogels en insecten paddenvisjes aan de lopende meter ziet opeten.
Je bent er het hart van in als je ziet hoe volwassen kikkers en padden zich eveneens te buiten gaan aan een vreetfestijn van kikkertjes en padjes.
Je hart krimpt wanneer je met eigen ogen aanschouwt hoe honderden van je padjes worden afgeslacht door de buurman zijn kippen.
Eksters, kraaien en merels lijken wel gieren geworden.
Je trilt en davert over je gehele lijf als je met alle mogelijke middelen, op gelijk welk tijdstip van dag of nacht, je nakomelingen zoveel als mogelijk tracht te beschermen tegen eender welk gevaar dan ook en met alle redelijke middelen.
Adrenaline stroomt en de bloeddruk verhoogt, tezamen met je hart dat versnelt, bij het zien van een bres in de verdedigingslinie die je had opgetrokken ter bescherming van die kleine nietig springende of kruipende dingetjes die je na verloop van tijd je kroost gaat noemen.
Kikkers en padden zijn waardevol én de perfecte barometer van de natuur rondom.
Laat ze rustig kruipen, scharrelen en springen.
Bedankt ma en pa om van je kinderen getuigen te hebben gemaakt van het weinig mooie dat onze natuur nog rest.
Ga het Internet op en surf doorheen de wonderlijke wereld van kikkers en padden, toads and frogs, tadpoles and toadpoles, tadlets and froglets … met méér kennis maak je immers het hele ‘ei naar kikker proces’ én omgekeerd (!) nog avontuurlijker.
Respect …!

Rudolf

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 09 jun 2008, 22:14 

Mark/Rudolf,
Bedankt voor jou waardering en het verhaal klopt helemaal. In de afgelopen week ben ik inderdaad compleet van mening en uit-/inzicht veranderd. Naast de educatieve effect voor mijn kinderen, heb ik zelf veel uit deze ervaring gehaald. Ik was er van overtuigt dat ik het net zo goed konden maken als het natuur, en dat ze blij zouden zijn om bij ons voor een tijdje te mogen blijven. Door jullie raad realiseerde ik snel dat de enige wat telt is dat de kikkers het overleven, en dat mijn plan zou verkeerd aflopen. Wat zou de kinderen leren als de kikkers één voor één zouden overleven? – dat pappa het mis had? Jullie hebben mij geholpen om het juiste beslissing te nemen op het juiste moment, en daarvoor ben ik dankbaar. Als dit anderen kunnen helpen om ook het juiste beslissing te nemen, dan heb ik veel meer bereikt dan ik denken.

Camiel
Je hebt misschien gelijk dat deze kikkers zwakker zijn dan andere die in de vijver zijn opgegroeid, maar dat willen wij op dit moment liever niet over nadenken. Mijn oudste dochter heeft een mooie antwoord hiervoor gegeven: “Er zitten best wel sterke kikkers tussen, maar ook wat kleine. Misschien waren de zwakkere in de wild al opgegeten. Misschien hebben wij een kans aan de zwakkere kikkers gegeven dat ze niet anders zouden hebben.” Volgende jaar laten wij ze in de vijver blijven want dat is beter – dat weten wij inmiddels. Maar voorlopig richten wij op het wonder die wij hebben meegemaakt en de levenslessen die wij hebben uitgehaald.

--update--
Wij hebben besloten om de rest van de kikkers en kikkervisjes vrij te laten. Het was te moeilijk voor de vijf jarige om in een keer afscheid van ze allemaal te nemen, dus hebben wij vandaag alle kikkers en de kikkervisjes in de laatste fase van metamorfoses vrij te laten. Dit waren 16 vandaag naast de 6 van gisteren - in totaal 54 tot nu toe. Morgen of overmorgen zullen wij de overige 20 of zo kikkervisjes vrijlaten.
:D

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 10 jun 2008, 11:03 

ik denk dat je Chaimel bedoelt??? ;)
ik denk dan ook dat de kikkertjes die als ze vrijgelaten worden zwakker zijn snel sterker worden.
ik heb zelf van de week ook wat "zwakkere"kikkertjes vrijgelaten en toen ik vandaag ging kijken in de vijver waren ze stukker sneller en fitter.
de natuur heeft overal oplossingen voor :D

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 30 mei 2010, 19:02 

ik heb eens een vraag:
weet iemand waar men die rode-muggen larven kan krijgen?

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 31 mei 2010, 08:44 
Site Admin

:welkom: op het kikkerforum, Bente

Rode muggenlarven zijn te koop in een in een aquariumzaak of dierenspeciaalzaak.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 20 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2

Forumoverzicht » Kikkers » Kikkers » Hoe vaak en hoe veel eten kleine kikkers?